شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



موضوع: شایعه

شایعه 9 سال 4 ماه ago #107391

جلسه 15 درس : سیاست خبری استاد ارجمند آقای گل احمدی

موضوع : شایعه
وقتی اخبار و اطلاعاتی درست به مردم اطلاع رسانی نشود ، شاهد یکسری شایعات میشویم . اخبار بایستی مرتب و سریع به مردم اطلاع داده شود و چنانچه وقفه ای بوجود آید ، یک تعداد افرادی هستند که از این وضعیت سو استفاده کرده و به نفع خود و مقاصد خود بهره برداری می کنند و دست به ایجادشایعه می زنند وبه آن دامن می زنند . افرادی که دست به شایعه می زنند از جنبه به نفع خود سو استفاده می کنند: 1- استفاده از زمان 2- استفاده از مکان 3- استفاده از موضوع .
معمولا شایعه وقتی بوجود می آید که ابهامی وجود داشته باشد . اهمیت موضوع و خبر چه باشد وچقدر برای مردم اهمیت داشته باشد . مانند: مایحتاج مردم .
تاکتیک های شایعه
همانطور که گفته شد یک شایعه استفاده از زمان و مکان و موضوع را در وهله اول مورد استفاده قرار میدهد. یک فرد شایعه ساز خوب می داند که چه موقع از موضوع که مورد حساسیت مردم است ، استفاده کندو آنرا در چه مکانی پخش نماید و در چه موقعیت زمانی استفاده کند . هر شایعه می تواند حتی بخش زیادی از واقعیات را نیز در بربگیرد و چه بسا مردم آنرا بهتر و سریع تر قبول می کنند و در بین مردم پخش میشود. ضریب نفذ آن نیز تحت تاثیر سه عامل میباشد که عبارتند از: تسطیع ، همانندسازی، برجسته سازی. درتسطیع سعی میکنندعوامل حاشیه ای و جانبی یک موضوع را ازبین ببرندو موضوع شاخص را نمایانتر کند وبه اصطلاع بولد نماید. در برجسته سازی ، از بین دهها خبر، یک خبر را بولد می کنندو به آن دامن می زنند.

با تقدیم احترام
سعید غفاری
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي