شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



موضوع: رمز برتری شرکت IKEA

رمز برتری شرکت IKEA 10 سال 7 ماه ago #35915

به نام خدا
IKEA موضوع تحقیق:بررسی شرکت
نام استاد:جناب آقای دکتر نامی
ارائه دهنده: سید محمد حسینی
دانشگاه علمی کاربردی واحد 13
تابستان 92







مدیر IKEA مدیری فعال که از قشر ضعیف جامعه بوده با استفاده از نبوغ خود توانست پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشد.
او توانست نیازهای مردم را درک کند و با توجه به نیازهای مردم مبلمان با کیفیت خوب اما با هزینه ی پایین تولید کند و برای این کار با تولید کنندگان مواد اولیه وارد مذاکره شد و خود مستقیما مواد اولیه را تهیه کرد بدین ترتیب واسطه ها را ازمیان برداشت و برای کاهش هزینه ها قطعات مبلمان را کوچکتر و در جعبه ها بسته بندی کرد و برای حمل آن ها به نقاط مختلف کشور و یا کشور های همجوار برای اولین بار باربند اتومبیل شخصی را اختراع نمود.
مدیر IKEA تهدید ها را به فرصت های اقتصادی و بازار یابی تبدیل کرد و از هرگونه بروکراسی اداری به دور بود و در موقعیت های حساس تصمیم های آنی و عجیب و فوری می گرفت و از مدیرانی در فروشگاه ها استفاده می نمود که دارای خلاقیت باشند تا بتواند تصمیم های فوری در موقعیت های بحرانی و یا از پیش تعیین نشده اتخاذ نمایند.
مدیر IKEA نیازهای مردم کشور های اروپایی و آمریکایی را درک نمود و بر اساس آن ها مبلمان تولید کرد و فروشگاه های خود را بسیار وسیع و با محیطی شاد برای خانواده ها مهیا نمود و گاهی از مکان دور برای ایجاد فروشگاه ها استفاده می نمود.
او همیشه بر این باور بود که مبلمان با کیفیت بسیار خوب اما با هزینه پایین به دست مردم برسد و زمان طولانی تحویل مبلمان را از بین ببرد و با تولید مبلمان در قطعات کوچکتر و بسته بندی شده مشتریان خود مبل مورد نیاز را انتخاب و خریداری می کردند. او توانست از خلاقیت مدیران مجموعه خود جهت پیشرفت اهداف اقتصادی، فرهنگی و بازار یابی IKEA استفاده نماید او باتشکیل سمینار های هفتگی و شرکت مدیران در این سمینارها که با انتقال تجارب شخصی خود به طور مستقیم همراه بود مشکلات را کنار زد و پیشرفت چشمگیری در دنیای تولید مبلمان داشته باشد.
عوامل موثر پیشرفت IKEA در زمینه ی اقتصادی و بازاریابی و فرهنگی به شرح ذیل می باشد:
اقتصادی:
• نزدیک کردن انبار های پخش بزرگ به حمل بخش (فروشگاه های زنجیره ای)
• ارتباط نزدیک با نیاز مشتریان برای قیمت پایین
• تجزیه کردن اجزای مبلمان و جمع کردن و تبدیل به جعبه های کوچکتر
• کاهش هزینه های حمل و نقل تا 80 درصد
• برای اولین بار خدمت رسانی به چندین مشتری توسط یک کارمند صندوق دار و روش کنونی خلق و ثبت گردید.
• تولید مبلمان بر اساس فرهنگ و نیاز مردمان کشور های اروپایی و آمریکایی
• تحویل فوری سفارشات
بازاریابی
• تصمیم فوری و اعمال خلاقانه و تصمیمات عجیب و فوری توسط مدیر IKEA
• کاهش قیمت و ارتقا کیفیت تولید
• شرکت مدیران IKEA در سمینار های فرهنگی و تبادل اطلاعات و تجربیات
• ایجاد فروشگاه ها و نمایشگاه ها در مکان های دور افتاده
• ایجاد فروشگاه های بسیار گسترده با نمایی باز
• استخدام مدیران سوئدی از خارج کمپانی سوئدی برای کشور های اروپایی و آمریکایی




فرهنگی
• خرید ساده خانوادگی در محیطی شبیه به محیط بازی کودکان
• راحتی و صداقت بی نظیر مدیر IKEA در میان مشتریان و کارکنان
• ارتباط نزدیک مدیر IKEA با تهیه کنندگان مواد اولیه
• اختراع باربند اتومبیل های شخصی برای قابلیت حمل بسته های مبلمان
• یکسان بودن خدمه و مدیران IKEA در تمامی فروشگاه ها
• استفاده مدیران IKEA از اتومبیل های معمولی
• دور بودن ار نظام بروکراسی و مراحل تصمیم گیری اداری
• احساس مسئولیت در چرخه بازرگانی IKEA بین تمامی کودکان
• تشویق خدمه در تمامی سطوح برای ابتکار عمل
• استخدام کارکنان با قابلیت برقراری ارتباط و روابط عمومی بالا
• استفاده از تهدید ها در جهت تولید بیشتر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.