شنبه, 12 خرداد 1403

 



موضوع: نمونه سوالهای نظریه های ارتباط جمعی

نمونه سوالهای نظریه های ارتباط جمعی 10 سال 9 ماه ago #30891

1) تعریف نظریه چیست؟
نظریه عبارت است مجموعه گذاره ها یا جملاتی که بطور نسبی مجرد و عمومی هستن و در یک کلیت واحد قابل فهم است از طرفی در تعیین و تبیین برخی از واقعیات وجود حیاط اجتماعی بکار گرفته میشود . نظریه مجموعه مسائل منطقه مرتبت است که روابط قطعی میان پدیده ها را بیان میکند .
2) شرایط و ویژگیهای نظریه را بیان نمائید؟
الف: نظریه مشاهده صرف یا قضاوت و ارزیابی شخص از فرد یا مجموعه نیست بلکه مشاهده ای نصبی همراه با درک پدیده ها و تحلیل آنها است .
ب: نظریه قابلیت صدق و کذب دارد ( میتواند قبول یا رد شود ) . ج : نظریه تامین پذیر و فراگیر است . د : نظریه در بردارنده قوانین است تا به تعیین و پیش بینی بپردازد از طرفی نظریه های مشابه را کامل کند .
3) اثبات گرايي يا « پوزيتيويسم »را تشریح نمائید؟
بر اساس نظريه اثبات گرايي، هر تئوري از طريق مشاهدات تجربي ساخته مي شود و علم مولود تجربه است. كثرت نمونه ها كافي است تا بتوانيم
در آن مورد تئوري خلق كنيم. در اين رهيافت، تئوري با مشاهده حسي آغاز و با اثبات تجربي، تكوين مي يابد.
مشاهده ← فرضيه سازي← اثبات تجربي ←تئوري
4) مبدع ابطال پذیری کیست و نظریه آن چه می گوید؟
پوپر - او مي گويد: تئوري، حدس و گماني بيش نيست. وي به سؤال حدس چگونه در ذهن ساخته مي شود؟ چنين پاسخ مي دهد: هر انساني نسبت به جهان اطراف خود، آگاهي دارد كه البته در مقابل ناآگاهي او نسبت به جهان، ناچيز است. از برخورد آگاهي و ناآگاهي در ذهن، مساله به وجود مي آيد و براي حل مساله، حدس يا گمان زده مي شود؛ بعد از حدس و گمان، وارد عالم خارج مي شويم براي آزمون آن، البته نه براي اثبات تئوري مان بلكه براي ابطال آن ما بايد به دنبال مواردي باشيم كه تئوريمان را ابطال كند. به اعتقاد پوير، تا زماني كه مواردي براي ابطال تئوري يافت نشد، آن تئوري را در حد فرضيه ابطال نشده مي پذيريم. لذا از ديدگاه پوير، ما مشاهده عريان نداريم و تمام مشاهدات ما مسبوق به تئوريمان هستند. ذهن انسان مانند يك نقاش عمل مي كند نه مانند يك دوربين عكسبرداري.
5) پارادایم (سرمشق) را توضیح دهید و چه کسی آن را مطرح نمود؟
توماس كوهن، فيلسوف علم معاصر، «بحث سرمشقها» را مطرح كرد. وي اعتقاد دارد انديشه علمي، يك فرايند انباشتي و تكاملي نيست؛ بلكه اهل علم در هر زماني، در ظل يك سرمشق غالب، به فعاليت مي پردازند.سرمشقها، راهنماي پژوهش علمي هست، تلاش علمي، غالبا در چهار چوب يك پارادايم صورت مي گيرد. كوهن معتقد است كه هر جامعه علمي، تحت سلطه و سيطره مجموعه بسيار وسيعي از مفروضات مفهومي و روش شناختي است. اين مفروضات در قالب نمونه هاي استاندارد ريخته شده اند. در انديشه كوهن، زبان مشاهدتي بي طرف وجود ندارد. پارادايم ها دانشمندان را
وادار مي كنند كه جهان را به شكل خاصي ببينند. ملاكي بيروني كه بر اساس آن بتوان يكي از پارادايم ها را انتخاب كرد وجود ندارد؛ چرا كه ملاك ها خود، محصول پارادايم ها هستند. البته در چارچوب يك پارادايم مي توان نظريه ها را ارزيابي كرد، اما معياري عيني براي ارزيابي خود پارادايم ها
وجود ندارد. پارادايم ها ابطال ناپذيرند و به شدت در مقابل تغيير مقاومت نشان مي دهند.

