خوش آمديد,
مهمان
|
|
تصمیمگیری:
انتخاب یک راه از میان راههای مختلف و در حقیقت بهترین راه برای نیل به اهداف. خطمشی: خطمشیها راهنمای تصمیمگیریاند و چارچوب وسیعی را ایجاد میکنند که مدیران باید در محدوده آنها تصمیمهای آتی را اتخاذ کنند. روشها: روشها شیوههای مشخص،یا گامهایی معین را برای اجرای فعالیتهای آینده تعیین میکنند و راهنمای عملاند. قوانین: اقدامات الزامی ویژه ای را معین میکنند(بایدها و نبایدها). فرآیند تصمیمگیری: 1-تعریف مسئله 2-ارزیابی راهحلها 3-اتخاذ تصمیم(انتخاب راهحلها) 4-اجرای تصمیم 5-ارزیابی نتایج انواع مسئله: 1-خوش ساختار 2 – بد ساختار انواع تصمیمات: 1-برنامهریزی شده 2-برنامهریزی نشده رابطه انواع تصمیمها و مسائل و سطوح سازمانی شرایط محیطی تصمیمگیری: اطمینان مخاطره عدم اطمینان ابهام شرایط تصمیمگیری شرایط اطمینان: در شرایط اطمینان مدیران درباره یک مسئله،راهحلهای جایگزین و نتایج احتمالی آن راهحلها کاملا آگاهی دارند، بنابراین میتوانند وقایع موثر بر آنها یا نتایج آنها را نظارت کنند. شرایط مخاطره: مدیر مسئلهای را میشناسد، اطلاعات کافی برای شناخت راهحلهای ممکن در اختیار دارد و براساس این اطلاعات احتمال کسب نتیجه مطلوب از هر راهحل را تخمین میزند. شرایط عدم اطمینان مبهم بودن مسائل و انواع راه حلهای جایگزین دو علت: مواجه شدن با شرایط خارجی خارج از کنترل عدم دسترسی به اطلاعات کلیدی در شرایط عدم اطمینان از سه شیوه میتوان استفاده کرد: 1)حداکثر حداکثرها 2)حداکثر حداقلها 3)ارزش مورد انتظار با احتمال یکسان حداکثر حداکثرها: در این شیوه بهترین نتیجه از بین بهترین نتایج راههای ممکن در شرایط محیطی مورد نظر انتخاب میشود. حداکثر حداقلها: در این شیوه با بدبینی این طور فرض میشود که برای راهحلهای ممکن بدترین نتیجه در شرایط محیطی مورد نظر حاصل خواهد شد، و بنابراین باید به عنوان بهترین تصمیم، بهترین را از میان بدترینها انتخاب کرد. ارزش مورد انتظار با احتمال یکسان: در این شیوه به علت نبود اطلاعات کافی، احتمال برای وقوع شرایط مختلف یکسان فرض میشود و بر اساس ارزش مورد انتظار تصمیمگیری به عمل میآید. تعریف مدل: مدل الگویی است که از واقعیت گرفته شدهاست و روابط بین متغیرها را نشان میدهد و میتوان از آن برای پیش بینی در تصمیمگیری استفاده کرد. مدلهای تصمیمگیری: 1)مدل کلاسیک 2)مدل اداری مدل کلاسیک: مدل کلاسیک بر این فرض استوار است که نگرش مدیران در تصمیمگیری عقلایی و عینی است و در نتیجه آنان همیشه تصمیمهایی را اتخاذ میکنند که به نفع سازمان است.* براساس مدل کلاسیک مدیران باید هنگام تصمیمگیری موارد ذیر را رعایت کنند: اطلاعات کاملی درباره مسئله داشته باشند. اهداف تصمیمگیری را به روشنی تعریف کنند. کلیه راهحلها را برای حل مسئله بشناسند. کلیه اطلاعات درباره تمام راهحلها را جمع آوری کنند. نتایج کلیه راهحلها را به طور عقلایی ارزیابی کنند. انواع مدل اداری تصمیمگیری: 1)عقلانیت محدود 2)رضایتمندی عقلانیت محدود: مدیر به سبب محدودیتهای زمانی و محدودیت ظرفیت فراگیری، حفظ و تحلیل حجم زیادی از اطلاعات، توانایی کافی برای اتخاذ تصمیمهای کاملا عقلایی ندارد. رضایتمندی: انتخاب بهترین راهحل در شرایط موجود نه بهترین و عالیترین راهحل. مزایای تصمیمگیری گروهی: 1)فراهم کردن اطلاعات بیشتر و کاملتر 2)ایجاد راهحلهای بیشتر 3)پذیرش بهتر یک راهحل 4)افزایش مشروعیت معایب تصمیمگیری گروهی: 1)صرف وقت بیشتر 2)تسلط اقلیت 3)فشار برای هماهنگی 4)مسئولیت مبهم فنون تصمیمگیری گروهی: طوفان مغزی گروه اسمی فن دلفی ملاقاتهای الکترونیکی طوفان مغزی: از مشهورترین فنون برای ایجاد خلاقیت است زیرا فن نسبتا سادهای است که فشارهای وارد برای هماهنگی در گروه را کاهش میدهد تا ایجاد راهحلهای تازه به تاخیر نیفتد. قوانین طوفان مغزی: هیچ عقیدهای مورد انتقاد قرار نمیگیرد. هر چه عقاید بنیادیتر(رادیکالتر)باشند بهتر است. کمیت ارائه عقیده مورد تاکید است. اصلاح عقاید بوسیله دیگران تشویق میشود. روش گروه اسمی: در این روش اعضای گروهی که در موضوع مورد نظر برای تصمیمگیری صاحب نظر و مجرب هستند گرد هم میآیند. فن دلفی: در این روش برای تصمیمگیری در یک مورد خاص گروهی از افراد صاحب نظر را انتخاب و نظرات آنان را با پرسشنامه جویا میشوند. ملاقاتهای الکترونیکی: این روش جدیدترین شیوه تصمیمگیری گروهی است و روش گروه اسمی را با فناوری پیشرفته کامپیوتر درهم میآمیزد. مزایای اصلی ملاقاتهای الکترونیکی: گمنامی درستکاری سرعت تعریف برنامهریزی: تعیین ماموریت سازمان، مشخص کردن هدفها و پدید آوردن برنامههاست. انواع برنامهریزی: برنامهریزی غیررسمی برنامهریزی رسمی تعریف ماموریت سازمان: تصویری استوار و بلند مدت از وضعیت آینده سازمان. هدفهای سازمانی: منابع و تلاشهای سازمانی را در جهت اجرای ماموریت سازمان هدایت میکند. ابعاد برنامهها: ویژگیهای خطمشی: 1)صراحت و وضوح 2)قابلیت اجرایی 3)قابلیت انعطاف 4)جامعیت 5)هماهنگی 6)مستدل بودن 7)از قوانین قابل تفکیک باشد مدون و مکتوب باشد انواع خطمشی: 1)خطمشیهای اساسی 2)خطمشیهای کلی 3)خطمشیهای واحدی مسئولیت برنامهریزی : متخصصان برنامهریزی گروه ضربت برنامهریزی بر عهده خود مدیران جداول زمانی: نمودار گانت این نمودار معمولا در برنامهریزی پروژه به کار می رود و فعالیتهای مختلف،زمان لازم و وضعیت جاری هر فعالیت را در پروژه مورد نظر نشان میدهد. فن بازنگری و ارزیابی برنامه(پرت) نمودار گردش کاری است که توالی فعالیتهای مورد نیاز برای تکمیل یک پروژه را نشان میدهید. برای استفاده از شبکه پرت مدیر باید: 1)فعالیتهایی که باید اجرا شوند را معین کند. 2)توالی فعالیت ها را مشخص کند. 3)زمان مورد نیاز برای تکمیل هر فعالیت را تعیین کند. 4)شبکه را ترسیم کند. 5)بلندترین مسیری را که در شبکه برای تکمیل پروژه وجود دارد را معین کند. تعاریف کلیدی در شبکه پرت: رویداد: نشانگر آغاز و انجام یک فعالیت است. فعالیت: اجزای اصلی تشکیل دهنده یک برنامه یا یک پروژه است. مسیر بحرانی: مسیری که از اولین رویداد تا حصول هدف به حداکثر زمان نیاز دارد. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|