جمعه, 07 ارديبهشت 1403

 



موضوع: انواع زانو درد و درمان آن با ورزش

انواع زانو درد و درمان آن با ورزش 10 سال 2 ماه ago #59967


زانو درد دلایل بسیار ی دارد که با ورزش مناسب با نوع خاص زانو درد می توان آن را درمان کرد.
به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ،‌به طور معمول زانو درد در اثر استفاده بیش از حد، کم تحرکی، گرم و سرد نکردن بدن موقع ورزش و با کشش نامناسب بدن عارض می شود چاقی نیز یکی از علل اصلی زانو درد است.
کیت حفره زانو یا (کیست بیکرز) که به دلیل تورم مایع مفصلی در پشت زانو بوجود می آید جا به جا شدن کاسه زانو، عفونت مفاصل آسیب رباط قدامی و یا آسیب رباط میانی که موجب خونریزی و درد زانودرد شود، ورم زانو، پارگی غضروف ، پارگی رباط و پیچ خوردگی ورگ به رگ شدن زانو وهمچنین سرطان استخوان از دیگر دلایل زانو درد هستند.
** درد جلوی زانو
درد جلوی زانو با نام های مختلفی می شناسیم،‌مثل زانو ی دوندگان درد کاسه زانو و ورم زانو که همگی درد در قسمت های مختلف جلو و مرکز زانوایجاد می شود مواقعی که زانو خم می شود،‌ از پله پایین می روید،‌ در سراشیبی می دوید مدت طولانی می ایستید این درد شروع می شود.
درد جلوی زانو بیشتر در نوجوانان ، جوانان و به خصوص دختران، افراد چاق، دونده ها، فردی که زیاد می پرد،‌اسکی بازها، دوچرخه سوارها ،‌فوتبالیست ها و افرادی که اکثر اوقات ورزشی می کنند دیده می شود
درد و کشش تاندون و یا نرم شدن غضروف ،‌موجب درد جلوی زانو می شود هنگامی که کاسه زانو نتواند به خوبی حرکت کند و در قسمت پایین استخوان ران بلغزد، این درد ایجاد می شود همچنین کف پای صاف، سفتی و ضعیف عضلات جلو و پشت ران،‌ افزایش فشار بر زانو، افزایش فعالیت بدنی مثل دویدن،‌ پریدن، اسکی و فوتبال از دیگر دلایل درد جلوی زانو است
** درمان درد زانوی قدامی یا درد جلوی زانو
با استراحت کافی و ندویدن تا زمانی که درد فروکش نشود، گذاشتن یخ،‌ مصرف ایپوبروفن ویا استامینوفن برای کاهش درد و تورم و به ندرت جراحی از راه های درمان زانو درد های جلوی زانوا ست
** جلو گیری از درد زانوی قدامی
کشش عضلات عقب ران و چهار سر ران ،‌ قبل از حرکت های ورزشی وکشش بدن 5 دقیقه بدن خود را گرم کنید، در پایان تمرین و فعالیت ورزشی نیز حرکات کششی انجام دهیم، با کمک مربی ورزش عضلات زانورا تقویت کنیم و در صورتی که چاق هستید با مراجعه به متخصص تغذیه وزن خود را کم کنیم و با انچام تمام این راه ها از بروز زانو درد جلوگیری کنیم.
**کیست حفره زانو یا کیست بیکرز
این کیست که به نام های برآمدگی زانو، ورم زانو و یا کیست حفره زانو نیز نامیده می شود،‌در اثر تورم مایع مفصلی و در پشت زانو است.
**دلایل کیست حفره زانو
هنگامی که فشار زیادی بر زانو وارد آید، مایع مفصلی به پشت زانو وارد می شود،‌ پارگی غضروف زانو، آرتروز زانو در افراد مسن از دلایل کیست حفره زانو هستند.
** علائم کیست حفره زانو
این بیماری باعث درد بسیار در پشت زانو می شود، اما در برخی مواقع بدون علامت است
با توجه به این که در د نام این نوع زانو درد کیست آمده است،‌ این کیست مانند یک بادکنک پر از آب است در برخی مواقع ممکن است بترکد و موجب درد،‌ تورم و کبود شدن پشت زانو و ساق پا گردد ، این علائم همیشگی نیست و می آید و می رود.
لخته خون نیز دارای علائم کیست حفره زانو است،‌ اما لخته خون خطرناک است لذا، اگر دچار این علائم شدید، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.
درمان کیست حفره زانو کنیم مانند درمان پارگی غضروف
