جمعه, 07 ارديبهشت 1403

 



موضوع: شرکت سونی(جواد حمیدزاده و مهدی حسین نیای سلیمی)

شرکت سونی(جواد حمیدزاده و مهدی حسین نیای سلیمی) 4 سال 11 ماه ago #118559

شركت سوني، كه داراي آوازه جهاني است، پس از جنگ جهاني دوم در كشور ژاپن پايه ريزي شد. شركت با آنكه از رقباي اصلي ژاپني خود بسيار جوانتر بود. در پنجاهمين سال تاسيس خود توانست رهبري بازار را در توليد محصولات الكترونيكي تخصصي، آن هم در محيطي كه از تغييرات تكنولوژيكي سريع، رشد اقتصادي بالا و تمايل روزافزون جهاني در پذيرش تكنولوژي جديد برخوردار بود، بدست آورد. تاريخچه شركت سوني بر پايه مهارت هاي اصلي در نوآوري تكنولوژيكي ، ساخت محصولاتي در اندازه هاي بسيار كوچك (مينياتوريزه سازي) و بهبود كيفيت محصولات و سيستم هاي كيفي كه در نهايت اين شركت را در سطح بالايي از تمايز سوق داد، بنا نهاده شده است.
رشد اوليه اين شركت منظم و سازمان يافته بود و رقابت نيز بسيار محدود. هدف گيري هاي موفق نوآوران اين شركت، به كسب حاشيه سود بالايي انجاميد و اين امر سرمايه گذاري مجدد شركت را بخصوص در زمينه تحقيق و توسعه بدنبال داشت.
بنيانگذار شركت سوني شخصي بنام Ibuka Masaru بود كه در زمان جنگ جهاني دوم در شركتي بنام Precision Instrument كه در زمينه تست و توليد تجهيزات نظامي فعاليت داشت، به كار مشغول بود. بعد از پايان جنگ و انحلال شركت، وي با گرد هم آوردن گروهي از مهندسان مجرب و انديشمند با هدف توليد و توسعه تجهيزات ارتباطي اهتمام ورزيد. در سال هاي 1940 و1950 در حاليكه شركت هاي ژاپني فقط به كپي برداري از تكنولوژي غرب اكتفا كرده و به فكر بدست گرفتن سكان رهبري و نوآوري در تكنولوژي نبودند، با شكل گرفتن اين گروه كوچك و نوپا اولين كمپاني نوآور با آوازه جهاني در ژاپن ظهور كرد. اين شركت كوچك از سرمايه اي اندك و پيشينه اي محدود برخوردار بود و ضرورتا آرمان آنان بكارگيري دانش و خلاقيت در نوآوري و توسعه محصولات بود.
اين گروه در آغاز كار به منظور كسب نقدينگي براي توسعه فعاليتهاي خود به كار تعمير و بازسازي راديوها و دستگاههايي كه با امواج كوتاه كار مي كردند و در طول جنگ بسياري از آنها دچار آسيب شده بودند مشغول شد.مدت كوتاهي از شروع كار اين گروه نگذشته بود كه يكي از نزديكترين دوستان Ibuka بنام آقاي Morita كه داراي استعداد بالايي در مهندسي الكترونيك بود به آنها پيوست. درحاليكه Ibuka شور و اشتياق زيادي به نوآوري داشت، Morita يك تاجر بسيار واقع بين بود كه مسائل مالي و بازاريابي را بخوبي مي دانست. با همكاري اين دو شركت سوني در ابتدا رسما با نام Engineering Telecommunication Tokyo در 7 مي 1946 با سرمايه اي به ارزش 198.000 ين كه تقريبا معادل 500 دلار بود به ثبت رسيد.از اولين اختراعات شركت TTK مي توان به :
Electrically
cushion heated وgenerator sound Resonating اشاره كردIbuka با مشاهده يك دستگاه reel to-reel Recorder Tape در دفتر نيروهاي اشغالي آمريكايي، به فرصتي براي توليد يك Recorder Tap با كيفيت بالا در شركت TTK پي برد. از آنجائيكه در آن زمان واردات پلاستيك به ژاپن ممنوع بود، او و همراهانش با بكارگيري تكنولوژي جديدي در ساخت ، موفق به توليد دامنه كاملي از Tape ها وRecorder ها و اجزاي تشكيل دهنده آنها شدند و در سال 1949 اولينRecorder آنها وارد بازار شد. از آنجائيكه Recorder هاي فوق در واقع خيلي سنگين، پر حجم و بسيار پيچيده و گران بودند در نتيجه بازار از رشد كمي برخوردار بود و اين امر باعث شد شركت TTK به بهبود و توسعه محصول خود بپردازد.
