شنبه, 22 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تعریف تبلیغات تجاری

تعریف تبلیغات تجاری 11 سال 2 هفته ago #3277

برای تبلیغات تجاری صدها تعریف كوتاه و بلند از طرف افراد و متخصصین بیان شده است. كتاب لغت فارسی (فرهنگ آموزگار صفحه 182- از انتشارات كانون معرفت) تبلیغ را رساندن پیغام یا خبر و همچنین امری را به دیگران شناساندن معنی نموده و نیز عمل آن را امری خوب یا بد وانمود كردن، چیزی را زیاد از حد جلوه دادن و امثال این‏ها تفسیر كرده‏اند. گرچه این امر درست یا كم و بیش با تعبیر كتب لغت و دائره‏المعارف‏ها یكسان است اما به طور وضوح معنی و مفهومی را كه ما امروز در ذهن داریم بیان نمی‏كند. در جای دیگر چنین آمده كه تبلیغا ت تجاری یكی از پنج عامل اساسی ارتباط است كه به وسیله تجار و صاحبان صنایع برای ترغیب مردم در خرج كردن پول به خاطر كالا یا خدمت به كار می‏رود و چهار عامل دیگر، فروش شخصی، توسعه فروش، انتشارات و وسایل توزیع ذكر شده است. در كتاب «موارد و متون تبلیغات» نویسنده می‏گوید: «تبلیغات فعالیت خاصی در بازاری كردن كالاها است كه هدفش آگاه ساختن مردم از محصولات و خدماتی است كه به فروش می‏رسد. تبلیغ در حالی كه مردم را آگاه می‏سازد و كالا را مشهور می‏كند، آنان را نیز به امری ترغیب می‏نماید».در كتب بازاریابی تعریف تبلیغات جنبه وسیع‏تری پیدا كرد. ویلیام.جی شولتس می‏گوید: «تبلیغات به كلیه اشكال ترغیب عمومی برای ایجاد تقاضا و بازار برای یك محصول یا خدمت اطلاق می‏گردد. این تبلیغات به وسیله صاحب كالا یا موسسه برای خریداران احتمالی به وسیله ارسال پیام مستقیم و یا از طریق وسائل تبلیغاتی انجام می‏شود. » تعریفی كه به وسیله انجمن بازاریابی بین‏المللی به عمل آمده به این شرح است: «تبلیغ»، معرفی غیرشخصی برای ارائه عقاید، كالاها و خدمات با پرداخت وجه از طرف یك مسئول می‏باشد، یكی از علل تنوع تعاریف، تغییرات عمده‏ای است كه در امر تبلیغات به طور مداوم به وجود می‏آید زیرا هر تعریف پس از مدتی كهنه می‏شود و تبلیغ عوامل تازه‏تری را به خدمت می‏گیرد. و بالاخره تعریفی كه از نظر كلی بتواند جامع و شامل بوده و بتواند تبلیغات جاری را چنان توصیف كند كه از نقطه نظر بازاریابی نیز مورد قبول اكثریت قرار گیرد، تعریفی است كه در كتاب تبلیغات – Advertising – تألیف جون رایت و دانیل وارنر آمده: «تبلیغ عبارت از پیامی است كه به منظور ترویج عقیده و یا كالائی از طرف یك منبع كه به وسیله همان آگهی به جامعه معرفی می‏شود و نیز به وسیله وسائل تبلیغاتی به گروه‏های خاصی از جامعه منتقل گردد و برای انجام آن پول پرداخت شود.»
هدف از تبلیغات تجاری
در تبلیغات تجاری، ترغیب به معنی تلاش برای انگیختن دیگران به پذیرفتن دیدگاه سخن¬گو و یا پیام موردنظر است. هدف از تبلیغات تجاری تشویق و ترغیب بیننده، شنونده و یا خواننده برای خرید و استفاده تجاری است. تمام موفقیت¬ها درتجارت و کسب تولیدات صنعتی، اختراعات، تعلیم و تربیت منوط به طرز اجرای روش ترغیب است. بعضی تبلیغات اطلاعات را با ترغیب آمیخته و در بعضی ترغیب کم بوده و در بعضی به هیچ¬وجه ترغیب کار نمی¬رود.
به¬طور کلی تبلیغات باید یک وسیله مؤثر برای ترغیب تلقی شود که به¬وسیله آن پیام¬گیران را به هدف خاصی که موردنظر تبلیغات¬چی است جلب کند.
روش صحیح تبلیغات تجاری در افکار عمومی
تبلیغات تجاری به¬طور آشکار بر افکار عمومی مردم اثر می¬گذارد. این اثر گاه نیک و گاه بد و برخی اوقات جمع اضداد است. تبلیغات تجاری می¬تواند عاملی برای آگاهی و یا بدآموزی باشد و انگیزش خرید مصرف را ایجاد کند و یا از میان ببرد و باعث شادی و یا غم بشود. در واقع تبلیغات تجاری قادر است به صورت یکی از عامل¬های تصمیم¬گیری رفتار کسانی که آن را دریافت می¬کنند،آثار گوناگونی به جای گذارد. بنابراین باید با حوادث و افکار مردم منطبق باشد و تبلیغات¬چی باید از وقایع و افکار عمومی آگاهی داشته باشد.
تبلیغات وسیله¬ای است برای نیل به هدف.
موفقیت در تبلیغات زمانی حاصل می شود که نسبت به آن چه که گفته می¬شود آگاهی وجود داشته باشد. علاوه بر رابطه تبلیغات و مردم در تبلیغات تجاری محتوی اطلاعاتی و آموزشی آگهی¬های تجاری نیز باید مورد توجه قرار گیرد. تبلیغات تجاری را به هیچ عنوان نباید فقط از دیدگاه آگهی¬های مبتذل و تکراری و پر سر و صدای تلویزیونی یا صفحات پر از رنگ و بی¬احساس مطبوعات رژیم گذشته نگریست.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.