شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اکسل در حسابداری

اکسل در حسابداری 10 سال 11 ماه ago #5112

برخلاف واژه پرداز WORD که برای تایپ و درج متن بکار می رود .صفحه گسترده ها برای اجرای محاسبه بر روی داده های عددی استفاده می گردد.اولین نرم افزار صفحه گسترده به نام “ویزی کالک”درسال ۱۹۷۹ میلادی به بازار عرضه شد.از این زمان به بعد برنامه های صفحه گسترده در دنیا تجارت جای خود را باز کردند و به ابزاری مناسب ،مفید و تاثیر گذار در تحول تجارت جهانی تبدیل گردیدند.

صفحه گسترده یا کاربرگ ،یک صفحه همانند کاربرگ حسابداران می باشد که دارای سطرها و ستون هایی برای وارد کردن داده ها و تهیه اطلاعات می باشد.

بر خلاف کاربرگ حسابداران ،که بر روی کاغذ و با استفاده از مداد و ماشین حساب ایجاد می شود کاربرگ رایانه ای با استفاده از سیستم کامپیوتری ویک نرم افزار صفحه گسترده ایجاد می گردد.در صفحه گسترده ها می توان بدون استفاده از کاغذ ،مداد پاک کن ،داده ها را به سرعت وارد نموده یا تغییر داد و یا به روز کرد.صفحه گسترده توانایی انجام محاسبات از یک جمع ساده تا فرمول های پیچیده مالی و ریاضی را دارد.با استفاده از صفحه گسترده ،صرف ساعات کار زیاد حسابداران برای تجزیه و تحلیل داده ها کاهش یافته است.

برنامه اکسل یک صفحه گسترده بسیار توانا و نیرومند است که امکان ذخیره سازی داده ها و تهیه اطلاعات ،استفاده از توابع متعدد و ابزارهای موجود در آن در راستای تجزیه و تحلیل اطلاعات را فراهم می نماید.



محاسبه كارت استاندارد
براي محاسبه كارت استاندارد جدولي مانند جدول كارت استاندارد شكل زير طراحي كرده و اطلاعات را دستي وارد ميكنيم و در ادامه جدولي مانند جدول بودجه مصرف توليد شكل زير طراحي كرده و اطلاعات اوليه لازم آن را در آن وارد ميكنيم به طور مثال در مسئله زير بودجه مصرف توليد چند دست كت مورد محاسبه قرار گرفته است. كه براي به دست آوردن آن بايد فرمول زير را در كادر فرمول وارد كنيم.

براي مثال ستون پارچه:=خانه تعداد پارچهf4*تعداد دست در جدول بودجه مصرف

زماني كه براي يكي از خانه ها اين فرمول را محاسبه كرديم اگر در روي آن سلول قرار گرفته و اشاره گر موس را در دايره شكل كنار خانه قرار داده زماني كه اشاره گر موس به صورت + در آمد اگر آن را به سمت سلول هاي پايين بكشيم تغييراتي كه براي آن سلول انجام داديم براي ديگر سلول ها نيز اعمال ميود زيرا در فرمول كليد f4 را زديم همان طور كه قبلا ذكر شد اين كليد براي زماني به كار مي رود كه بخواهيم فرمول را كپي كنيم باعث مي شود كه فرمول به همان صورت براي خانه هاي ديگر نيز كپي شود
آخرين ويرايش: 10 سال 11 ماه ago توسط هدی معظم.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.