Ibuka در سال 1952 براي بررسي فرصت هاي جديد و ارزيابي بازار محصولات كوچك و ارزان شركت يعني –Tape Recorder ها به آمريكا رفت و در اين سفر بود كه وي به پتانسيل هاي نهفته در مورد ترانزيستورها كه در واقع اختراعي بود كه توسط شركت Electric Western در آمريكا به ثبت رسيده بود پي برد. و دربازگشت از سفر، بكارگيري ترانزيستورها در ساخت راديوها را با همكاران خود مطرح كرد و در نهايت او موفق به عرضه يك راديو پورتابل كوچك در سال 1957كه در جيب جا مي گرفت شد. در اين دوران بود كه نام كمپاني TTK به Sony تغييريافت. Ibuka و Morita معتقد بودند بايد از نامي ساده كه به سادگي قابل فهم و تلفظ آن به زبانهاي مختلف راحت باشد استفاده كرد. واژه Sony تركيب يافته از دو كلمه ”Sonus“ و ”Sonny“ مي باشد. كلمه ”Sonus“ كه از واژه گان لاتين است ريشه كلماتي مانند ”Sound“ و ”Sonic“ مي باشد و واژه ”Sonny“ به معناي پسر كوچك است. Sony در حال تبديل شدن به يك كمپاني پرآوازه در بازار جهاني بود. اعتماد به كمك دولت و سيستم بانكي بسيار پائين بود. Ibuka و Morita مي بايست تصميمات مهمي را براي توسعه سريع شركت اتخاذ مي كردند كه در نهايت آنها دست به سنت شكني زدند و به جذب مديران ارشد و مجرب شركتهاي ديگر ژاپني پرداختند. در سال 1950 نيروي كار سوني ده برابر و در سال 1960 چهار برابر رشد كرد. كسب و كار از طريق بودجه بندي با ثبات و سيستم هاي كنترل توليد، تحت نظارت بود. اما عليرغم اين محدوديت ها كاركنان از آزادي و توانمندي قابل ملاحظه اي برخوردار بودند و خلاقيت تشويق مي شد.در سال 1959 با استفاده از ترانزيستور اولين تلويزيون ترانزيستوري توسط Sony به جهان معرفي شد. بعد از آن در سال 1961 اولين Recorder Tape ترانزيستوري عرضه شد.در سال 1960 شعبه اي ازSony در آمريكا ايجاد شد و Morita به نيويورك رفت. كمپاني Sony در آمريكا به عنوان يكي از كمپاني هاي توسعه يافته و با كيفيت شناخته مي شد و بخاطر توليدات و خدمات پس از فروشش مشهور شده بود. در اواسط 1960 تلويزيون رنگي در آمريكا توسط RCA به بازار آمد. از آنجائيكه سوني نمي خواست در توليدات خود از تكنولوژي ديگران كپي برداري كند اقدام به تحقيق براي توليد تلويزيون رنگي با تكنولوژي جديد كرد و سرانجام در 1967، Trinitron كه مفهوم منحصر بفردي بود ابداع شد و در بهار 1968 تلويزيون هاي رنگي سوني با كيفيت و قيميت رقابتي به بازار آمدند.
در سال 1980 سوني اولين كمپاني بود كه تلويزيون هاي Definition-Hi را توسعه داد. اين نوآوري باعث برانگيخته شدن واكنش هاي رقابتي دفاعي در اروپا گرديد.
پيشينه دستگاههاي Recorder Videoدر به اواسط دهه 1950 برمي گردد. در آن دوران تنها افراد حرفه اي در كار سمعي و بصري از اين دستگاهها استفاده مي كردندو چند شركت ژاپني با رهبري شركتهاي الكترونيكي آمريكايي اين دستگاهها را توليد مي كردند. بازار اين محصول در اروپا در دست شركت فيليپس بود. از اين رو شركت سوني با درك فرصت مناسب بر اي عرضه Recorder Video جهت مصارف خانگي محصول جديد ي را براي مصارف خانگي توليد و روانه بازار كرد . اين ديدگاه همراه با اشتياق آنان به نوآوري باعث شد كه سوني در ارائه Recorder Video خانگي پيشتاز باشد. اما اين نگرش هيچگاه نتوانست درحفظ پيشتازي ورهبري در اين بازار آنها را ياري رساند. سيستم هاي تجاري و با كيفيت بالاي سوني با فرمت Matic-U در سال 1972 به بازار آمدند. و در سال 1976 اين شركت با عرضه ويدئو خانگي جديد خود با فرمت بتا ماكس همچنان پيشگام بود. در اين هنگام سوني از طرف شركت ميتسوشيتا براي محصول بتاماكسش دعوت به همكاري