شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تحقیق آمار

تحقیق آمار 10 سال 1 هفته ago #69775

علم آمار و نقش آن در زندگی









آمار و نقش آن در زندگی

آمار مجموعه‌ای از مفاهیم و روشهاست که در هر زمینه های علمی ، پژوهشی ، برای گرد آوری و تعبیر اطلاعات مربوط به آن و انجام نتیجه گوییها بکار می‌رود.


دید کلی :بیشتر مردم با کلمه آمار ، به مفهومی که برای ثبت و نمایش اطلاعات عددی بکار می‌رود، آشنا هستندمانند تعداد بیکاران ، قیمت روزانه بعضی از کالاها مثالهایی از این مفهوم‌اند. ولی این مفهوم با موضوع منطبق با موضوع اصلی مورد بحث آمار نیست. آمار عمدتا با وضعیتهای سروکار دارد که در آنها وقوع یک پیشامد بطور حتمی قابل پیش بینی نیست. استنتاجهای آماری غالبا غیر حتمی‌اند زیرا مبتنی بر اطلاعات ناکاملی هستند.

هدفهای اصلی آمار: انجام استنباط درباره جامعه ، از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در داده‌های نمونه‌ای.

کاربرد آمار: کاربرد روشهای آماری در قلمروهای گوناگون از علوم انسانی ، علوم مهندسی ، پزشکی،بهداشتی ، رشته‌های علمی جدیدی پدید آورده است که در ارتباط متقابل با آمار هستند

نقش آمار در زندگی روزمره : پی بردن به واقعیات امور از طریق گردآوری و تعبیر داده‌ها ، منحصر به پژوهشگران حرفه‌ای نیست. این امر در زندگی روزمره همه مردم که می‌کوشند آگاهانه ، ناآگاهانه مسائلی را درباره جامعه ، شرایط زندگی ، محیط زندگی خود و کل دنیا درک کنند، معمول است.

نقش آمار در پژوشهای علمی: موضوع آمار عبارت است از هنر علم جمع آوری ، تعبیر و تجزیه و تحلیل داده‌ها و استخراج تعمیمهای منطقی در مورد پدیده‌های تحت بررسی. با توجه به مراحل اساسی یک تحقیق علمی که عبارتند از: مشخص کردن هدف ، جمع آوری اطلاعات ، تجزیه و تحلیل داده‌ها و بیان یافته‌های آشکار است که آمار بطور وسیعی در قلمرو تمام تحقیقات علمی بکار می‌رود. بویژه ، در مرحله جمع آوری اطلاعات ، آمار راهنمای محقق در انتخاب روشها و وسایل مناسب برای جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی است. در مراحل بعد از گرد آوری داده‌ها ، نیاز بیشتری به روشهای آماری وجود دارد.

ارتباط متقابل آمار با سایر علوم : وظیفه اولیه آمار که صرفا از جمع آوری و نمایش داده‌ها بود، کاملا تغییر کرده است و نقش جدید آن ، فراهم آوردن ابزارهایی تحلیلی است که با استفاده از آنها بتوان داده‌ها را بطور موثر جمع آوری کرد و از آنها معانی لازم را بیرون کشیده و تفسیر نمود با استفاده از مفاهیم و روشهای آماری می‌توان از روی نمونه ، نتیجه‌گیریهای معتبری در مورد جامعه بدست آورد و علم آمار در تمام آن دسته از فعالیتهای بشری که در آنها اثبات ادعاها و طبقه بندی اطلاعات مبتنی بر شواهد تجربی است، حضور دارد.

علی محمودبیگی – مسئول آمار مرکز بهداشت شهرستان ایلام



کد: 3180
گروه: آمار
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تحقیق آمار 9 سال 10 ماه ago #86682

  • مریم تحفه
  • مریم تحفه's Avatar
  • آفلاين
  • مدير انجمن
  • ارسال ها: 149
  • Thank you received: 9
شما انتهای تحقیق را هم دیدی؟
آقای محمود بیگی ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مریم تحفه