جمعه, 07 ارديبهشت 1403

 



موضوع: وقتی کارآفرین بازاریابی نمی داند.

وقتی کارآفرین بازاریابی نمی داند. 10 سال 11 ماه ago #6305

درباره شروع يك كسب و كار مستقل، كارآفريني، ملاحظات، پيش فرض‌ها و آگاهي از چند و چون آن حوزه مورد نظر و علاقه و ميل به كار، ريسك‌پذيري و... صدها مطلب ديگر، بسيار سخن گفته شده است. درباره بازاريابي هم اين طورست. ولي بين شروع يك كسب و كار و آغاز پروسه و طرح بازاريابي، شكاف كوچك ولي مهمي وجود دارد كه بسياري از كارآفرينان تازه كار به آن برمي‌خورند و آن نداشتن كوچكترين ايده‌اي راجع به بازاريابي كالا و خدماتشان است. جالب اينجاست كه اين‌ها در اغلب موارد كارآفرينان و صاحبان مشاغلي خلاق، علاقه‌مند و آگاه از مشكلات و بازار رقابتي پيش رويشان هستند ولي نمي‌توانند روشي براي بازاريابي كسب و كارشان پيدا كنند. متاسفانه اين همان شكافيست كه مي‌تواند يك تكنسين، يك لوله‌كش، يك پزشك يا يك معلم ماهر، حاذق و توانا را شكست دهد. اگر كسي صاحب كسب و كار و مهارتي را نشناسد چطور به او مراجعه كند؟!
شايد شما هم به اين مشكل برخورده باشيد، توصيه‌هاي زير مفيد و سودمند واقع خواهند شد و خطوط راهنما را پيش چشمانتان ظاهر خواهند كرد:
- گام اول، شناخت بازارست، شناخت كل بازار يك مسئله مهم است و شناخت بازار هدف حرفي بسيار مهمتر و حياتي‌تر، مردمان بازار هدف كساني‌اند كه بقا و دوام كسب و كارتان به تصميمات آن‌ها بستگي دارد. يك كسب و كار به غير از شركاي تجاري و طرف‌هاي معاملات تجاريش، با عده زيادي از مردمان بازار هدف، طرف معامله است. آن‌ها كالاي شما را مي‌خرند و در قبالش پول مي‌پردازند و شما هم وظيفه داريد، نيازها و خواسته‌هاي مشتريان خود را برآورده كرده مشكلاتشان را حل نماييد و گرهي از كار‌شان بگشاييد. چطور مي‌توان به كسي خدمت كرد كه از او چيزي نمي‌دانيم و از خواسته‌ها، اميال، سليقه‌ها و مشكلاتش بي‌اطلاعيم؟
مردمان بازار هدف مشخصه‌هاي گوناگوني دارند كه چند تا از مهمترينشان را برمي‌شمريم. دانستن پاسخ سوالات زير در آغاز كار ضروري هستند و بدون اين جواب‌ها كاري از پيش نخواهد رفت.
1- اين گروه در چه رده سني قرار گرفته‌اند؟ و بيشتر زنان هستند يا مردان؟ نيازهاي جوانان 16 تا 25 ساله با خواست‌هاي افراد ميانسال 35 تا 50 ساله متفاوت است.
2- كجا زندگي مي‌كنند؟
مركز شهر، حومه شهر، خانه‌هاي ويلايي،‌آپارتمان و نكات ظريف ديگرند كه بين دو گروه از مشتريان بالقوه تمايز ايجاد مي‌كنند.
3- چقدر درآمد دارند؟ شايد اين از مهمترين پرسش‌ها باشد. عرضه كالاهايي مرغوب،‌مورد نياز و متناسب با سليقه‌ حاصلي مردمان بازار هدف كه پرداخت قيمتش در توان آن‌ها نباشد، نخواهد داشت.
