یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جهاني شدن و تکنولوژي

جهاني شدن و تکنولوژي 10 سال 11 ماه ago #11798

  • آرش انوری
  • آرش انوری's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 14
  • Thank you received: 15
تکنولوژي در جهاني شدن کنوني نقش عمده اي را ايفا مي کند و عده زيادي معتقدند که تکنولوژي نقش يکپارچه سازي جهان و کوچک کردن جهان را بر عهده دارد. تکنوالوژي چيز هاي خوب را به زندگي ما مي آورد.
اين تنها قسمتي از جريان است. قسمت ديگر يکپارچه کردن است. سيستم هاي اقتصادي و سياسي نحوه زندگي افراد در قسمت هاي گوناگون جهان را از هم متمايز ساخته است.
با توجه به پيشرفت تکنولوژي در دوره هاي اخير خواهيم ديد که اين موضوع با انقلاب هاي ارتباطي همراه بوده است. فيبر نوريو تکنولوژي واير لس تکنولوژي ارتباطات را متحول ساختند.و هزينه مکالمه را ارزان تر ساختند .
بسياري براين عقيده اند که اين همان چيزي است که مارشال مک اوهان آنرا دهکده جهاني ناميده است. اما تکنولوژي چيز ديگري را موجب شده که شامل بسياري نتايج نا ملموس است. اين تکنولوژي ها جايگزين تکنولوژي هاي پيشين شده اند و مواد خام مورد نياز صنعت را تغيير داده اند که اين روند موجب کاهش قيمت ها و تغيير روال هاي اقتصادي و مسايل اجتماعي شده است که عموما براي کشور هاي توليد کننده مواد خام مثل آفريقا و آمريکاي لاتين و خاور ميانه و جنوب آسيا شده است.
مثال:
براي بيش از يک قرن تکنولوژي ارتباطات توسط کابل هاي مسي انجام مي پذيرفت ولي از سال 1970 به بعد دانشمندان به سمت استفاده از فيبر نوري تمايل پيدا کردند که با حجم بسيار کمترتمام اطلاعات شبکه هاي تلويزيوني مخابرات و اينترنت را انتقال دهد. علاوه برآن در سال هاي 1980 استفاده از موبايل و مايکروويو و ماهواره ها بدون نياز به سيم کار مي کردند و جايگزين سيستم هاي پيشين شدند. اين تکنولوژي ها باعث کاهش تقاضاي مس شدند و کشور هاي مانند شيلي و زامبيا با مشکلاتي مواجه شدند.
در همين دوره دنيا با نگرانيزيست محيطيايجاد شده به سمت استفاده از مواد قابل برگشت به طبيعت پيش رفت و شرکت هاي آمريکايي شروع به بازيافت مس از کابل جهتکاربرد هاي ديگر نمودند.

