جمعه, 07 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جاذبه های گردشگری کردستان

جاذبه های گردشگری کردستان 8 سال 10 ماه ago #117543

  • وحید رجبی
  • وحید رجبی's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 54
  • Thank you received: 26
با سلام خدمت استاد گرامی
روستای اورامان( کردستان - مریوان )
واژه اورامان یا هورامان از دو بخش اهورا و مان به معنی خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده است. روستای اورامانات تخت در جنوب شرقی شهر مریوان در استان کردستان قرار دارد که بوسیله جاده ای به طول ۷۵ کیلومتر به شهر مریوان متصل می شود.
خانه های این روستا با سنگ و اغلب به صورت خشکه و به صورت پلکانی ساخته شده است. مردم منطقه معتقدند اورامانات تخت زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیتی خاص داشته به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز (حکومت) ناحیه ای اورامان یاد می کرده اند.
روستای اورامان تخت در کردستان، در دل کو ه های سر به فلک کشیده رشته کوه های زاگرس، در مسیر رودخانه "سیروان" هر ساله در آخرین چهارشنبه و پنج شنبه قبل از ۱۵ بهمن برگزار کننده آئین پیر شالیار است که بعضی از مورخان قدمت آن را هزار ساله می دانند.
منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو
( کردستان – کامیاران بخش شمالی هورامان در موازات شاهو و دالانی)
شاهو دارای مراتع و چراگاههای فراوان و نیز هوارگاه های( ییلاق ) متعدد، که با صفا ترین و معروترین آنها پیاز دول میشیاو و گاول هستند، می باشد. تنوع گیاهی شاهو فوق العاده زیاد است و حدود ۳۰نوع گل و گیاه در ارتفاعات مختلف آن رویش دارند. برخی از این گیاهان تعلیغی. تعدادی خوراکی برخی معطر و بعضی سمی وتعدادی نیز دارای خواص درمانی هستند. تنوع جانوری شاهو نیز قابل توجه است ، اما متاسفانه به علت شکار بی رویه نسل برخی از جانوران از جمله کبک در حال انقراض می باشد بنا به گفته پیشینیان قبلا در شاهو پلنگ مشاهده شده. خرس،روباه، شغال، گرگ از جمله جانوران موجود در شاهو هستند. جنس سنگهای شاهو عمدتا آهکی است. در دامنه ارتفاعات شاهو تعداد زیادی چشمه وجود دارند که تامین کننده آب کشاورزی و مشروب شهر های پاوه و روانسر و تعدادی روستاهای منطقه می باشند.
روستای پالنگان
کردستان - کامیاران کیلومتری شمال غرب کامیاران، دره تنگیور
اون دسته از کسایی که به خونه های پلکانی ماسوله خیلی علاقه دارن پیشنهاد می کنم حتما یه سری هم به روستای سر سبز وزیبای «پالنگان» بزنن و مطمئن باشن از طبیعت و آب و هواش لذت می برن. یکی از مهم ترین جاذبه های این روستا سنگچین بودن خونه هاشهکه به خاطر معماری سنگچینی، زیباترین روستای پلکانی تمام سنگی در ایرانه.
پالنگان علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرده و در کنار رودخانه ای قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیونده.
رودخانه خروشان تنگیور که از وسط آبادی می گذره اون رو به دو قسمت تقسیم کرده.
«قلعه پالنگان» هم که در مجاور روستا و در بالای کوهه بیانگره اهمیت این روستا در زمان سلجوقی بوده و با توجه به بقایای مساجد، منازل قدیمی و باغ های زیبای این روستا به نظر می رسه که شالوده ی اصلی اون به دوره سامانی بازمی گرده
با این که پالنگان در یه منطقه کوهستانی قرار داره اما به دلیل آسفالت بودن مسیر، در تمام طول سال امکان بازدید از این روستا وجود داره.
سنگ نبشته اورامان (کتیبه تنگی ور)
کردستان - کامیاران بین روستاهای تنگی‌ور و یوزیدر، بر فراز کوه زینانه
سنگ‌ نبشته اورامان یا کتیبه تنگی‌ور، نقش برجسته‌ای متعلق به تمدن آشوره که به همراه یک کتیبه به خط میخی بین روستاهای تنگی ور و یوزیدر، در شهرستان کامیاران استان کردستان بر فراز کوه زینانه حجاری شده که جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده. نقش برجسته در یک تاق نما حجاری شده. درون تاق نما نقش برجسته‌ای از یک انسان به چشم می خوره که ۱۵۰ سانتی متر طول و ۳۵ سانتی متر عرض داره. این نقش که اون رو متعلق به سارگون دوم پادشاه آشور می‌دونن، نقش انسانی رو به صورت نیم رخ در لباس شاهی نشون می ده که کلاهی استوانه‌ای بر سر و شلاقی در دست داره. پای راست این نقش در جلو و پای چپش در عقب قرار گرفته و دست راستش به طرف بالا بلند شده و دست چپ نیز بر روی شکم قرار داده شده.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی