جمعه, 21 ارديبهشت 1403

 



موضوع: کارکردهای شبکه های اجتماعی در هر جامعه ای متفاوت ا

کارکردهای شبکه های اجتماعی در هر جامعه ای متفاوت ا 10 سال 11 ماه ago #7668

« تحلیل فرهنگی شبکه های اجتماعی مجازی» سومین نشست تخصصی همایش «شبکه های اجتماعی مجازی و زندگی روزمره» بود که کار خود را با سخنرانی مصطفی قوانلو قاجار(فارغ‏التحصیل کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات) درباره «کارکردهای شبکه های اجتماعی مجازی برای دانشجویان» آغاز کرد. وی در آغاز سخنان خود با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی اینترنتی از آخرین دستاوردهای بشر در عرصه فناوری ارتباطی وب ۲ هستند، گفت: این شبکه ها کارکردهای گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ارتباطی دارند و به گفته متخصصان ارتباطات، شبکه های اجتماعی بیش از پیش رابطه های چهره به چهره را کاهش می دهند. قوانلو قاجار افزود: کاربران رسانه های جدید اجتماعی در دوران کنونی نقش پر رنگتری در تولید محتوا دارند. رسانه های اجتماعی به مجموعه سایتها و ابزارهایی گفته می شود که در فضای ایجاد شده توسط رسانه های نوین از قبیل شبکه های ارتباطی، اینترنتی و تلفنهای همراه متولد شده و رشد پیدا کرده اند. وی ادامه داد: اکنون فیس بوک سرشناسترین شبکه اجتماعی اینترنتی است که با استقبال بسیاری مواجه شده است. این شبکه بیش از پانصد میلیون جمعیت دارد که سومین منطقه پر جمعیت جهان پس از چین و هند به شمار می آید. در هر ثانیه هشت کاربر جدید در این سایت ثبت نام می کنند که در این میان به طور معمول دانشجویان یکی از اصلیترین فعالان در این شبکه ها هستند. این پژوهشگر حوزه رسانه تصریح کرد: شبکه های اجتماعی اینترنتی به عنوان منبعی برای تعیین سطح سرمایه اجتماعی می توانند مورد سنجش قرار بگیرند. اعتماد به عنوان سنگ بنای سرمایه اجتماعی و عامل تعیین کننده سطح سرمایه اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که امروزه اعتماد به شبکه های اجتماعی اینترنتی می تواند عاملی مهم برای میزان استفاده و نحوه استفاده از این شبکه ها باشد. وی با اشاره به تحقیق خود که بر مبنای روش پیمایش انجام گرفته است، یادآور شد: با ارزیابی کلی پاسخهای مربوط به سرمایه اجتماعی می توان مشاهده کرد بیش از ۵۷ در صد پاسخ دهندگان به شبکه اجتماعی در حد متوسط اعتماد دارند و نزدیک به ۴۸ در صد دانشجویان یک دقیقه تا نیم ساعت از وقت خود را در فیسبوک می گذرانند. بر اساس اعلام سایت فیس بوک پنجاه در صد از کاربران هر روز به این سایت مراجعه می کنند. این در حالی است که این آمار در بین دانشجویان ایرانی که استفاده کنندگان اصلی اینترنت در ایران را تشکیل می دهند، تنها ۳۹ در صد است. وی در پایان سخنان خود گفت: کارکردهای شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی در هر جامعه ای متفاوت است. آمار استفاده کنندگان از این شبکه ها در ایران پایینتر از آمار جهانی است و بیش از هفتاد در صد از دانشجویان با وجود فیلتر شدنها همچنان در شبکه های اجتماعی فعال هستند. با این همه اما باید به این نکته اشاره کرد که کارکردهای اقتصادی و نیز فعالیتهای خیریه و عام المنفعه شبکه های اجتماعی مجازی همچنان ناشناخته باقی مانده اند.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.