6) مفهوم ارتباطات چیست و انواع آن را نام ببرید؟
ارتباطات یعنی انتقال معلومات جدید از طرف فرستنده از طریق کانال به گیرنده پیام به طوری که در مخاطب ایجاد معنی کند . ارتباطات گونه های مختلفی دارد ، اطلاعات محصول ازتباط است و در ارتباطات ، اطلاعات مبادله میشود .انواع ارتباطات عبارتند از :
1- ارتباط انسانی : همچون ارتباط با فرد ، ارتباط گروهی ، و ارتباط جمعی .
2- ارتباط ماشینی
3- ارتباط با حیوان
7) در مدل ارتباطی هارولد لاسول چند عنصر وجود دارد؟
1.چهارعنصر
2. دو عنصر
3. سه عنصر
4. پنج عنصر(چه کسی؟ چه چیزی را؟ از چه کانالی؟بهچه کسی؟ و با چه تاثیری؟ می فرستد) صحیح میباشد
8) وظایف اجتماعی وسایل ارتباط جمعی را از دیدگاه دکتر معتمدنژاد بنویسید؟
1.خبری – آموزشی – اطلاع رسانی
2.راهنمایی و رهبری (هدایت و رهبری) مانند انتخابات در حوزه سیاسی ، موضوع فلسطین ، جشن عاطفه ها ، انرژی هسته ای ، اصلاح الگوی مصرف ، گفتگوی تمدن ها ، میزگردها و مناظره های اجتماعی و فرهنگی که اینها بعد مثبت آن هستند و بعد منفی آن این است که بازنمایی واقعیت را انجام میدهند که به آن ساخت اجتماعی واقعیت می گویند. از دیگر ابعاد منفی آن القا و تحمیل اندیشه (پروپوگاندا) است که صورت میگیرد.
3.تفریحی ، تبلیغی ، سرگرمی مانند سریال های طنز. پر کردن اوقات فراغت ، ایجاد فضای نشاط و شادابی در جامعه ، ایجاد تنوع ، گردشگری. کارکرد
منفی آن بی تفاوتی است. کارد منفی دیگرآن سطحی نگری است.
9) سه نقش اساسی «خبری و آموزشی»، «راهنمایی و رهبری» و «تفریحی و تبلیغی» برای وسایل ارتباط جمعی از سوی
مطرح شده است?
1.کاظم معتمد نژاد( کتاب وسایل ارتباط جمعی) صحیح میباشد.
2. ارسطو
3.هارولدلاسول
4.یحیی کمالی پور
10) انواع ارتباط را از لحاظ محتوا و کارکرد نام ببرید با توضیح مختصر؟
1- ارتباط خصوصی و بدون واسطه : این نوع ارتباط ، ارتباط فوری و رو در رو بوده که طی آن پیام مستقیما میان پیام دهنده و پیام گیرنده رد و بدل میشود .
ویژگی های ارتباط خصوصی : 1- فرصت جابجایی پیام گیرنده و پیام دهنده وجود دارد . 2- پیام دهندگان و پیام گیرندگان فرصت تصحیح یکدیگر را دارند . 3- ارتباط چهره به چهره و عمیق میباشد . 4- آثار پیام قابل رویت میباشد.
