پنج شنبه, 10 خرداد 1403

 



موضوع: افکار عمومی یا احساسات عمومی

افکار عمومی یا احساسات عمومی 11 سال 2 هفته ago #8182

هنگامی که واژه " افکار عمومی " را میشنویم چه چیزی به ذهنمان متبادر میشود؟ آیا این به معنی این است که عموم در یک زمینه ای خاص به چه شکلی فکر میکنند که معمولا در پاسخ به افکار عمومی چیست بیان مشود.

اگر این گونه است تعاریفی که در کتابهای موجود در این زمینه مبنی بر سر بودن و متغیر بودن و تابع زمان بودن و به سرعت تغییر کردن چیست؟ مگر فکر پدیده ای است که به راحتی کسی بتواند از دست آن خلاص شود؟

اصلا یکی از قالبی ترین و سفت و سخت تریت چیزها فکر است و دارای ثباتی نسبی است. آن چه به صورت نا درست افکار عمومی خوانده میشود از دید بنده افکار عمومی نیست بلکه " احساسات عمومی " است.

احساسات است که ثبات ندارد و تابع غریزه و عواطف است و دستخوش تغییرات. آنچه معمولا در موسسات افکار سنجی به اسم سنجش افکار عمومی در جریان است به نظرم سنجش احساسات عمومی است. این که شما امروز نظرتان در مورد چیز خاصی چیست خیلی ها را به این پندار باطل میرساند که لابد این فکر من است و این در حالی است که من صرفا در این لحظه خاص متاثر از تبلیغاتی که با احساسات من بازی نموده و مرا به جهتی از طیفهای پاسخ سوق داده است نظری و در و.اقع احساساتی دارم و این احساسات که اسم نظر روی آن گذاشته ام فردا ممکن است به شکل و شمایل دیگری شود و به همین خاطر است که موجهای مختلفی در سنجش یک رویداد انجام میشود و اگر روند را بررسی کنیم کاملا مشهود است که چه بالا و پایینی داشته است.

مثلا میزان مشارکت در یک انتخابات ده روز پیش از برگزاری با دو روز قبل از آن بسیار متفاوت است. این تفاوت ناشی از فکر نیست چرا که فکر به این زودی این هم در این حجم گسترده و زیاد متغیر نمیشود. بلکه این احساسات است که توسط ابزار خاص خود یعنی تبلیغات تحریک شده و سامان یافته است.

از نظر بنده آن چیزی که به اسم افکار عمومی شناخته شده چیزی جز احساسات عمومی نیست و موسسات افکار سنجی در پروژه های نظر سنجی در واقع دارند احساسات سنجی میکنند. احساسات عمومی در واقع یک اثر است. اثر تبلیغات و پروژه های افکارسنجی در واقع اثرسنجی آن تبلیغات بر روی مردم یا گروه هدف است یا میزان اثر پذیری مردم یا گروه هدف از تبلیغات.

اساسا فکر نیست که مخاطب تبلیغات است بلکه این احساسات و عواطف است که در معرض امواج تبلیغات قرار میگیرد و احساسات عمومی یک واکنش جمعی و عمومی نسبت به آن تبلیغات است. افکار عمومی چیز دیگری است و نه این چیزی که توسط موسسات افکار سنجی انجام میشود و یا درکی که از این اصطلاح میشود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مینا قریب