خوش آمديد,
مهمان
|
|
برای تبلیغات تجاری صدها تعریف كوتاه و بلند از طرف افراد و متخصصین بیان شده است. كتاب لغت فارسی (فرهنگ آموزگار صفحه 182- از انتشارات كانون معرفت) تبلیغ را رساندن پیغام یا خبر و همچنین امری را به دیگران شناساندن معنی نموده و نیز عمل آن را امری خوب یا بد وانمود كردن، چیزی را زیاد از حد جلوه دادن و امثال اینها تفسیر كردهاند. گرچه این امر درست یا كم و بیش با تعبیر كتب لغت و دائرهالمعارفها یكسان است اما به طور وضوح معنی و مفهومی را كه ما امروز در ذهن داریم بیان نمیكند. در جای دیگر چنین آمده كه تبلیغا ت تجاری یكی از پنج عامل اساسی ارتباط است كه به وسیله تجار و صاحبان صنایع برای ترغیب مردم در خرج كردن پول به خاطر كالا یا خدمت به كار میرود و چهار عامل دیگر، فروش شخصی، توسعه فروش، انتشارات و وسایل توزیع ذكر شده است. در كتاب «موارد و متون تبلیغات» نویسنده میگوید: «تبلیغات فعالیت خاصی در بازاری كردن كالاها است كه هدفش آگاه ساختن مردم از محصولات و خدماتی است كه به فروش میرسد. تبلیغ در حالی كه مردم را آگاه میسازد و كالا را مشهور میكند، آنان را نیز به امری ترغیب مینماید».در كتب بازاریابی تعریف تبلیغات جنبه وسیعتری پیدا كرد. ویلیام.جی شولتس میگوید: «تبلیغات به كلیه اشكال ترغیب عمومی برای ایجاد تقاضا و بازار برای یك محصول یا خدمت اطلاق میگردد. این تبلیغات به وسیله صاحب كالا یا موسسه برای خریداران احتمالی به وسیله ارسال پیام مستقیم و یا از طریق وسائل تبلیغاتی انجام میشود. » تعریفی كه به وسیله انجمن بازاریابی بینالمللی به عمل آمده به این شرح است: «تبلیغ»، معرفی غیرشخصی برای ارائه عقاید، كالاها و خدمات با پرداخت وجه از طرف یك مسئول میباشد، یكی از علل تنوع تعاریف، تغییرات عمدهای است كه در امر تبلیغات به طور مداوم به وجود میآید زیرا هر تعریف پس از مدتی كهنه میشود و تبلیغ عوامل تازهتری را به خدمت میگیرد. و بالاخره تعریفی كه از نظر كلی بتواند جامع و شامل بوده و بتواند تبلیغات جاری را چنان توصیف كند كه از نقطه نظر بازاریابی نیز مورد قبول اكثریت قرار گیرد، تعریفی است كه در كتاب تبلیغات – Advertising – تألیف جون رایت و دانیل وارنر آمده: «تبلیغ عبارت از پیامی است كه به منظور ترویج عقیده و یا كالائی از طرف یك منبع كه به وسیله همان آگهی به جامعه معرفی میشود و نیز به وسیله وسائل تبلیغاتی به گروههای خاصی از جامعه منتقل گردد و برای انجام آن پول پرداخت شود.»
هدف از تبلیغات تجاری در تبلیغات تجاری، ترغیب به معنی تلاش برای انگیختن دیگران به پذیرفتن دیدگاه سخن¬گو و یا پیام موردنظر است. هدف از تبلیغات تجاری تشویق و ترغیب بیننده، شنونده و یا خواننده برای خرید و استفاده تجاری است. تمام موفقیت¬ها درتجارت و کسب تولیدات صنعتی، اختراعات، تعلیم و تربیت منوط به طرز اجرای روش ترغیب است. بعضی تبلیغات اطلاعات را با ترغیب آمیخته و در بعضی ترغیب کم بوده و در بعضی به هیچ¬وجه ترغیب کار نمی¬رود. به¬طور کلی تبلیغات باید یک وسیله مؤثر برای ترغیب تلقی شود که به¬وسیله آن پیام¬گیران را به هدف خاصی که موردنظر تبلیغات¬چی است جلب کند. روش صحیح تبلیغات تجاری در افکار عمومی تبلیغات تجاری به¬طور آشکار بر افکار عمومی مردم اثر می¬گذارد. این اثر گاه نیک و گاه بد و برخی اوقات جمع اضداد است. تبلیغات تجاری می¬تواند عاملی برای آگاهی و یا بدآموزی باشد و انگیزش خرید مصرف را ایجاد کند و یا از میان ببرد و باعث شادی و یا غم بشود. در واقع تبلیغات تجاری قادر است به صورت یکی از عامل¬های تصمیم¬گیری رفتار کسانی که آن را دریافت می¬کنند،آثار گوناگونی به جای گذارد. بنابراین باید با حوادث و افکار مردم منطبق باشد و تبلیغات¬چی باید از وقایع و افکار عمومی آگاهی داشته باشد. تبلیغات وسیله¬ای است برای نیل به هدف. موفقیت در تبلیغات زمانی حاصل می شود که نسبت به آن چه که گفته می¬شود آگاهی وجود داشته باشد. علاوه بر رابطه تبلیغات و مردم در تبلیغات تجاری محتوی اطلاعاتی و آموزشی آگهی¬های تجاری نیز باید مورد توجه قرار گیرد. تبلیغات تجاری را به هیچ عنوان نباید فقط از دیدگاه آگهی¬های مبتذل و تکراری و پر سر و صدای تلویزیونی یا صفحات پر از رنگ و بی¬احساس مطبوعات رژیم گذشته نگریست. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|