شد اما آن را نپذيرفت وآين اشتباهي بزرگ از سوي سوني بود چراكه مدت كوتاهي پس از آن با ورود محصول جديدي بافرمتVHSتوسط corporation Victor Japan كه از وابستگان ميتسوشيتا بود سوني بازارخود را از دست داد. سوني همچنان بر اين باور بود كه تنها با ارائه كيفيت بهتر مي تواند موفقيت خود را تضمين كند در حاليكه آنها در مورد بازار و رقبا به خطا رفته بودند چرا كه قيمت ارزان و كوچكتر بودن سيستم هاي VHS براي مشتريان ژاپني و آمريكايي بر كيفيت بهتر بتاماكس ارجح تر بود. از اين رو آنها توانستند فقط 25 درصد از سهم اين بازار را دراواسط دهه 1980 از آن خود كنند. اين موضوع درسهاي مهمي را براي سوني به همراه داشت. در حقيقت سوني با اتخاذ اين استراتژي نه تنها نتوانسته بود نياز مشتريان را پاسخگو باشد بلكه در تبليغ و تشويق سيستم خود نيز بطور موثري ناتوان شد.
در سال 1979 يكي از موفق ترين توليدات سوني يعني Walkman به بازار معرفي شد. در حقيقت اين محصول رويكرد جديدي را در استفاده از راديو و شنيدن موسيقي هاي از پيش ضبط شده ارائه كرد و باعث ايجاد تغيير در شيوه زندگي، نسلي از مردم شد. ايده اين محصول برگرفته از بينش عميق Ibuka و Morita بود. Morita به اشتياق جوانان در گوش دادن به موسيقي در هر زمان ومكان پي برده بوده و همچنين واقف بود كه مردان و زنان دوست دارند در هنگام بازي گلف به موسيقي مورد علاقه خود گوش دهند.
دوربينهاي recorder-camera Video held-hand در سال 1980 بسيار فشرده شدند. اين محصول از بازار پر فروش و سودآوري برخوردار بود و در عين حال بازاري بود بسيار رقابتي و پويا. سوني در سال 1989 اولين Camcorder كوچك شده خود را به بازار عرضه كرد ولي بعد از 6 ماه رقباي او نيز با محصولي سبك و كوچك وارد بازار شدند.اين شركت در 1980 با شركت Phillips براي توليد player disc Compact متحد شد. ولي شركت هاي ضبط موسيقي آمريكايي و اروپايي موسيقي هاي خود را با فرمت جديدي توليد كردند و اين حركت آنها باعث شد كه استراتژي هاي تنوع گرايي ،آينده سوني را تحت تا ثير قراردهد. سوني همچنين در صنعت كامپيوتر وارد بازار رقابت شد،
جاييكه شركت هاي پر آوازه آمريكايي و ژاپني حضور دارند. سياست شركت در اين صنعت حضور در بازارهاي Niche بود و به شدت بر آن متمركز شد.
سوني در سال 1980 توسط شخصي به نام Ohga به صنعت Entertainment و Music وارد شد. و شركت CBS را در سال 1988 و بدنبال آن شركت Picture Colombia را در سال 1989 خريداري نمود و نام آنها را به ترتيب به Music Sony و Picture Sony تغيير داد. سوني به پتانسيل هاي دو طرفه موجود بين افزايش موسيقي ويديويي پاپ و آلبوم موسيقي فيلم پي برده بود.در نوامبر 1995 استراتژي جديدي را براي توليد كامپيوترهاي شخصي بكار گرفت و با شركت معروف Intel متحد شد. اين شركت اولين دستگاهPlay station خود را در سال 1994به بازار عرضه كرد و بعد از آن در سال 2000مدل جديدتر آن را با نام 2station play توليد كرد و هم اكنون نيزبرنامه هايي براي عرضه 3station Play در دست اقدام دارد.اين كمپاني در حوزه Service Financial نيز به فعاليت پرداخته و در آوريل 2001 ، Bank Sony را به منظور ارائه سرويس هاي برتر به مشتريان با هدف كسب سود بيشتر تاسيس كرد.دراواسط 1990 تعداد كاركنان سوني به 138000نفر رسيد و براساس آمار اين شركت اين تعداد در 31 مارچ 2005 بالغ بر
151000نفر شده است.بطور كلي اين شركت در 3 زمينه مختلف كه هر يك از بازار رقابتي شديد و تغييرات تكنولوژيكي سريعي برخوردار است حضور دارد: 1- Products 2Electronic Entertainment -Games3 –

