خوش آمديد,
مهمان
|
|
نگار نورمحمدی – چکیده ای از کتاب تفسیر موضوعی قرآن کریم – برگرفته از تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی
31/03/1393 رحمت عام و خاص خداوند فرق رحمان و رحیم در " بسم الله الرحمن الرحیم " چیست؟ رحمان : - رحمان رحمت عام خداوند است و شامل دوست و دشمن ، مومن و کافر ، نیکوکار و بدکار می شود. - همه از نعمت های خداوند بهره مند هستند. - خداوند نسبت به همه مخلوقاتش رحمان است. - رحمان در همه جای قرآن به صورت مطلق و عام آمده است. - رحمان ضیغه مبالغه است ( پس عمومیت دارد رحمت خداوند) - در قرآن رحمان از اسماء مختص خداوند است و در مورد غیر از خدا به کار نمی رود. رحیم: - رحمت خاص خداوند است شامل بندگان مطیع ، صالح و فرمانبردار است، همانها که به خاطر ایمان و عمل صالح ، شایستگی بهره مندی از رحمت خاص او را یافته اند ( این رحمت شامل تبهکاران نمی شود) - خداوند نسبت به بندگان مومن خود رحیم است. - - رحیم گاهی در قرآن مقید به چیزی شده است : خداوند نسبت به مومنان رحیم است. - اما رحیم گاهی هم به صورت مطلق آمده است مثل سوره حمد . - رحیم صفت مشبهه است ( پس ثبات و دوام دارد و ویژه مومنان است ) - در قرآن ، رحیم صفتی است که هم در مورد خداوند و هم در مورد بندگان استفاده می شود : - پیامبر نسبت به مومنان مهربان و رحیم است. حضرت محمد ( ص) می فرمایند : خداوند 100 باب رحمت دارد که یکی را به زمین نازل کرده است و بین بندگانش تقسیم کرده است و تمام عاطفه و محبتی که میان مردم است از همان پرتو است ولی نود و نه قسمت آن را برای خود نگاه داشته است و در قیامت بندگانش را مشمول آن می سازد. فلسفه دعا و نیایش: خداوند خود فرموده تا دعا کنیم تا ما را اجابت کند ، خداوند به خواسته های ما علم کامل دارد اما می خواهد بداند تو به عنوان یک انسان چقدر برای دریافت آن خواسته اصرار داری. - انسان برای تقویت اراده و حذف ناراحتی ها نیاز به تکیه گاه دارد. - دعا چراغ امید را در دل انسان روشن می کند و فرد احساس آرامش می کند. - انسان باید تمام کوشش خود را به انجام برساند و در جایی که دیگر کوشش انسانی راه گشا نیست به سراغ دعا برود. - دعا باعث انبساط باطنی ، متانت رفتار ، شادی درونی ، چهره پر از یقین ، استعداد هدایت و استقبال از حوادث می شود . - دعا تلاشی برای دریافت سهم بیشتر از فیض بی پایان خداوند است زیرا انسان بوسیله دعا شایستگی بیشتری برای درک فیض خداوند می یابد. - کوشش برای تکامل و کسب شایستگی بیشتر برابر است با تسلیم شدن در برابر قوانین آفرینش - دعا نوعی عبادت و خضوع و اثبات بندگی است. - موهبت های الهی بر اساس لیاقت ها تقسیم می شود پس انسان باید کوشش کند تا بوسیله دعا شایستگی و لیاقت بیشتری بدست آورد. - دعا ما را به سرچشمه قدرت نزدیک می کند، پس تمام ترس ها و استرس های او پایان می یابد. مفهوم واقعی دعا: - وقتی قدرت بشری به عجز و ناتوانی رسید از دعا استفاده می کند و این کار را با تمام وجود انجام می دهد و نه فقط با زبان و باید با حالت اضطرار همراه باشد. - حتی در این مورد نیز می گویند نوع نگاه به دعا باید این باشد که همان وسایل و تجهیزات بشری نیز قدرت خود برای برآورده کردن نیاز بشری را از ذات پاک خداوند دریافت می نمایند ، این نوع نگاه به دعا در زمان قدرت کامل بشر نیز انجام می گیرد و انسان با این کار نشان می دهد که بدون خداوند ، حتی با تمام قدرتش نیز هیچ است و وابسته به خداوند است ، پس دعا نوعی خودآگاهی و بیدار دلی و پیوند باطنی است با ذات و مبدأ همه نیکی ها و خوبی ها . - ( خداوند دعای غافل دلان را مستجاب نمی کند) نور مبین یا ایها الناس قدجاء کم برهان من ربکم و انزلنا الیکم نوراً مبینا. ( نساء 174) "ای مردم ، از طرف پروردگار شما پیامبری آمده است که براهین و دلایل آشکاری دارد و همچنین نور آشکاری به نام قرآن با او فرستاده شده که روشنگر