2- ارتباط جمعی یا عمومی : این ارتباط شامل ارتباط وسایل ارتباطی همچون روزنامه ، کتاب ، رادیو ، تلویزیون،برای گروه غیر محدودی از مردم صورت میگیرد . ویژگیهای این ارتباط : 1- ارتباط با جمعیت کثیر بطور یکسان 2- پیام گیران نا آشنا یا پراکنده هستند . 3- بازگشت پیام یا بازخورد اگر باشد با تاخیر انجام میشود . 4- تکثیر پیام 5- ارتباط سطحی و ناپایدار .
3- ارتباط نوشتاری : ارتباطی است که در آن ارتباطات از طریق قلم و کاغذ نقش میبندد مثل نامه ، روزنامه ، کتاب .
4- ارتباط غیر نوشتاری : ارتباطی است که در آن ارطلاعات و افکار از طرق امواج مانند رادیو، تلفن ، میان افراد مبادله میشود .
5- ارتباط ملی : ارتباطی است که پیامها ، اطلاعات و مفاهیم از طریق وسایل ارتباط جمعی در چهار چوب جغرافیایی یک کشور منتشر میشود .
6- ارتباط فرا ملی : در این نوع ارتباط پیامها و اطلاعات از طریق ماهواره از مرزهای جغرافیایی ، عبور میکند .
7- ارتباط کلامی : در این نوع ارتباط اطلاعات و افکار از طریق زبان و گفتار منتشر میشود .
8- ارتباط غیر کلامی : ارتباطی که مفاهیم و معانی از طریق غیر زبانی و غیر گفتاری بین انسانها منتقل میشود .
9- ارتباط انسانی : در این نوع ارتباط اطلاعات و مفاهیم میان دو انسان رد و بدل میشود .
10- ارتباط غیر انسانی یا ابزاری : ارتباطی که درست برعکس ارتباط انسانی است در این نو گردش اطلاعات میان دو ابزار یا ماشین است مثل انتقال اطلاعات از سرور کامپیوتر .
11- ارتباط زمانی : ارتباطی که در آن انتقال اطلاعات باید در زمان معیین انجام گیرد در غیر اینصورت ارزش چندانی ندارد . مثل روزنامه صبح یا عصر
12- ارتباط غیر زمانی : این نوع ارتباط بر عکس ارتباط زمانی بوده و محدود به زمان خاصی نیست و اطلاعات آن میتواند پیوسته معتبر باشد .
13- ارتباط سازمانی : در این نوع ارتباط انتقال اطلاعات دریافت پیام و امکانات گسترده فنی و برنامه ریزی و نیز بودجه و پرسنل نیز نیاز دارد .
مثل صدا و سیما .
14- ارتباط غیر سازمانی : ارتباطی که در آن به امکانات فنی و سازمان دهی و مقررات نیاز ندارد .
15- ارتباط نمادین : ارتباطی که د رطی آن پیامها در قالب علایم و نشانه ها از طریق حواس فرد منتقل میشود که همان حالات چهره ، حرکات و ژستهای انسانهاست .
11) فردیناند تونیس جوامع انسانی را به چند نوع تقسیم می کند؟ یکی راتوضیح دهید.
دو نوع جامعه تقسیم می کند:۱- جامعه معنوی وسنتی یا اجتماع،(گمنشافت) گمن شافت : در این جامعه نوعی همبستگی عمیق ، احساسی ، طبیعی
و ارگانیک مسلط است.مثل خانواده. ۲- جامعه صوری وصنعتی یا جامعه (گزل شافت).گزل شافت: در این نوع جامعه نظم قانونی ، تقسیم کار ، مالکیت
و تضاد دراعضای گروه حکمفرماست.از نظر ارتباطی ، این دو جامعه دارای سه سطح گسترده ارتباط ، عمیق ارتباطی و نوع ارتباطی متفاوت است.
ب- جامعه صوری وصنعتی یا جامعه (گزل شافت): شامل گروه های بزرگ انسانی مانند شهرهامی شود.این جامعه پیچیده دارای ویژگیهای زیرمی باشد:
۱- فراوانی و گوناگونی جمعیتی وجود دارد
۲- روابط طبیعی،خانوادگی و همبستگی های قبیله ای و قومی وجود ندارد یا کمرنگ است.