2. تشريح استراتژيهاي شركت سوني :
بررسي سرگذشت پرفراز و نشيب شركت سوني نشان مي دهد اين شركت در طول حيات 60 ساله خود در هر مقطعي از زمان متناسب با شرايط خاص آن دوره از يك يا چند استراتژي استفاده كرده است . اگر چه توضيح اينكه اقدامات و فعاليتهاي سوني مبتني بر كدام استراتژي بوده است بسيار دشوار است (چرا كه برخي از فعاليتهاي سوني با چندين استراتژي مرتبط است و تفكيك و جداسازي آن بسيار مشكل است ) اما با نگاهي دقيق و عميق مي توان عمده ترين استراتژي هاي مورد استفاده شركت سوني را بشرح زير بيان نمود :

… استراتژي تمايز :
بر اساس اين استراتژي شركت يا سازمان بايد بتواند محصولاتي توليد و عرضه كند كه اولا براي مشتري ارزش ويژه اي داشته باشد و ثانيا رقبا نتوانند براحتي محصول مشابه آن را توليد كنند. با نگاهي به ويژگيها و مشخصه هاي محصولات سوني مي توان گفت اين شركت توانسته است بخوبي از استراتژي تمايز براي عرضه محصولات خود استفاده كند:
- محصولاتي با كيفيت بسيار بالا و تقريبا بي نظير
- محصولاتي با تكنولوژي بالا و مطابق با جديدترين فناوريهاي روز
- محصولاتي در اندازه هاي بسيار كوچك و قابل حمل
آقاي هيرايي مسئوول بخش سرگرمي هاي شركت سوني با اعلام اينكه بزودي station 3play سوني با امكانات وقدر ت فوق العاده و غير قابل رقابت به بازار عرضه خواهد شد معتقد است بواسطه ويژگيهاي منحصر بفرد اين محصول ورود محصولات مشابه نظير360 box x شركت مايكرو سافت تاثيري بر پييشتازي و بازار سوني نخواهد گذارد.

… استراتژي تنوع گرايي غير همگون :
هنگامي كه شركتها و سازمانها توان مديريتي و مالي بيش از فعاليتهاي محوري و اصلي خود داشته باشند تلاش مي كنند با بهره گيري از استراتژي تنوع گرايي ناهمگون از ظرفيتها و تواناييهاي اضافه خود در بخشهاي ديگري استفاده كنند. سوني كه زماني تنها يك شركت كوچك تعمير راديو بود بتدريج حوزه فعاليتهاي خود را گسترش داد و با سرمايه گذاري و فعاليت در زمينه هاي مختلف از جمله فيلم سازي , موزيك,خدمات مالي و بانكداري, توليد رايانه هاي Lap top, دوربينهاي فيلمبرداري و... تلاش كرد با ارائه محصولات و خدمات متنوع طيف وسيعي از مشتريان و خواسته هاي آنان را پو شش دهد. خريد شركتهاي CBS و Picture Colombia به منظور تاسيس شركتهاي music Sony و picture Sony و تاسيس Bank Sony نمونه اي از فعاليتهاي سوني با رويكرد استراتژي تنوع گرايي غير همگون است اگرچه شركت سوني با پرداختن به فعاليتهاي متنوع و ناهمگون و دور شدن از كسب و كار محوري خود بسياري از فرصتها و موقعيتهاي خود را از دست داد.

… استراتژي تنوع گرايي همگون :
بر اساس اين استراتژي شركت براي حفظ سهم بازار و فروش محصولات خود محصولات جديد ي را مرتبط با محصولات قبلي به بازار عرضه مي كند. عرضه پلي استيشن 2در سال 2000 و برنامه ريزي براي عرضه پلي استيشن 3 در سالهاي آينده نمونه اي از اقدامات شركت سوني براي بكار گيري اين استراتژي است.