راه سعادت شما است ." در اینجا برهان اشاره به حضرت محمد (ص) دارد و نور اشاره به قرآن دارد . بینش و بصیرت قد جاء کم بصائر من ربکم فمن ابصر فلنفسه و من عمی فعلیها و ما انا علیکم بحفیظ. (انعام 104) "دلایل و نشانه های روشن در زمینه توحید و خداشناسی و نفی هر گونه شرک که مایه بصیرت و بینایی است برای شما آمد. آنهایی که بوسیله این دلایل چهره حقیقت را بنگرند ، به سود خود گام برداشته اند و آنها که همچون نابینایان خود را از مشاهده آن محروم سازند به زیان خود عمل کرده اند. من نگهبان و حافظ شما نیستم." بصائر به معنای دیدن ( اما بیشتر دیدن فکری و عقلانی و تمام اموری که باعث درک و فهم است) اما در این آیه به معنای دلیل ، شاهد ، گواه ( کل قرآن ) می باشد. آیه "من نگهبان شما نیستم" از زبان حضرت محمد (ص) است و به این معنی است که: من فقط مبلغ هستم و تلاش می کنم مردم را به دین خدا دعوت کنم اما مسئول پاداش و کیفر شما نیستم . من کسی را به زور به راه خدا هدایت نمی کنم شما خودتان مسئول رفتار خود هستید. و کذلک نصرف الایات و لیقولوا درست و لنبینه لقوم یعلمون. ( انعام 105) "این چنین ما آیات و دلایل را در شکل ها و قیافه های مختلف بیان کردیم. ( اما مخالفان گفتند: ) این درسها را از دیگران ( یهود و نصاری و کتابهای آنها ) فراگرفته ای ( اما ) جمع دیگری که آمادگی پذیرش حق را دارند ، و صاحب بصیرت و عالم و آگاهند ، به وسیله آن ، چهره حقیقت را می بینند و می پذیرند." اینکه به پیامبر (ص) تهمت زدند که از یهود و نصار یاد گرفته است یک تهمت ناروا و بی جاست زیرا : - در شبه جزیره عربستان مکتبی و علمی نبود تا پیامبر آن را فراگیرد و مسافرت خارج از عربستان نیز کوتاه بوده و احتمال فراگیری برای حضرت محمد (ص) فراهم نبوده است. - دانش یهود و مسیحیان حجاز نیز بسیار کم و آمیخته با خرافات بود. حفظ قرآن از تحریف انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون ( حجر 15) " ما این قرآن را که مایه تذکر است نازل کردیم ، و ما به طور قطع آن را حفظ خواهیم کرد." چرا خداوند به جای اینکه از "من" استفاده کند از "ما" استفاده کرده ؟ - "ما" منیت کمتری نسبت به "من" دارد و خداوند نخواسته منیت خود را به رخ بکشد. - ذات ربوی که آیه نازل نمی کند و آیات را با عوامل خود مثل جبرائیل و ... نازل کرده است. شأن نزول این آیه : چون کفار ، پیامبر (ص) و قرآن را به استهزا کشاندند و توطئه دستکاری در قرآن را چیده بودند ، خداوند این آیه را نازل کرد و در آن به پیامبر (ص) دلداری داد و گفت که من خود حافظ قرآن از هر گونه تحریف و دشمنی هستم و نور هدایت قرآن که توسط خداوند روشن شده توسط هیچ موجودی نمی تواند خاموش شود و خداوند خود مسئولیت حفاظت از آن را بر عهده گرفته است. سوره حمد اساس قرآن : به فرمایش حضرت محمد (ص) ، سوره حمد "ام الکتاب" است و شفای هر دردی است بجز مرگ. همچنین حضرت محمد (ص) قسم خورده است که خداوند نه در تورات و نه در انجیل و نه در زبور و نه حتی در قرآن ، سوره ای مثل سوره حمد ( ام الکتاب) نازل نکرده است. در سوره حمد: توحید ، معاد ، هدایت و ظلالت در سوره حمد آمده است، و در این سوره اعتقاد به قلب و اقرار به زبان و عمل به ارکان آمده است. حضرت محمد ( ص) می فرمایند : هر مسلمانی که سوره حمد را بخواند پاداشت او به اندازه کسی است که دو سوم قرآن را خوانده است ( و طبق نقل دیگری پاداش کسی است که تمام قرآن را خوانده باشد) و گویی به هر فردی از مردان و زنان مومن هدیه ای فرستاده است. چرا دو سوم ؟ زیرا محتوای قرآن : به توجه به خداوند ، توجه به رستاخیز و توجه به احکام و دستورات است و سوره حمد : توجه به خداوند و توجه به رستاخیز است. چرا کل قرآن را در سوره حمد داریم ؟ چون قرآن از یک نظر در ایمان و عمل خلاصه می شود که این هر دو در سوره حمد است. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|