۳ - قدرت و فعالیت افراد از هم تفکیک شده است.
۴- عقل و اندیشه ،احساسات را تحت الشعاع قرار می دهد
۵- مهمترین اصل درزندگی اجتماعی ،اقتصادی و.. سازش حسابگرانه است
۶- مالکیت خصوصی محترم است وهرکس برای خودش زندگی می کند
۷- کسی بدون پاداش برای دیگری کار نمی کند
۸- تکامل این جوامع به سرمایه داری بستگی دارد.
12) نظریه ارتباطات را تعریف نمائید؟
نظریه های ارتباطی ( انسانی ، جمعی ) دیدگاهها، بینشها و اندیشه هایی هستند برای توصیف رفتار و روابط انسانها با یکدیگر ، شناخت نگرش و رفتار مخاطبان موجود سنجش محتوای رسانه ها که بطور نظامند به صورت الگویی ساخته و پرداخته میشوند . ارتباط پژوهان در این مسیر متضمن گردآوری شواهد تجربی مانند مشاهدات مخاطب با استفاده از قواعد منطقی است .
13) انبوه خلق را تعریف و دلائل به وجود آمدن انبوه خلق چه بود ؟
فردی که در جمع انبوه ای از مردم قرار می گیرد به تدریج تفکرات فردی را از دست می دهد و نظریه جمعی را می پسندد دلایل به وجود امدنش
1- احساس شکست ناپذیری و قدرت
2- تقلید و سرایت
3- تلقین پذیری


14) تقسیم بندی دوران تمدن بشر را از نظر مک لوهان بنویسید؟
1- تمدن شفاهی ۲- تمدن مبتنی بر چاپ۳- تمدن مبتنی بر رسانه های الکترونیک
15) پنج مورد از خصوصیات انبوه خلق را از نظر لوبون بنویسید؟
۱- وحدت روانی انبوه ها
۲- تحت تاثیر هیجانهای ناگهانی افراطی عمیق و متغیر قرار دارند.
۳- منطق جمعی ساده ظاهری فوری و ضربتی دارد.
۴ – هیجان ها و عقاید قابلیت تکثیر و تقویت فراوان دارد.
۵- وجود رهبران با افرادی که دارای وجهه هستند بر شکل گیری انبوه خلق موثر است.
16) جامعه درون رهبر چه نوع جامعه هائی است؟ویژگیهای آن را نام ببرید؟
دراین دوره،شاهدکاهش اهمیت ها درهستی اجتماعی وزندگی گروهی هستیم.این کاهش موجب می شود تاهمگنی دررفتاروعمل انسانی کاهش یابد،وشاهدپیدایی وتکثرانسان هایی خاص باشیم.دورانیکه مساعد تبلور «فردگرایی» است که هرکس بایدخودراه خویشتن را بیابد و بایدسنگینی بارمسئولیت وعمل خودرادقیقاً به دوش بکشد.
17) از میان رفتن حس مسئولیت فردی ویژگی کدام یک از انواع تجمعات انسانی است؟
1- توده
2- عامه یا همگان
3- انبوه خلق ( صحیح میباشد)
4- اجتماع اختیاری
18) هارولدلاسول در سال 1948 در مقاله ای تحت عنوان ساخت و کارکرد ارتباطات در جامعه برای پیام سه نقش مشخص را تعریف می کندآنها را نام ببرید؟
1- نظارت (حراست ) بر محیط (نقش خبری )
2- ایجاد و توسعه همبستگی های اجتماعی افراد ( نقش راهنمایی )
3- انتقال میراث فرهنگی (نقش آموزشی )

19) رهبران افکار یه چه معنا است و توسط چه کسی مطرح شد؟
افراد گروههای موثر از رسانه ها – لارازسفلد
20) از نظر پل لازارسفلد انتقال پیام چگونه صورت می گیرد؟
از طریق پیام دو مرحله ای انتقال می یابد.