… استراتژي توسعه محصول :
اين استراتژي به شركتها و موسسات امكان مي دهد با بهينه سازي محصولات يا خدمات فعلي و يا ارائه محصولات و خدمات جديد, فروش محصولات و سهم بازار خود را افزايش دهند . عرضه مدلهاي جديد گوشي تلفن همراه با امكانات و گزينه هاي جديد(به عنوان مثال تماشاگران مسابقات تنيس مي توانند با استفاده از گوشيهاي موبايل سوني پيامهاي كوتاه را براي بازيگران مورد علاقه شان بر روي اسنوبرد ورزشگاه ارسال كنند.) راه اندازي يك وب سايت براي دانلود رايگان بازي كنسولهاي پلي استيشن,عرضه مدلهاي جديد دوربينهاي فيلمبرداري و.... نشان دهنده استفاده گسترده سوني از استراتژي توسعه محصول است.

… استراتژي رسوخ در بازار :
امروزه كمتر شركت يا موسسه اي است كه بدون بهره گيري از اين استراتژي بتواند در بازار رقابت باقي بماند . پايه و اساس اين استراتژي مبتني بر افزايش سهم بازار و فروش محصولات با بكار گيري تلاشهاي بيشتر بازاريابي است. بارزترين اقدامات و حركتهاي شركت سوني براي بهره گيري از اين استراتژي عبارتند از :
1.انجام بزرگترين عمليات بازاريابي و تبليغاتي براي عرضه پلي استيشن كه موجب شد مشتاقان خريد اين دستگاه از ساعات اوليه نيمه شب ، زير برف و باران در صفهاي طولاني منتظر خريد دستگاه باشند گفته مي شود حجم وشدت تبليغات به حدي بود كه تنها در دو روز اول ، 000/500 دستگاه به ارزش تقريبي 150 ميليون دلار فروخته شد و شركت سوني پيش بيني كرده است تا كريسمس سال 2005 حداقل يك ميلون دستگاه پلي استيشن بفروشد.
2.شركت سوني اخيرا قراردادي به مبلغ 305 ميليون دلار با فيفا منعقد كرده است كه بر اساس آن به مدت 7 سال يعني از سال 2007 الي 2014 به عنوان حمايت كننده 40 رويداد ورزشي فيفا از جمله جام جهاني فوتبال زنان و مردان مجازخواهد بود محصولات و كالاهاي خود را در هر سه بخش محصولات الكترونيكي ,سرگرمي و بازي در مسابقات ياد شده و ساير مسابقات زير نظر فيفا تبليغ نمايد.

… استراتژي مشاركت :
اين استراتژي امروزه بسيار مورد توجه و اقبال سازمانها و موسسات قرار گرفته است و شركتهاي بسياري در جهان با بهره گيري از اين استراتژي در صددند با توليد محصولات جديدتر با كيفيت بالاتر و هزينه كمتر سهم بازار خود را حفظ و رضايت مشتريانشان را افزايش دهند. تاسيس شركت LCD-S براي توليد پانلهاي LCD با سرمايه گذاري مشترك سوني و سامسونگ , ادغام بخشهاي موسيقي شركت سوني و شركت آلماني برتلزمن و تشكيل شركت جديدي تحت عنوان " يونيور سال موزيك" ، مشاركت با شركت اريكسون براي عرضه گوشيهاي تلفن همراه نمونه اي از فعاليتهاي سوني در اين زمينه است.

… استراتژي كاهش :
معمولا شركتها در زمان ركود تلاش مي كنند با انجام اقداماتي نظير تجديد ساختار سازماني و حذف بخشهاي غير ضروري , فروش بخشي از دارائيهاي شركت و .... كاهش فروش را جبران نموده و ضمن حفظ توان رقابتي خود از زيان دهي شركت جلوگيري كنند. شركت سوني اعلام كرده است تلاش مي كند با اقداماتي نظير كاهش لايه هاي سازماني، حركت به سوي ساختار سازماني مسطح و منعطف با بهره گيري از IT, ارزيابي مجدد دارائيها و نقش آنها در كسب و كار شركت و... جايگاه رهبري و پيشتازي خود را دربازار بدست آورد


… استراتژي تمركز :
بر اساس مفاهيم اين استراتژي، شركت تمام منابع خود را بر روي بازارهاي خاص يا همان niche market متمركز خواهد كرد البته به همان ميزان كه شركت بر روي بازارهاي خاص متمركز مي شود شانس استفاده از فرصتهاي ديگر را براي خود كاهش مي دهد. شركت سوني كه در برهه اي از زمان به دليل حضور در بازارهاي مختلف، پيشتازي خود را در برخي بازارها از دست داد مجددا تصميم گرفته است توان و قدرت خود را بر سه بازار اصلي و تخصصي خود يعني محصولات الكترونيك , بازيهاي رايانه اي و سرگرميها متمركزكند

