یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خدمات مشتریان درشرکت خودرو سازی مرسدس بنز

خدمات مشتریان درشرکت خودرو سازی مرسدس بنز 11 سال 1 روز ago #5261

نام برند مرسدس بنز هرجا که می آید نوعی اعتبار به همراه دارد و این اعتبار را
سال های سال است که حفظ کرده است.

چیزی که باعث بزرگی برند می شود تجربه ای است که برای مشتریان فراهم می شود. این تجربه چه مثبت باشد و چه منفی، بستگی به عملکرد کسب و کار دارد. برای همین ایجاد اولین تجربه بسیار مهم است و باعث می شود تا مشتری به سوی ما بازگردد.
برندهای موفق به طور مداوم محصولات و خدمات بزرگ ارائه می دهند. این مداومت در تولید محصولات و خدمات عالی است که توجه مشتریان را به سمت برند بازمی گرداند و مشتری را مشتاق جدیدترین محصول برند می کند.
این نوع انتظار از سوی مشتری سبب موفقیت برندها در صنعت خودشان می شود. اجرای تحقیقات و پالایش داده ها هم بهبود کالا و خدمت و اثربخش بودن آن در دنیای رقابت کمک
می کند. برای همین است که بخش تحقیق و توسعه) (R&Dیکی از بایدها کسب و کار به
شمار می آید.
هم چنین اگر برند بتوانند هرازگاهی با ارائه محصولی مشتری را شگفت زده کند مسلما این تجربه مشتری دهان به دهان نقل خواهد شد و در برندسازی موثر خواهد بود.

اما اگر حضور برند در بازار منجر به هریک از دلایل زیر شود برند اعتبار خود را از دست می دهد:
*حذف یک محصول / برند از بازار به هر دلیل.
*ناتوانی محصول/ برند در درک سهم بازار لازم برای حفظ حضور در بازار.
*ناتوانی محصول/ برند در دستیابی به طول عمر پیش بینی شده توسط سازمان به هر دلیل.
*سودده نبودن محصول در نهایت.
بعضی از مهم ترین دلایل شکست برند / محصول علاوه بر نقص در مفهوم یا طراحی، می تواند یک یا چند مورد از مقوله های زیر باشد:
*اصرار مدیران ارشد بر ایده ای که متناسب با بازار هدف نیست.
*تخمین بیش از حد اندازه بازار.
*جای گذاری نادرست محصول.
*تبلیغات غیرموثر، شامل پیامی که از طریق بسته بندی محصول منتقل می شود و با پیام بازاریابی محصول، ویژگی ها یا مورد استفاده آن مطابقت ندارد.
*عدم درک بخش های بازار هدف و روند برندسازی به نحوی که بتواند برای آن بخش ایجاد ارزش کند.
* قیمت گذاری نادرست، خیلی بالا یا خیلی پایین.
*هزینه های تحقیقاتی بیش از اندازه برای توسعه محصول.
*عدم درک یا دست کم گرفتن فعالیت های رقبا یا پاسخ متقابل به آن.
*زمان بندی ضعیف توزیع.
* تحقیقات بازار گمراه کننده، به نحوی که رفتار واقعی مصرف کننده بخش هدف را به درستی نشان ندهد.
*انجام تحقیقات بازاریابی و عدم توجه به نتایج.
*عدم هماهنگی با توزیع کنندگان کلیدی یا اطلاع رسانی مناسب یا هردو.
*حاشیه سود کمتر از میزان پیش بینی شده.
بنابراین عدم موفقیت برند نمی تواند فقط به محصول ضعیف و ناتوانی در فروش نسبت داده شود بلکه دلایل دیگری هم وجود دارد.