- رسانه‌ها،‌ لغتي است كه انگار بازاريابي و تبليغات را به يادمان مي‌اندازد و قبل از هر چيز آگهي‌هاي بازرگاني تلويزيون و پس از آن تصاوير مجلات و روزنامه‌ها به ذهنمان خطور مي‌كند. هر روزنامه،‌مجله، ايستگاه راديويي و كانال تلويزيوني، عده خاصي و گروه مشخصي از مردم را بيشتر جذب مي‌كند. حتما شنيده‌ايد كه يكي از اطرافيان گفته: من فقط اين مجله را مي‌خرم يا اين روزنامه همانيست كه مطالب دلخواهم را دراد يكي از همين گروههاي ويژه و هوادار يك رسانه مشخص، مي‌تواند جزو بازار هدف شما نيز باشد.
- آگاهي از ميزان تحصيلات گروه هدف ،‌ فاكتور كمك كنند در اين جهت است و تا اندازه زيادي نوع و سطح مجلات و روزنامه‌هاي مورد مطالعه و كانال‌هاي تلويزيوني و راديويي محبوبترشان را مشخص مي‌نمايد. به عبارتي پاسخ پرسش‌هاي اول در يافتن نوع رسانه‌اي كه براي معرفي كالا و خدمات شما سودمند باشد، نقشي عمده دارند. رده سني مشتريان بازار هدف، نيز تاثيرگذار در نوع رسانه انتخابي‌شان است. يك معلم باز نشسته شصت ساله و يك معلم سي ساله دلمشغوليها و علاقه‌منديهاي متفاوتي دارند.
- محل زندگي هم بعضي اوقات ساكنانش را به انتخاب رسانه‌اي محدود مي‌كند. يك روزنامه نه چندان مشهور براي ساكنان يك شهرك كوهستاني، شناخته شده نيست. تلويزيون و راديو ابزارهايي تقريبا فراگيرند.
- مخاطبان هر سن، شغل و درآمدي كه داشته باشند و در هر كجا كه زندگي كنند، يك بازارياب موفق سعي مي‌كند كه از طريق رسانه مورد پسند آن‌ها به ذهن‌ها و خانه‌هايشان راه يابد.
- يكي از ايستگاه‌هاي راديويي محلي،‌زنان هجده تا سي ساله را مخاطب قرار مي‌دهد. هفته نامه‌اي در همان منطقه براي رفع نياز صاحبان بنگاههاي معاملات ملكي، چاپ مي‌شود يك ماهنامه تخصي صنعتي هم در همان منطقه به چاپ مي‌رسد ولي مخاطبان او در سراسر كشور پراكنده‌اند و صنعتگراني در آن زمينه تخصصي هستند.
- همه كسب و كارهاي موفق، بازاريابي دارند كه توانسته‌اند اين مجاري را بيابند و خودشان را با مهارت در آن جاي دهند. گاهي اوقات ممكن است ندانيد كه مخاطبان يك كانال تلويزيوني يا يك ايستگاه راديويي يا مجله، بيشتر چه كساني هستند. در اين حالت بهترين راه اينست كه از مدير فروش آگهي‌هايشان سوال كنيد. آن‌ها فواصل زماني مشخص نظرسنجي انجام مي‌دهند تا ميزان محبوبيت خودشان و نوع مخاطب نشان را بشناسند. به طور مثال ممكن است به تصور شما، اين مجله يا هفته‌نامه، مخاطبان شما را در بين خوانندگانش نداشته باشد ولي مدير فروش عكس اين مطلب را خواهد گفت برعكس قضيه هم بسيار روي مي‌دهد.
- به خاطر بسپاريد كه رسانه‌ها فقط به تلويزيون و نشريات محدود نيست. يك تبليغات گران و پرزرق و برق تلويزيوني مي‌تواند شما و كسب و كارتان را معرفي كند و چند خودكار و لوازم‌التحرير رايگان و راحت و مناسب كه نام و علامت كسب و كار شما را با خود داشته باشد نيز معرف همان صاحب آگهي تلو يزيونيست.