3. تشريح فرصتهاي IT شركت سوني :
امروزه شركت سوني با بهره گيري از شعب ، كارخانه ها و دفاتر بازرگاني خود در سطح جهان كالاهايش را درمقياس جهاني توليد و عرضه مي نمايد. در استراتژي شركت سوني ، اصولاً جهان به 4 منطقه كلي تقسيم مي شودكه عبارتند از آمريكا ، اروپا ، ژاپن ، آسيا و بقيه دنيا در جدول زير ميزان گردش مالي شركت سوني ( Turnover ) در اين چهار ناحيه مقايسه شده است
همانطور كه در جدول فوق ملاحظه مي شود بيش از 85% مخاطبين شركت سوني در كشورهاي آمريكايي ، اروپايي و خود ژاپن مي باشند . اگرچه سوني با عدم استفاده از فرصت هاي IT از رقباي خود عقب افتاد اما در شرايط كنوني اقداماتي را براي استفاده بيشتر از IT بعمل آورده است.اقداماتي نظير تاسيس بانك سوني ( com.sonybank.www ) و ايجاد پول الكترونيكي Kit Money نمونه اي از اين تلاشها ست كه براي جبران عقب ماندگيها انجام شده است. لازم به ذكر است در ضمن اين تلاشهاي شركت سوني، كمپياني هاي ديگري از جمله Apple توانستند با ارائه محصولاتي نظير pod I توانستند بازار Walkman را كه به رهبري سوني ايجاد شده بود به دست آورند .

استراتژي هاي كنوني سوني را مي توان بشرح زير برشمرد:
1. نجات و تجديد حيات محصولات الكترونيكي
2. بازنگري هاي تجارت محصولات غير الكترونيكي
3. تجديد ساختار سازماني سوني با بهره گيري از IT
براين اساس شركت سوني دامنه كسب و كار خود را حول سه محور زير تعريف كرده است :
1. الكترونيك Electronic
2. بازي هاي كامپيوتري Games
3. تفريحات Entertainment
در محور اول ، سوني سال ها در نوآوري محصولات الكترونيكي پيشرو و پيشگام بود اما از دهه 90 به بعد با ظهور رقباي جديد در كشورهاي كره ، سنگاپور و حتي رقباي جدي در خود ژاپن مانند شارپ ، توشيبا و ...اين پيشگامي را از دست داد به نحوي كه مهمترين استراتژي مديران فعلي سوني بازگرداندن شركت به پيشتازي گذشته است و براي تحقق اين هدف بازنگري در ساختار سازماني و از بين بردن ساختار عمودي شركت و تبديل آن به ساختار افقي يكي از برنامه هاي اصلي است كه بكارگيري IT در اين مسير كمك موثر و بي شائبه براي آنان است .
در بخش دوم يا همان بازي هاي كامپيوتري سوني توانست با ارائه Station Play بازار بسيار خوبي براي برخي بازيهاي خود فراهم نمايد . در اين راستا شركت تلاش نموده است با ارائه نسخه سوم آن در بهار آينده كه به CPU قوي خود به نام CELL مجهز خواهد بود و ياري گرفتن از ديسك هاي پر ظرفيت Ray-Blue شگفتي آفرين صحنه هاي نمايشي باشد . به همين منظور شركت سوني طي ساليان اخير اقدام به تاسيس يك شركت كامپيوتري با زمينه نرم افزار نموده است كه با پشتوانه ابتكارات مهندسين نرم افزار بتواند Station 3Play را هرچه قدرتمندتر از نظر سخت افزار ، و هرچه قويتر از نظر نرم افزار و هرچه جذابتر از نظر مصرف كننده توليد نمايد .
در بخش سوم سوني از رهبري و پيشتازي جهاني، تفريحات افول كرده است چرا كه محصولاتي مانند pod I توانسته اند بخش بزرگي از سهم بازار را به خود اختصاص دهند . در يك اقدام استراتژيك سوني با عرضه محصول جديدي به نام Phone Man Walk كه يك تلفن موبايل با قابليت پخش موزيك وامواج راديويي است توانسته است سهم بازار خود را افزايش و بخش عمده اي از آن را به خود اختصاص دهد . شركت سوني در يك فصل با خريد كمپاني MGM قصد داشت تا به بزرگترين شركت در زمينه توليد و پخش و ارائه موزيك ، فيلم و ويدئو دست يابد اما با پيدايش شركت هاي اينترنتي و اجاره فيلم به صورت اينترنتي و با راهكار حق عضويت Subscriptions ، شركت سوني بازار خود را در اين زمينه از دست داده است .
هم اكنون مديران ارشد سوني با بازنگري در فرايند فعاليت MGM قصد دارند علاوه بر فروش CD و DVD و BD ( تكنولوژي جديد Ray-Blue ) اقدام به توزيع اينترنتي آن نمايند . در مجموع به نظر مي رسد شركت سوني در طي چند سال اخير نتوانسته است خود را با شرايط جديد جهاني سازگار سازد و متناسب با شرايط جديد خود را به روز نگه دارد ، عدم سودآوري و از دست دادن سهم بازار مي تواند از مهمترين نشانه هاي آن باشد . در ابتداي سال 2005 نيز براي اولين بار استرينگر به عنوان مدير عامل سوني كه يك فرد غير ژاپني است انتخاب شده است تا شايد به پشتوانه غربيان و توانمندي ايشان شركت سوني بتواند تجديدحيات نموده و به شكوه و عظمت گذشته باز گردد.

