چهارشنبه, 09 خرداد 1403

 



موضوع: نظریه های ارتباط جمعی

نظریه های ارتباط جمعی 11 سال 2 ساعت ago #12176

سرژ چاکوتین
وسایل ارتباطی قدرتمند میتوانند مغزهای بی دفاع را تحت تاثیر خود قرار دهند .
مخاطبان با وسایل ارتباطی در رابطه هستند ، اما با یکدیگر تماس ندارد . در این نظریه به بعد احساسی و عاطفی محتوای پیام نسبت به بعد ادراکی آن توجه بیشتری شده است . انتقاد بر این نظریه این است که به آثار کوتاه مدت پیام توجه دارد نه آثار بلند مدت
این نظریه تکرار و انتشار پیام را عامل اصلی تاثیر در رفتار مخاطب میداند 1-
کاربرد این نظریه بیشتر در جوامع توتالیتر ( خودکامه ) که امکان بازخورد از طرف گیرنده به دلیل جو سیاسی حاکم وجود ندارد ، میباش
2- نظریه تزریقی : نظریه تزریقی اشاره بر این دارد که رسانه های گروهی تاثیر مستقیم ، فوری و قدرتمندی بر روی مخاطبان دارند . مدیران رسانه ها در دهه های 40 و 50 میلادی تاثیر عمیق خود بر تغییر رفتارهای مخاطبان خود را به خوبی دریافته بودن .
عوامل موثر در این اثر گذاری عمیق عبارتند از
3- سرعت گسترش رادیو و در برگیری آن و پس از آن تلویزیون.
ضرورت ترغیب مردم و جلب نظر آنان در زمینه هایی همچون تبلیغات تجارتی و یا مبارزات انتخاباتی و غیر
مطالعات دهه 1930 که روی تاثیر تصاویر متحرک بر روی کودکان متمرکز شده بود .-
تک قطبی کردن رسانه ها توسط هیتلر در طی جنگ جهانی دوم که بمنظور متحد کردن آلمان در چهار چوب نازیسم بود

پل لازارسفلد.
نتیجه تحقیقات آنها شامل سه نکته مهم است :

1- پیام به صورت یکنواخت اثر نمیکند .

2- برخورد توده مخاطبان با پیام بر اساس ساختهای قبلی شان است . ( موضع گیری ) .

3- پیام رسانه ها از طریق واسطه ها به مخاطبان میرسد .
آنها به این نتیجه رسیدند که پیامها از رادیو و تلویزیون پخش میشود اما پس از عبور از واسطه های خاصی به مخاطبان میرسد که این واسطه ها رهبران افکار ( opinion leaders گروههای مرجع ) هستند . یعنی رسانه ها اول رهبران افکار و بعد افراد دیگر را تحت تاثیر قرار میدهند . به این ترتیب مساله تاثیرات محدود در رسانه ها نیز مطرح شد .

این گروه کسانی هستند که مورد اعتماد افرادند و صحت و سقم مطالب بر اساس هم سویی آنها ( پیامها ) با نظرات رهبران افکار مشخص میشود . اگر رسانه ای بتواند این گروه را متقاعد کند پیامهای او بر توده افراد هم موثر است . در واقع رسانه ای موفق است که بتواند رهبران افکار را تحت تاثیر قراردهد
لاسول
به طور کلی در مکتب تجربی توجه اساسی به فرد و رفتار فردی است . لاسول بر اساس تجربه و تحلیل آثار ارتباطات ترغیبی نخستین مدل پایه ای ارتباطات جمعی را طراحی کرد : این مدل فرایند ارتباطات را شامل 5 عنصر میداند :
چه کسی ؟ چه میگوید ؟ از چه کانالی ؟ به چه کسی ؟ با چه تاثیری:
در این مطالعه تاکید بیشتر بر عنصر پیام است . با توجه به عناصر تشکیل دهنده ارتباطات میتوان دو نوع ساخت را در آن پیش بینی کرد:
زیر ساختها یا ابزار تکنولوژیک ارتباطات
1 رو ساختها یا عناصر غیر تکنولوژیک مانند سازمانها ، مقررات ، اندیشه ها ، که ضمن تاثیر پذیری از یکدیگر موثر بر یکدیگر خواهند بود
استاد دکتر کردی

مطالعه ارتباط جمعي بخشي از يك حوزة تحقيقاتي است كه به ارتباط انساني مي‌پردازد و گاه علم ارتباط خوانده مي‌شود. برحسب سطح سازمان اجتماعي، ارتباط جمعي را مي‌توان رأس يك توزيع هرمي شكل دانست.2
هرم ارتباط:
در سطح جامعه ارتباط جمعي:
در سطح سازمانها، نهادها يا نظامهاي سياسي و تجاري
1 در سطح بين گروهها (مثل محله‌ها)–
در سطح گروهها (مثل خانواده)–
4 در سطح بين افراد (مثل زوجين گروه دو نفره)2 –
در سطح درون فردي (پردازش اطلاعات)2- –
فراگرد ارتباط در مدل ويلبرشرام
شرام مي‌نويسد ارتباطات هميشه حداقل به سه عنصر نياز دارد: منبع، پيام، مقصد. منبع ممكن است فرد يا يك سازمان ارتباطي باشد. پيام ممكن است بصورت صحبت، نوشته، نقاشي، حركت يا امواج صوتي در هوا يا هر نوع علامتي كه قادر به تفهيم معني باشد، ظاهر شود.
مقصد ممكن است شنونده، تماشاگر، خواننده بصورت فردي، گروهي يا جمعي باشد. شركت‌كنندگان در يك بحث گروهي، شنوندگان يك سخنراني، خ
وانندگان روزنامه، تماشاگران تلويزيون و غيره همه گيرنده هستند.
مقصد – رمزخوان – علامت – رمزخوان – منبع
ديويد برلو (1960

مدل او حاوي چهار عنصر منبع، پيام، كانال و گيرنده است.

(شكل ترسيم شود)

منبع و گيرنده هر كدام داراي مهارتهاي ارتباطي، نگرش، دانش، سيستمهاي اجتماعي و فرهنگ هستند.
پيام: رمز، محتوا و نحوة ارائه و عناصر و ساخت تقسيم شده است.
كانال: شامل ديدن، شنيدن، لمس كردن، بوييدن و چشيدن است.
از نظر برلو همة انواع ارتباطات انساني داراي منبع هستند كه مي‌تواند شخص يا گروه باشد كه با هدف خاصي اقدام به برقراري ارتباط مي‌كند.
منبع با مجموعه‌اي از ايده‌ها، نيازها، اطلاعات و اهدافي براي ارتباط، جزء اول يك فراگرد ارتباط است. اما جزء دوم هدف اوست كه بايد به شكل يك پيام توضيح داده شود. به عقيدة او يك پيام رفتاري است فيزيكي و در دسترس كه همراه با ايده‌ها و اهداف بصورت يك مجموعة منظم از نمادها ترجمه مي‌شود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.