- در به كارگيري رسانه‌ها دقت كنيد. تبليغاتي كه دوام و استمرار داشته باشد پاسخگوست. بله حضور در تلويزيون، راديو، چند مجله و يك روزنامه مشهور، وسوسه‌كننده است و اگر در هر كدام از اين مجاري تبليغاتي قوي ظاهر شويد. تاثيري به مراتب بيشتر را شاهد خواهيد بود. ولي اين مخصوص كسب و كارهاي بزرگ است. شما تازه كار و نوپاييد. پس رسانه‌اي كه بين مشتريان بالقوه‌تان بيشترين طرفدار را دارد، برگزينيد و قواي بازاريابي را به آن سو متوجه كنيد. مخاطبان بايد بارها،‌ بارها و بارها درباره شما بشنوند و آن قدر كه نامتان را به خاطر بسپارند. قانون مشهوري در بازاريابي هست كه به "قانون هفت" شهرت دارد. به اين مفهوم كه مشتري احتمالي بايد پيش از اين كه به خريد اقدام كند، حداقل هفت بار نام و جملات كليدي كسب و كارتان را شنيده باشد.
در ضمن يك رسانه و استفاده از آن هم دقت مي‌خواهد چون اگر خيلي گران باشد، نمي‌توانيد هفته‌ها از آن استفاده كنيد. پس رسانه ارزانتري را انتخاب كنيد كه بودجه‌تان اجازه دهد مدتي طولاني در آن ظاهر شويد.
- از فايده كالا صحبت كنيد نه از خودش. مشتري مي‌خواهد بداند كه آيا پس از خريدن اين كالا و استفاده از اين خدمات، تغيير مثبتي در زندگيش حاصل خواهد شد يا اين كه پولش را هدر داده و جسمي اضافي و بي‌ مصرف را به خانه‌اش اضافه خواهد كرد. از خودتان بسپاريد كه آيا كالا و خدمات من مي‌تواند به مشتريان كمك كند و اگر پاسخ را مثبت ديديد چگونه و از چه طريقي؟ از زبان يك مشتري و كسي كه به سراغ كسب و كارتان آمده با مشتري بالقوه‌تان سخن بگوييد و از احتياجات و انتظاراتش پرس‌وجو كنيد. زمان چيزي است كه همگي مردم جهان رنگارنگ و پرهياهوي امروز از كمبودش شكايت دارند و طالب كالاها و خدماتي‌اند كه در كمترين وقت به نهايت كمكشان كند. آيا كالا و خدمات شما اينچنين ويژگي و خاصيتي دارد؟
- درباره قيمت هم كه مسئله روشن است. مشتريان بهترين كيفيت و پايين‌ترين قيمت را خواستارند. البته فراموش نكنيد كه يك كسب و كار موفق بين اين دو كفه ترازو، تعادل برقرار مي‌سازد شما هم دقت كنيد كه كيفيت فداي قيمت ارزان نشود. و اگر كالا و خدماتي بتواند وضع مالي مشتري را بهبود بخشد، به مراتب پرطرفدارتر خواهد بود.
- روند بازاريابي يك كسب و كار مطرح و شناخته شده، مزيت‌هايي كه به آن‌ها اشاره شد را به خانه مشتريان بالقوه مي‌آورد. زماني كه مي‌خواهيد مشخصات برجسته كالايتان را معرفي كنيد به منافع و مزيت‌هاي هر ويژگي اشاره نماييد.
- و در پايان اين كه توسعه كسب و كار فيزيكي‌تان را به كسب و كار آن لاين از ياد نبريد. شبكه گسترده جهاني، رسانه‌ايست كه به كسب و كارهاي كوچك اجازه مي‌‌دهد، به رايگان و يا با هزينه‌اي ناچيز در آن ظاهر شده خودشان را معرفي كنند. موتورهاي جستجو، رنكينگ بالا در صفحات موتورهاي جستجو و ليست‌هاي آنان و برقراري لينك‌هاي موثر از مجاري و روش‌هاي پررنگ نمودن حضور كسب و كارها در شبكه هستند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مهران صفری