در بررسی مسیری که برند مرسدس بنز پیموده، مشاهده می کنیم که این برند نخواسته همه چیز برای همه کس باشد و نوعی هدف گذاری بین مشتریان بالقوه انجام داده و اقشار و طبقات مرفه را در تولیداتش در نظر گرفته است.
مرسدس بنز اولین خودروی تولیدشده در جهان و یکی از موفق ترین بازیگران در عرصه اتومبیل سازی که توانسته مشتریان زیادی را جذب کند و به آنها اتومبیل بفروشد. بخشی مهمی از این موفقیت به نگرش برند مرسدس بنز برمی گردد.
نگرش برند همان ادراک مصرف کنندگان از یک برند یا محصول خاص است. نگرش مرسدس بنز هم همیشه از نوع تجملی بوده است. نگرش مرسدس بنز اصولا تولید اتومبیل های باکیفیت بالا و لوکس است که شعار امروز مرسدس بنز با عنوان یا بهترین یا هیچ (Beste Oder Nichts Das) موید این مطلب است.
مرسدس بنز اتومبیل افراد مشهور و ثروتمند شناخته شده است. هرچند مرسدس بنز در مورد نوآوری برای افزایش سطح ایمنی در بسیاری موارد ابداع کننده و پیشرو بوده است با این وجود نام مرسدس بنز تصویری از تجمل و لوکس گرایی را به ذهن متبادر می کند.

این نگرش برای مرسدس هم سازنده و هم مخرب بوده است. از یک طرف لوکس بودن سبب می شد تا مردم به سوی آن جذب شوند اما در همان زمان شرکت نمی توانست اتومبیل ارزان تر تحت برند مرسدس بنز را در برخی از بازارها عرضه کند.

اما در خارج از آمریکا و در نقاط دیگر دنیا مرسدس بنز توانسته با عرضه اتومبیل هایی به نسبت ارزان تر دایره مشتریان خود را وسیع تر کند و طبقه پایین تر بازار را هم هدف بگیرد.

مرسدس بنز توسط شرکت آلمانی دایملر تولید می شود که این شرکت در کنار برند مرسدس بنز دارای دو برند اسمارت (Smart) به عنوان یک برند اقتصادی برای خودروهای درون شهری و نیز مای باخ (Maybach) به عنوان یک خودروی تشریفاتی و بسیار سطح بالا، است.
بنز و نسل جوان
یکی از ویژگی های اصلی برندهای قدیمی ولی موفق به روز شدن با تحولات و سلایق نسل های گوناگونی است که در هر برهه به عنوان مشتری در بازار مطرح می شوند. گذشته از تحولات تکنیکی که مرسدس بنز در طول سالیان و دهه های مختلف در خودروهایش ایجاد کرده است، تمهیدات بازاریا بی که به کار گرفته است موجب شده که در طول این همه سال هم چنان محبوب نسل ها باقی بماند و اعتبار خودش را حفظ کند و دمده و کهنه در بازار به نظر نیاید.
استراتژی بازاریابی مرسدس بنز زمانی حول ایمنی، تجمل و مهندسی دقیق اتومبیل هایش می چرخید اما به سبب افزایش رقابت در صنعت اتومبیل های لوکس و تغییر نگرش مشتریان درمورد برند مرسدس بنز این استراتژی تا حدی تغییر کرد.
اکنون استراتژی بازاریابی آنها بیشتر بر محور سبک زندگی استوار است و بر جنبه لذت بخشی، دوستانه و پرانرژی بودن مرسدس بنز و البته توجه به محیط زیست تمرکز می کند. تکامل استراتژی بازاریابی مرسدس بنز را می توان مستقیما به گسترش بازار هدف آن مرتبط دانست که اکنون علاوه بر بازار هدف اولیه ، شامل قشر مسن تر جامعه ، جوانان 25 تا 35 سال را دربر می گیرد. همچنین این برند با درک اهمیت تبلیغات رسانه ای و نیز میدانی، با تبلیغاتی هوشمندانه سعی می کند تا ارزش های اساسی برند خود را بیش از پیش برای مشتریان خود تبیین کند.
همچنین توجه بیش از پیش به مبحث تجارت الکترونیک به عنوان یکی از استراتژی های نسبتا جدید فروش و بازاریابی این برند به حساب می آید. مرسدس بنز به منظور فراهم آوردن بالاترین سطح ارزش برای مشتری بازار هدف خود تصمیم گرفت تا خط تولید را توسعه دهد.
اتومبیل هایی با قیمت قابل رقابت روانه بازار کند، ارتباط خود با بازار هدف را افزایش دهد، دسترسی به مصرف کنندگان را حفظ کند و خدمات مشتری عالی خود را ادامه دهد که در این ارتباط کسب رتبه اول در خدمات پس از فروش در رقابت با سایر برندها هدف اصلی مرسدس بنز به شمار می آید.