21) رهبری فکری در کدام الگوی ارتباطی حضور دارد؟
جریان دو مرحله ای
22) نقش وسائل ارتباط جمعی را از دیدگاه لاسول نام ببرید؟
خبری- راهنمائی – آموزشی
23) نظریه لاسول شامل چندمرحله است؟نام ببرید؟
1- چه کسی2- چه می گوید3- از چه کانالی4- به چه کسی 5- با چه تاثیری؟
24)مک لوهان وسایل ارتباطی را به چند نوع تقسیم می کند؟ نامبرده و مختصرا توضیح دهید؟
به دودسته«سرد»و«گرم»تقسیم‌می کند.
1) وسایل ارتباطی سرد:
آن دسته ازوسایل ارتباطی است که موجبات مشارکت بیشترانسانی را فراهم می سازند.به عنوان مثال؛ سمینار یا جلسات بحث وگفتگو،وسایل ارتباطی سرد تلقی می شوند. از نظراو،تلویزیون نیز یک ‌وسیله‌ی‌ارتباطی‌سرداست.درنتیجه‌دوران«انسان شفاهی»ودوران«الکترونیکی»،دوران استفاده از وسایل‌ارتباطی سرداست.. وسایل سرد مانند : خط تصویری- تلفن- تلویزیون- سیمنار- گفتار ( همه حسی ) که وسایل سرد نیاز به مشارکت دارند .
2) وسایل ارتباطی گرم:
آن‌ دسته‌ از وسایل ‌و ابزارهای ‌ارتباطی‌ که ‌یک‌ سویه ‌باشد و موجبات‌ مشارکت ‌را فراهم‌ سازد، ابزار و وسایل ‌ارتباطی‌گرم محسوب‌می‌شود. وقتی ‌یک ‌نفر‌ طی‌ سخنرانی ‌و بدون‌ مشارکت ‌دیگران،اندیشه‌ی‌خود را منتقل‌می‌سازد،ازابزارارتباطی‌گرم‌استفاده‌ می‌شود. وسایل گرم مانند : عکس ، رادیو ، سینما ، کتاب ، سخنرانی ، الفبای صوتی ، فیلم ( تک حسی )

25) ژان کلوتیه دوره های تاریخی را چگونه تعریف می کند؟
1- ارتباطات شخصی : مستقیم و رو در رو
2- ارتباطات نخبگان : ارتباطات مذهبی ، تکیه بر وعظ و خطابه ، کاهنان و کشیشان غالب بودند و در این دوره در برابر صنعت چاپ مقاومت میشد
3- ارتباطات جمعی (توده ای) : خبری شدن روزنامه ها ، افزایش تیراژ و گسترش رادیو و تلویزیون و ارتباطات توده وار.
4- ارتباطات فردی : گسترش انواع رسانه های فرد گرا مثل ویدیو ، ضبط صوت و واکمن ، کامپیوتر و زیراکس .


26) انتقادهایی که به نظریه مک لوهان وارده شده چیست؟
1- تحولات تاریخی و پیدایش رسانه جدید باعث از بین رفتن رسانه های قدیمی نمیشود .
2- پیدایش جامعه آرمانی یا دهکده جهانی مک لوهان در وضعیتی است که ماهیتا با نظام قبیله ای نخست متفاوت است در این جا تسلط شرکت ها و انحصارات جدید در رسانه ها جایی برای صمیمیت و ارتباطاتی برابر باقی نمی گذارد .
3- مک لوهان جوامع کم سواد را جامعه سرد و جامعه اروپایی را گرم می نامد وی فناوری را کمدی الهی می خواند.
27) دیوید رایزمن نحوه زندگی بشر را در تاریخ اجتماعی روزنه ارتباطات به سه مرحله تقسیم می کند آن سه مرحله را شرح دهید؟
1- دوران سنت راهبر : ارتباط چهره به چهره و رفتار بشر یکنواخت و قابل پیش بینی است و به او آرامش می دهد . در این مرحله سنتها حاکم است.
2- دوران درون راهبر : انسان با عقلانیت خود از آرامش خارج می شود و تلاش فردی برای پاسخگویی به نیازهای فردی در این دوره شکل میگیرد.(فردگرایی ) اهمیت سنت کاهش می یابد و هماهنگی در رفتار کم می شود.
3- دوران دگر راهبر : ناشی از تمدن ارتباط جمعی و پیدایش ابزار سالاری است .در این مرحله فرهنگ بلعیده می شود و موجب از خود بیگانگی می شود.این عصر فرا واقع و فرا آگاهی است.شی سروری و ظهور وسایل ارتباط جمعی در این دوران به وجود می آید.
28) ایرادی که به نظریه لاسول وارد است چیست؟
روش لاسول مبتنی بر شیوه تجربی است. ضعف اصلی این شیوه ، مطالعه مجرد ارتباطات و وسایل ارتباطی بدون در نظر گرفتن «کلیت اجتماعی » است.
به طور کلی در مکتب تجربی لاسول توجه اساسی به فرد و رفتار فردی است و با وجود تاکید بر نقش های اجتماعی ، آزادی ، استقلال و بی طرفی ارتباطات، روابط مستقیم و غیر مستقیم وسایل ارتباط جمعی و سایر امکانات ارتباطی با ساختارهای گوناگون سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی به فراموشی سپرده شده است.
29) مرحله صنعتی یا موج دوم را از نظر تافلر توضیح دهید؟
در موج دوم دوران ده ها هزار سال کشاورزی جای خود را به صنایع و تولید می سپارد. این دوران در حدود ۳۰۰ سال پیش همزمان با انقلاب صنعتی آغاز شد(مهم ترین قرن بشر) در این دوره قدرت صاحبان زمین ها به صاحبان صنایع بورژواها (کسی که دارای ثروت، پول، دارایی و قدرت) انتقال یافت و در واقع نیروی کار عوض شد.به طور کلی در موج دوم دنیای فنی، جایگزین دنیای کشاورزی و سنتی می شود و سرمایه داری رشد می یابد. برخی ها موج دوم را بعنوان موجی می دانند که انسان را از اجتماع جدا ساخته و انسجام گروه های انسانی را از بین می برد.در این موج رسانه ها به استقلال واقعی خود دست می یابند و مشارکت و تعامل افراد در سطح جامعه گسترش می یابد.
30) لاسول برای رسانه چه نقشهایی قائل است ؟ نام برده و یکی را توضیح دهید.
۱- نقش نظارت بر محیط (نقش خبری ) :
برای آنکه انسان بهتر بتواند به زندگی اجتماعی خود ادامه دهد و در صحنه فعالیت های اجتماعی راه مناسب تری برگزیند و مسولیت های فردی و عمومی را با آگاهی کامل به عهده بگیرد باید همیشه در جریان حوادث و اتفاقاتی که هر لحظه در محیط اطراف و پیرامون او روی می دهد، قرار داشته باشد.
۲- ایجاد و توسعه همبستگی های اجتماعی افراد ( نقش تفسیر و راهنمایی ):
۳- انتقال میراث فرهنگی (نقش آموزشی ):
31) همگان را از نظر تارد تعریف کنید و چهار ویژگی آن را نام ببرید:
تارد معتقد است عصر ما نه عصر انبوه خلق بلکه عصر همگان یا همگان ها است.وی همگان را ناشی از مطبوعات می داند. تارد معتقد است که کلام بالدار روزنامه ها از مرزهایی می گذرد که در گذشته صدای مشهورترین سخنوران از آن نمی گذشت. از نظر وی افکار عمومی حاصل نهایی فعالیت عامه است
ویژگی هایی عبارتند از:
۱- جمع نامجاور است۲- کنش ها و واکنش ها دیرشکل می گیرد۳- عقلانیت همگان ۴-عمدتا به جوامع صنعتی اختصاص دارد.
32) رهبران افکار توسط چه کسی مطرح شد؟
1. لارازسفلد( در الگوی دومرحله ای بودن پیام) صحیح میباشد
2. مک لوهان
3. راجرز
4. آدورنو
33) مفهوم «انبوه خلق» برای نخستین بار در آثار چه کسی مطرح شد؟
1.گوستاولوبون صححیح می باشد 2. گابریل تارد ( همگان) 3. هربرت بلومر 4.آبراهام مول
34) به نظر گابریل تارد همگان چگونه می تواند به وجود آید؟
1- تراکم و تجمع
2- شنیدن صدای هم و قرار گرفتن شانه به شانه
3- مطالعه روزنامه های واحد صحیح میباشد
4- تقلید و سرایت ویژگیهای انبوه خلق
35)گابریل تارد فرانسوی در آثار خود کدامیک از زمینه های زیر را مورد مطالعه قرار داده است؟
1- توده
2- همگان صحیح میباشد
3- مردم
4- انبوه خلق
36) عبارت " کلام بالدار روزنامه ها از مرزهایی می گذرد که در گذشته صدای مشهورترین سخنوران از آن نمی گذشت " از کیست؟
1- گابریل تارد صحیح میباشد
2- ژاک دربانگو
3- ژاک بورکن
4- ادگار مورن
37) از اندیشمندان اروپایی ذیل کدامیک در تاریخ علم ارتباطات نظریه قوانین تقلید را مطرح کرد؟
1- جرج زیمل
2- اورت راجرز
3- آلبرت باندورا
4- گابریل تارد صحیح میباشد

38) کدام یک از متفکران زیر بر اهمیت افکار عمومی تاکید کرده اند؟
1- گوستاولوبون
2- ویکتور هوگو
3- گابریل تارد صحیح میباشد
4- امیل دورکیم

39)مطبوعات از نظر ماکس وبر را شرح دهید؟
1- ارتباطات عمقی را گسترش می دهند
2- نقشهای جدیدی در توازن قدرت ، وضع اقتصادی و وضعیت حرفه ای پیدا کرده اند
3- اراده ارگانیک را به وجود می آورند صحیح میباشد
4- کنشهای عاطفی را شکل می دهند
40) مفهوم انواع تجمعات انسانی (توده ، انبوه خلق و توده های مردم ....) را توضیح دهید.
توده تنها اصطلاحی است که رایزمن به کار می برد.انتظارات و رنج های بزرگ در این دوره جایی ندارد .به اعتقاد رایزمن ایجاد این حالتها نتیجه و پیامد کارکرد رسانه ها ست.
انبوه خلق : این اصطلاح توسط لوبون مطرح شد.منظور از انبوه خلق عده ای از افراد هستند که در عمل مشخصی یا بروز حادثه ای گرد هم می آیند و دارای ویژگی هایی چون وجود احساسات و هیجانات آنی ،نداشتن تشکل و انسجام ،به وجود ارتباط موقت و ناپایدار میان افراد ، از دست دادن حس تشیخص و پیوستن به گروه و در نهایت عدم وجود هدف قبلی و اندیشیده می باشد.
توده های مردم :
1- توده های همگن : این توده ها را فرقه ها ، طبقات روحانی و نظامی و طبقات شهروندان یا روستاییان تشکیل می دهد.
2- توده های ناهمگن: این توده ها از گروه های نامشخصی تشکیل می شوند و در آنها شغل ، تحصیلات ، جنس و .. اهمیتی ندارد مثل ازدحامها یا تظاهرات خیابانی.
41) نظریه موزائیکی را توضیح دهید؟
به صورت استوانه هایی مرکب از واحدها و عناصر پیام در کنار یکدیگر به وجود می آید و ذخیره اطلاعات پیام در افراد به هم پیوسته بسیار بیشتر از افراد جدا از هم و ناپیوسته خواهد ب
42) چرا نظریه برجسته سازی مطرح شد؟
پژو هشگران از موضع نظریه مسلط (تاثیر محدود رسانه ها) در پژوهش ارتباط جمعی در دهه های 50، 60 ناخرسند شدند . جوزف کلاپر در کتاب ً اثرات ارتباط جمعی ً به این نکته اشاره کرده است . اینکه رسانه های جمعی هیچ اثری ندارند . چندان معقول بنظر نمی آید . شاید رسانه های جمعی به جای اینکه بر نگرش ها تاثیر بگذارند بر ادراک مخاطبان تاثیر داشته اند .