4.تحليل استراتژي هاي شركت سوني :
بررسي تاريجچه فعاليت سوني نشان مي د هد اين شركت در طول بيش از نيم قرن فعاليت خود از استراتژيهاي متنوع و متعددي استفاده كرده است كه در برخي از آنها بسيار موفق و در برخي ديگر ناموفق بوده است. برخي از دلايل عدم موفقيت سوني در تعدادي از استراتژي هاي انتخابي را مي توان بشرح زير برشمرد :

O يكي از مهمترين اصول بكار گيري استراتژيها توجه به تناسب آن با شرايط زماني و مكاني است به عبارت ديگر اينكه يك استراتژي در چند سال باعث موفقيت يك شركت شود نمي تواند دليلي بر موثر بودن آن استراتژي در سالهاي متمادي باشد .

O موفقيت يا شكست يك استراتژي بستگي زيادي به حركات و فعاليتهاي رقبا دارد بر اين اساس شركتها پس از تدوين و اتخاذ استراتژي خود بايد همواره به محيط بيروني و فعاليتهاي رقبا توجه نموده و آنها را زير نظر داشته باشند و اقدامات لازم را متناسب با فعاليتهاي رقبا اتخاذ نمايند. اعتماد بيش از حد سوني به پيشتاز بودن خود و كوچك شمردن رقبايي همچون شركتهاي ژاپني ،كره اي و چيني مشكلات جدي را براي سوني به بار آورده است.
O موفقيت يا شكست يك استراتژي بستگي زيادي به حركات و فعاليتهاي رقبا دارد بر اين اساس شركتها پس از
تدوين و اتخاذ استراتژي خود بايد همواره به محيط بيروني و فعاليتهاي رقبا توجه نموده و آنها را زير نظر داشته باشند و اقدامات لازم را متناسب با فعاليتهاي رقبا اتخاذ نمايند. اعتماد بيش از حد سوني به پيشتاز بودن خود و كوچك شمردن رقبايي همچون شركتهاي ژاپني ،كره اي و چيني مشكلات جدي را براي سوني به بار آورده است.

O دور شدن از كسب و كاري محوري و اتخاذ استراتژي تنوع گرايي ناهمگون بايد با دقت و بررسيهاي فراوان انجام شود و شركت هر چند وقت يكبار وضعيت خود را درمقايسه با رقبا بررسي نمايد و در صورت نياز توجه بيشتري به كسب و كار اصلي و محور ي خود بنمايد.عدم توجه شركت سوني به اين موضوع مهم و سرمايه گذاري بيش از حد براي استراتژي تنوع گرايي ناهمگون موجب شد رهبري خود را در برخي محصولات از دست بدهد.