مرسدس بنز می داند که مشتریانش فقط برای جا به جایی خود اتومبیل نمی خرند، بنابراین قبل از فروش واقعی اتومبیل، باید مفهوم اتومبیل خود را به آنها بفروشد. مرسدس بنز مفهوم خود را با تبلیغ و ترویج می فروشد. مرسدس بنز درصدد است تا درک از برند خود را در سطح اشخاص تغییر دهد و مفهومی را جایگزین کند که برند آن در نزد مردان جوان حرفه ای از هر نژاد و قومی جذاب باشد.
در ثانی، مرسدس بنز ایده دوستانه، لذت بخشی، شخصی و پرانرژی بودن برند را با بازار هدف برند مطرح می کند و این پیام جدید در آگهی های تبلیغاتی آن آشکار است.
مرسدس بنز گذشته موفقیت باری را پشت سر گذاشته و پیشرو تکنولوژی در آینده است آن هم واضح است زیرا یکی از ممتازترین برندهای اتومبیل در دنیا را به وجود آورده اند. علامت تجاری ستاره بنز، سمبل کیفیت و رانندگی ایمن در خیابان ها و جاده ها است. بیش از صد سال است که مرسدس بنز با طرح ها و نوآوری های خود به مردم اطمینان بخشیده است.
مرسدس بنز، برندی است که به کلاس، وقار و پرستیژ، کیفیت بالای مهندسی و ایمنی شناخته می شود، مرسدس بنز و صاحبان آن در طول دهه ها این ویژگی ها را با تک تک سلول های حیاتی این سازمان آمیخته اند.
برای مثال تداعی های برند آلمان که به ذهن اکثر افراد می رسد مواردی نظیر انضباط و دقت بالا، جدیت، توان مه ندسی بالا و در عین حال نوعی غرور از نوع آلمانی است. اما اگر بخواهیم تداعی های برند ملی ژاپنی ها را تعریف کنیم، مواردی که اکثر افراد به آنها اشاره می کنند عبارتند از انضباط و دقت بالا، وفاداری به سنت ها، توجه به منافع جمع در برابر منافع فرد و نوعی قناعت و صرفه جویی ژاپنی است.
خودروی جدید همچنین باید رابطه احساسی با مشتری برقرار کند و باعث شود او بخواهد این وسیله نقلیه را برای خود داشته باشد.
سال‌ها است در صنعت خودروسازی، کارخانه‌ها می‌خواهند محصولاتشان در نگاه اول مشتری را عاشق کند. ایجاد این رابطه عاشقانه وظیفه اصلی طراح است. اما کار طراحان بنز به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه آن‌ها باید محصولی بسازند که بعد از یک عشق آتشین در نگاه اول، رابطه‌ای بلند مدت با خریدار آغاز کند که سال‌ها طول بکشد.
ارتباط یک خودروی مرسدس بنز با مشتری از نظر روان‌شناسی با آشنایی آغاز شده و به آگاهی ختم می‌شود. کار مرسدس بنز تنها ساخت ماشین‌هایی بادوام و به‌روز نیست، بلکه طراحان این کارخانه با هر محصول تازه باید مشتری را درباره این مارک و هویت آن آگاه کنند.
در عین حال، برای مارکی به قدمت مرسدس بنز، استراتژی بلند مدت و تداوم ارزش و هویت این مارک در طول زمان بسیار مهم است. هر مدل‌ جدید مرسدس بنز باید مسیر آینده این کارخانه را ترسیم کند، اما همزمان نباید اصل و راهی که مرسدس بنز تا کنون پیموده فراموش شود. طراحان مرسدس بنز باید مطمئن باشند که محصولات جدیدشان به وضوح هویت یک مرسدس بنز را دارد و بیننده در نگاه اول، این هویت را درک می‌کند. علاوه بر این، طراحان باید ماشین‌های جدید را طوری طراحی کنند که مدل‌ها در کلاس‌های مختلف در عین تفاوت در کارکرد و کلاس، آنقدر اشتراکات بصری داشته باشند که مشخص شود به یک نسل جدید در طراحی تعلق دارند.