43)خصوصیات نظریه برجسته سازی را نام ببرید؟
۱ – تداوم نیازها زیرابا رفع یک نیاز ، نیاز دیگری مطرح می شود که باید توسط رسانه ها رفع شود.
۲- هر چند نیازها بیشتر باشد میزان وابستگی بیشتر میشود.
۳- نیاز به ندانستن و گریز از واقعیات .
44) اساسا رویکرد افراد به رسانه ها به چند دلیل مطرح می گردد؟
دلیل کسب دو پاداش است :
1- پاداش آنی : اطلاع داشتن در مورد حوادث ورویداد های روز 2- پاداش آتی : خدمات مقوله های آموزش دراز مدت (نیاز به یافتن و جستجوی آگهی ها ، استفاده آموزشی )
45) دیدگاه فردیناند تونیس را در خصوص نظریات ارتباطی با منشاء جامعه شناسی را به صورت خلاصه شرح دهید؟
فردیناند تونیس فیلسوف و جامعه شناس آلمانی در سال ۱۸۵۵ در شاسویک متولد شد .
از جمله آثار برجسته او اجتماع و جامعه است که نظریه تحول جامعه انسانی را بیان کرده است .
به عقیده او علت تغییر و تحولاتی که در جوامع مختلف انسانی روی می دهد بیش از هر چیز ناشی از روابط میان افراد است .
طبقه بندی دو گانه او بر اساس نوع اراده افراد ۱- اجتماع ۲- جامعه ۳- آینده نگری
۱- اجتماع : تونیس اجتماع را به عنوان زندگی اجتماعی آلی ارگانیگ تعریف می کند در حالی که جامعه را نوعی زندگی مصنوعی و مکانیکی می داند .گرایش تحول از اجتماع به جامعه و از فرهنگ به تمدن است.
۲- جامعه : گرو ههای بزرگ انسانی جامعه نامیده می شوند. در این گروهها به سبب فراوانی و گوناگونی جمعیت روابط طبیعی ، خانوادگی و همبستگی های قبیله ای و قومی موجود نیست و افراد کثیری در سرزمین وسیعی با هم زندگی می کنند. وی اواخر قرون وسطی را به عنوان نقطه عطف تحول زندگی اجتماعی معرفی می کند.
۳- آینده نگری : دیدگاههای تونیس در باره تحولات آینده جامعه انسانی بسیار مهم است او با آنکه ماتریالیسم تاریخی وفادار است در روند پیشرفت جامعه نوعی عصیان و وخود خواهی ناشی از جامعه را پیش بینی می کند .
به عقیده تونیس افکار عمومی می تواند به عنوان مظهر اخلاقیات جامعه در سطحی عالی تر از دولت قرار گیرد .

46) دیدگاه تونیس را درباره رابطه بین مطبوعات و افکار عمومی ذکر کنید؟
مطبوعات به عنوان یک رکن تشکیل دهنده افکار عمومی مجموعا مثبت است . او مطبوعات بزرگ را قابل مقایسه و حتی برتر از قدرت نهفته در ارتش و سازمانهای اداری می داند . مطبوعات با ساختن افکار عمومی جهان را به سوئی می برند که در ان اکثریت دولتها در حکومتی جهانی تضعیف شده و از میان خواهد رفت و نهایتا جامعه ای بین المللی به وجود خولهد امد . افکار عمومی به صورتی جالب و موثر از طریق روزنامه ها می تواند ساخته شودو صور اخلاقی را بیان نماید.
47) الگوی نظریه تزریقی در نظر اولین پژوهشگران چگونه مجسم می شد ؟
1- وسایل ارتباطی قدرتمند ، می توانند مغزهای بی دفاع را تحت تاثیر خود قرار دهند.
2- جمعیت مخاطب با وسایل ارتباط جمعی در ارتباط هستند اما با یکدیگر ارتباط ندارند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعید میرشاهی