O همانطور كه قبلاً بيان شد آقاي استرينگر در ابتداي سال 2005 به عنوان مدير عامل اين شركت انتخاب شد. وي در بخشي از سخنراني خود بيان اينكه شركت سوني در وضعيت كنوني همانند يك سيلو است كه بواسطه ديوارهاي بلند (اسير شدن به موفقيتهاي گذشته ) نمي تواند ديد و درك درستي از آن سوي ديوارهاي سيلو (محيط خارج از شركت و رقبا ) داشته باشد ضمن بر شمردن استراتژي هاي جديد سوني براي سال 2005 راهكارهايي را براي برخي چالش هاي پيش روي سوني مطرح نموده است كه بايد منتظر ماند و ديد تا چه حد اين راهكارها در نجات سوني موثر خواهد بود. برخي از مهمترين چالشهايي پيش روي وي و شركت سوني عبارتند از :
… توليد دايناسوري و يا انحصاري
بررسي ها نشان مي دهد سوني در سالهاي اخير تمام و يا قسمتي از تكنولوژي محصولات توليدي خود را در انحصار نگه مي داشت به طوريكه در دنيا محصولات سوني به محصولات دايناسوري ( Dinosaurs ) معروف شده است . مثلاً دوربين هاي سوني تنها با كارت هاي حافظه اي كه توسط سوني توليد مي شوند قابل استفاده هستند . ( كه عمدتاً گران و براي همه قابل دسترسي نيست )

… حذف رهبريت سوني در تكنولوژي
تكنولوژي نو از تركيب نرم افزار و سخت افزار شكل مي گيرد از جمله سيستم هاي جديد نمايش موزيك 3MP هرچند سوني پيشتاز توليد Walkman بود،ليكن اكنون شركت هاي ديگري نظيرApple با بهره گيري از هر دو دانش نرم افزار و سخت افزار و ارائه Ipod توانسته اند سهم زيادي از بازار را به خود اختصاص دهند .
… دگرگوني در صنايع فيلم
شركت سوني با خريد شركت MGM قصد داشت كه بازار توليد ، فروش ، عرضه و تكثير موسيقي و فيلم را در تمام دنيا به خود اختصاص دهد اما روند بازي در دنياي پرتلاطم اينترنتي تغيير نمود و مردم به جاي خريد فيلم به سمت اجاره فيلم از طريق اينترنت روي آوردند .

… مهمترين مسئله بازاريابي محصولات الكترونيكي
در سال هاي اخير با ظهور قدرت هاي جديد در عرضه الكترونيك ، شركت هاي بزرگ با تهيه اقلام مورد نياز از طريق منابع برون سازماني( Sourcing out ) تحول چشمگيري در روند توسعه اين صنعت ايجاد كرده اند ليكن شركت سوني به دليل داشتن زنجيره عميق توليد و گرفتار شدن در اين زنجيره، از قدرت كافي در نوآوري و خلاقيت و جهش بازاريابي محصولات جديد بهره نبرده و از قافله عقب مانده است.

… ظهور قدرت هاي جديد در بازار محصولات الكترونيكي
در طي يك دهه اخير در زمينه محصولات الكترونيكي قدرت هاي جديدي ظهور نموده اند از جمله در كره جنوبي شركت سامسونگ ، در هلند شركت نوكيا ، در آمريكا شركت موتورولا ودر خود ژاپن شركت هاي بسياري در اين چرخه رقيب جدي و بزرگي براي سوني به شمار مي آيند .

… توليد PC يك استراتژي نامناسب
اخيراً شركت سوني با سرمايه گذاري سنگين و بسيار زياد اقدام به توليد PC و لپ تاپ نموده است و اين در حالي است كه اصولاً توليد اين محصول براي شركت هاي با سابقه و متخصص در اين زمينه نظير IBM نيز جذابيتي نداشته و اين شركتها امتيازتوليد اين محصول را به شركت هاي كوچكتر از جمله شركت هاي چيني واگذار نموده اند. شركت سوني نسبت به اين واقعيت جدي غافل بوده و با سرمايه گذاري سنگين در اين زمينه بخش عظيمي از منابع خود را كه مي توانست در بخشهاي ديگري بكار بگيرد از دست داده است.

منابع و ماخذ :
http://www.Sony .net
http://www. Google. com
http://www.yahoo.com
http://www. Sony-group.com
/http://www.sony-mea.com
http://www.sony.co.ir
/http://www.sony-asia.com
روزنامه همشهري سه شنبه 7 مرداد 1382 - سال يازدهم - شماره 3
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

شرکت سونی(جواد حمیدزاده و مهدی حسین نیای سلیمی) 4 سال 11 ماه ago #118563

با تشکر از مطلب ارسالی امید وارم مورد مطالعه دانشجویان قرارگیرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: داود امینیان