اما طراحی یک خودروی جدید تنها با نگاه به گذشته ممکن نیست. کار طراحان، ساختن خودروهای آینده است. آن‌ها برای رسیدن به فرم‌های جدید، نه تنها باید به طور دائم جریان‌های هنری، اجتماعی و فرهنگی روز را دنبال کنند بلکه باید بتوانند با پیش‌بینی تغییرات این جریان‌ها، مسیر آینده را تشخیص دهند و خودروهایی خلق کنند که مناسب با نیاز‌های آینده باشد.
برای این کار باید تغییر سلیقه‌ها، رفتار و روش زندگی‌ مشتری‌ها به طور دقیق بررسی شود. نتیجه این بررسی‌ها است که از فرم‌های جدید تا رنگ‌های تازه محصولات مرسدس بنز را تعیین می‌کند.
برای دریافت این تغییرات، طراحان مرسدس بنز در چهارگوشه جهان مستقر شده‌اند و نه تنها در آلمان بلکه در ایتالیا، ژاپن، چین و آمریکا هم استودیو دارند.
وظیفه مهم آن‌ها حساس بودن به تغییرات فرهنگی، هنری و اجتماعی و رسیدن به فرم‌ها و طرح‌هایی است که با مرور زمان قدیمی نمی‌شود. با این حال دانستن آنچه که در آینده رخ می‌دهد به تنهایی کافی نیست. طراحان باید از بین همه این روند‌ها و جریان‌های اجتماعی و هنری، آن‌هایی را انتخاب کنند که می‌خواهند از آن الهام بگیرند. خودروهای مرسدس بنز باید مدرن باشد اما مد زودگذر نباشد. برای همین بسیار مهم است که طراحان بنز بتوانند در عین دریافت توقعات و نیاز‌های مشتری در آینده، روند‌های کوتاه مدت و رفتنی را از روند‌های بلند مدت و ماندگان تشخیص دهند.
و کلام آخر:
بنابراین این که مردم در آینده چطور زندگی‌ می‌کنند، چه مصرف می‌کنند و چگونه باید آن‌ها را به سمت محصولات مرسدس بنز جلب کرد، سؤالاتی است که طراحان این کارخانه همیشه به دنبال یافتن بهترین پاسخ برای آن‌ها هستند. پاسخ‌هایی که در لابه‌لای مد‌های روز و جریان‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی مخفی شده است.

مشتری کلید حل این معما است و در یک کلام پاسخ در دست مردم است. شخصیت، نیازها و توقعات مشتری است که خط کاری طراحان را تعیین می‌کند.
این روزها خودرو ورای یک وسیله نقلیه‌ است که باید در آسایش و امنیت، سرنشینانش را به مقصد برساند و طراحان بیشتر و بیشتر به تجربه‌‌ای که از رانندگی در یاد‌ می‌ماند، توجه می‌کنند. برای طراحان مرسدس بنز مهم است که این تجربه جذاب و به یادماندنی باشد، چرا که اهمیت این تجربه در انتخاب یک خودرو بیشتر از همیشه مهم شده است.
منبع:

پایگاه تخصصی خرید - فروش و ثبت علامت تجاری


پيوست .docx يافت نشد

مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.