در ژاپن با نفوذ تکنولوژي موبايل به ازاي هر 16000 گوشي موبايل 255 پوند مس و 205 پوند فولاد ،83 پوند آلومينيوم و 2.6 پوند آلومينيوم و 4 پوند طلا و 0.2 پوند پالاديوم بازيافت مي شود.
برجسته ترين تحولات اخير همان تکنولوژي ارتباطات مي باشد.اما اتفاقات ديگري نيز رخ داده است افزايش قيمت سوخت باعث پديد آمدن صدها تکنولوژي جايگزين نفت شده است گاز طبيعي ،انرژي خورشيدي و انرژي هسته اي و ... و تکنولوژي هيدروژني که توسط کشور هاي پيشرفته در حال آماده سازي است. کارخانه هاي توليد خودرو موتور هاي کم مصرف و دوگانه سوز توليد مي کنند و تکنولوژي خانه هوشمند جهت کم مصرف ساختن خانه ها ايجاد شده است. يخچال هاي کنوني يک ششم مدل هاي قبلي انرژي مصرف مي کنند. در کل خواهيم ديد که تکنولوژي هاي جديد به کمتر مصرف شدن نفت کمک کرده اند.
در سال 1960 دانشمندان ژاپني و آمريکايي دومتد جديد تکنولوژي در حوزه مواد غذايي را ايجاد کردند.
1- تهيه فروکتوز از ذرت 2- فرايند شيميايي که مزه شکر را به صورت مصنوعي ايجاد ميکرد.
اين امر باعث شد تا مصرف شکر تا حد بسيار زيادي کاهش يابد. که در اين امر مصرف کنندگلاني که نگران افزايش وزن خود بودند تاثير به سزايي در تغيير مصرف از شکر به مصنوعات شدند . اين امر هم چنين باعث افزايش استفاده از روغن هاي بدون کلسترول و جايگزين شدن آنها شد..
درکل تکنولوژي هاي جديد نياز به منابع و مواد خام را تا حد زيادي کم خواهد کرد. از سال 1980 تا کنون قيمت مواد خام نصف شده است.
تاثير اين موضوع بر کشور ها :
موارد ذکرشده در بالا بر کشورها تاثيربسياري خواهدداشت به ويژه اگر کشوري تک محصولي بوده و عمده در آمد خود را از مواد خام کسب کند. زامبيا عمده در آمد خود را از مس کسب مي کرد.
نيجريه و عربستان نيز ممکن است با مشکلاتي روبرو شوند. افزايش بيکاري در صنايعي که ارزش خود را از دست مي دهند از جمله مشکلات است. برزيل به عنوان يکي از بزرگترين توليد کنندگان شکر از سال 1990 با مشکل بيکاري در اين صنعت مواجه شده است. اين تنها قسمتي از مشکلات است کشور ها از درآمدي که از فروش مواد به دست مي آورند استفاده هاي گوناگوني ميکنند و از پول ان مواد و مصالح مورد نياز خود را تامين مي کنند و در صورت کاهش درآمد مجبور به اخذ وام از بانک جهاني و تکنيک هاي ديگر مي شوند. که با وجود اين مشکلات توانايي بازپرداخت وام را نيز نخواهند داشت.
سهم عمده اي از درامد هاي دولت از ماليات تجارت و صادرات است که کاهش آن کاهش خدمات دولتي را در پي خواهد داشت.
پاول بربيچ به عنوان راهکاري در سالهاي 1950 تا 1960 توليد محصولات در داخل و جايگزيني آن با واردات را توصيه کرده است که به اين ترتيب کشور ها بتوانند محصولات جديد و خدمات و مخصوصا صنعت توريسمرا جايگزين توليد مواد خام کنند.
در کارابين اکنون هتل ها در جايي قرار گرفته اند که پيش از اين اقتصاد مبتني بر توليد شکر داشته اند. البته متاسفانه توريسم هم مشکلاتي جهت توسعه داشته است که به عنوان مثال توريست کشور هاي پيشرفته ترجيح مي دهد در محيط کشور هاي هم سطح تعطيلات را بگذراند همانطور که پنج کشور اول دنيا در درآمد توريسم عبارتند از :
1- فرانسه
2- آمريکا
3- اسپانيا
4- ايتاليا
5- انگليس
و از 11 سپتامبربه بعد اين ترجيح چند برابر شده است.
دومين دليل اين است که اکثر پولي که توريست در کشوري خرج مي کند مربوط به خط هاي هوايي و هتل ها و رستوران هاي بين المللي است که اکثرا ريشه در کشور هاي پيشرفته دارند به عنوان مثال 97 در صد مسافراان باهاماس از خطوط هوايي آمريکايي استفاده مي کنند 90 درصد در هتلل هاي اروپايي و آمريکايي اقامت مي کنند .
همانطور که ملاحظه کرديد دنياي پيشرفته به مواد خامي که کشور هاي در حال توسعه توليد مي کردند نياز کمتري دارند و جهاني شدن بعث يکپارچگي نشده است و توازن اقتصاد هاي قوي و ضعيف را بيش از پيش به هم خواهد زد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: نرگس مرادخانی
مدیران انجمن: نرگس مرادخانی