به طور معمول کیت حفره زانو برداشته نمی شود زیرا جراحی ممکن است باعث تخریب رگ های خونی و اعصاب گردد اما اگر کیست بسیار بزرگ و دردناک بود باید با جراحی برداشته شود.
**ورزش مناسب برای زانو درد
برای بسیاری از کسانی که زانو درد دارند، ورزش توصیه می شود اما اینکه چه ورزش هایی برای زانوهای خراب مفید است مسئله مهمی است که باید مشورت پزشک متخصص انجام شود.
شناکردن
شناکردن اولین گزینه پزشکان در درمان زانو درد است شنا به جز شنای کرال پشت برای زانوها بسیار مفید است علاوه بر شنا می توان در قسمت کم عمق استخر قرار گرفته و به مدت 15 دقیقه در مسیر عرض استخر راه رفت.
این کار موجب می شود بدن وارد آمدن فشار بر مفصل زانوی مبتلا به آرتروز، عضلات اطراف زانوتقویت شود تا وزن اندام های فوقانی به زانو وارد نیاید البته همیشه امکان این ورزش مهیا نیست.
پیاده روی:
پیاده روی دومین گزینه در درمان زانو درد با ورزش است.
پیاده روی فشار زیادی بر زانوها وارد نمی کند پیاده روی سریع نیز اگر قبلا آسیبی در زانوهایتان نداشته اید مشکلی ندارد اما به زانوهای معیوب آسیب می رساند.
دوچرخه سواری:
دوچرخه سواری نیز برروی زانوها فشار زیادی وارد نمی کند به طور کلی هرگونه فعالیتی که فشار کمی بر زانوها وارد کند و یا فعالیت هایی که در آن شما مجبور نیستید به سرعت تغییر جهت بدهید برای زانوها مشکل ساز نیستند.
**ورزش هایی که برای زانو درد مضر است
هر ورزش که مستلزم خم کردن شدید زانوها باشد می تواند به زانو صدمه بزند اگر خم کردن به همراه بلند کردن وزنه باشند فشار مضاعفی به زانوها وارد می کند و می تواند به زانو صدمه بزند اگر خم کردن به همراه بلند کردن وزنه باشد فشار مضاعفی به زانوها وارد می کند و می تواند به زانو آسیب برساند با این تعریف فعالیت های ورزشی که در آنها خم می شوید یا می پرید مثل بسکتبال و فوتبال برای زانوهای مضرند.
ورزش هایی که در آن حرکت های خم شدن زانوها و فرود آمدن روی پاها به دفعات زیاد انجام می شود نیز برای زانوها مضر هستند، تنیس، بدمینتون و فوتبال از این دسته ورزش ها محصوب می شوند.
طناب زدن جزو موارد استثنایی است که به رغم پریدن آسیبی به زانو وارد نمی کند ورزش هایی که در آنها فرد می پرد، فرود می آید یال در حال دویدن به طور ناگهانی تغییر مسیر می دهد فشار خیلی زیادی روی زانوها وارد می کند که ممکن است منجر به آسیب به رباط های زانو و به خصوص رباط صلیبی قدامی می شوند.
توجه داشته باشید ورزشکاران حرفه ای با گذراندن دوران بدن سازی و تقویت عضلات پا احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهند ضمن اینکه قبل از شروع ورزش نیز بدن خود را به طور اصولی و مناسب گرم می کنند برای همین است که میزان آسیب دیدگی در آنها کمتر است.
ورزش اختصاصی:
با چند ورزش می توان عضلات زانو را به طور اختصاصی تقویت کرد یکی از این ورزشها این است که روی زمین بنشیند و پای خود را دراز کنند و به حالتی قرار گیرند که به مفصلشان فشار وارد نیاید سپس به حالت درجا عضله جلوی ران خود را منقبض کنند و تا 10 شماره به همین حالت نگه دارند.
می توان برای مثال صبح سه بار، ظهر سه بار و شب هم سه بار این کار را انجام دهید البته بهتر است در روزهای ابتدایی زیاد به اندام هایتان فشار وارد نیاورید و به تدریج و به صورت هفته ای به دفعات و شدت تمرین اضافه کنید./اق
http://www.yjc.ir/fa/news/412819

مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سليمان شادلو*