پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نرمش چیست؟

نرمش چیست؟ 10 سال 2 ماه ago #59969

نرمش ها علاوه بر آماده سازی بدن برای ورزش و فعالیت های روزمره در سیستم های داخلی نیز تاثیر مثبت دارند
نرمش به مجموعه ای از فعالیت ها گفته می شود که به منظور آماده سازی بدن برای فعالیت های ورزشی و یا کارهای روزانه انجام می شود و شکل آن بسته به کار انجام شده باید تغییر کند.
هر ورزش یا فعالیتی بخش هایی از عضلات و اندام های انسان را به کار می گیرد و انجام نرمش با هدف ایجاد آمادگی برای آن هاست.
نرمش ها قالب های متفاوتی دارند و افراد نیز با توجه به شرایطی فیزیکی خود از یک یا چند نرمش بهره می برند. البته این بهره برداری چنانچه با علم و آگاهی یا با تجربه به استفاده از نرمش ها باشد اثرات بهتری بر روی بدن فرد دارد و متاسفانه اغلب افراد توجه جدی و لازمی به این مسئله ندارند و تنها به حرکت دادن اعضای اصلی درگیر در فعالیت ورزشی یا کاری خود مبادرت می کنند.
این اشتباه منجر به ضایعاتی برای افراد می شود که به مرور زمان و بالا رفتن سن اثرات خود را آشکار می کند. از آنجا که هدف اصلی در این نوشتار بیان ارتباط نرمش ها با فعالیت سیستم های اندام داخلی بدن است از بیان ضایعات و صدمات ناشی از درست نرمش نکردن گذر و آن را به مقاله ای دیگر واگذار می کنم.
بطور کلی نرمش ها را می توان در قالب های افزایش حرارت بدن (اصطلاحا گرم کردن)، کششی، قدرتی و آرامشی (ذهنی-فکری یا ریلکسیشن) تقسیم بندی کرد.
در نرمش های گرم کردنی فرد با حرکات ساده و تحرک بدن به افزایش ضربان قلب و گردش سریعتر خون کمک می کند و با این حرکات موجب گرم شدن بدن می شود. در این نوع نرمش ها که به نرمش های هوازی مشهورند با فعال شدن قلب و استمرار در انجام آن می توان به سلامتی قلب کمک شایانی کرد.
در نرمش های کششی با افزایش کشش در طول عضلات موجب آمادگی عضلات برای کشش های ناگهانی و جلوگیری از کشیده شدن و پارگی عضلات می شویم. این نوع از نرمش ها بدلیل فشار در جهت مقابل بخش کشیده شده که معمولا بصورت اقباضی است باعث درگیر شدن اعضای داخلی و به نوعی نرمش آن ها می شود. بسیاری از اعضای داخلی نیاز به این نوع نرمش دارند و به عبارتی باید آن را ماساژ اندام داخلی نامید.
نرمش های قدرتی برعکس نرمش های کششی با انقباض عضلات در سطوح پایین آن ها را برای فعالیت های انقباضی عضلات آماده می کند.
اما نرمش های آرامش دهنده که معمولا در انتهای فعالیت های ورزشی به منظور آرام سازی ذهن و بدن انجام می شود بیشتر از نظر روانی و تسکین فشارهای ناشی از فعالیت های سخت و مداوم انجام می شود.
هر کدام از این نرمش ها را می توان در مدت زمان ده تا بیست دقیقه به انجام رساند و چنانچه بتوانیم همه آن ها رابصورت روزانه یا یک روز در میان انجام دهیم به جرات می توان تا 90 درصد آمادگی بدنی و ذهنی را برای انجام هر گونه فعالیتی دارا بود.
بهترین نحوه نرمش کردن انجام آن ها بدون فشار و انجام حرکات دردناک است.
با آرزوی سلامتی مداوم و زندگی شاد شما
منبع :http://www.beytoote.com/sport/public-sport/
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فاطمه کرمی