خوش آمديد,
مهمان
|
|
با سلام و احترام :
طوفان فکری اولین بار در سال 1939 میلادی توسط مدیر ارشد تبلیغات الکس اف آزبورن در رابطه با توسعه روشهای حل خلاقانه مسئله شروع گردید . او که از ناتوانی کارمندان در تولید ایدههای خلاقانه برای فعالیت های تبلیغاتی به صورت منفرد، به ستوه آمده بود، شروع به برگزاری جلسات همفکری گروهی کرد و متوجه شد که کیفیت و تعداد ایدههای ایجاد شده توسط کارمندانش، افزایش چشمگیری داشته است. در ۱۹۵۸ آزبورن کلیات این روش را در کتابش با عنوان قدرت خلاقیت شما (به انگلیسی: Your Creative Power) مطرح کرد. عنوان فصل ۳۳ام این کتاب این بود: «چگونه برای تولید ایده، یک جوخه راه بیاندازیم» (به انگلیسی: How to Organize a Squad to Create Idea چهار قاعدهٔ اساسی چهار قاعدهٔ اساسی در طوفان فکری باید رعایت شود رعایت این قواعد، منجر به همافزایی در گروه میشود که نهایتاً باعث بروز خلاقیت در اعضای گروه میشود. بر این اساس، محدودیتی برای مطرح کردن ایدهها وجود نخواهد داشت و طی یک فرایند طبیعی و بدون دخالت بیرونی، جمع مستمراً به ایدههای بهتر دست خواهد یافت. تمرکز بر کمیت هرچه تعداد ایدهها که تولید میشوند بیشتر باشد، احتمال دست یافتن به یک راهحل اساسی و اثربخش بیشتر است. اجتناب از انتقاد اگر در مواجههٔ اولیه با یک ایده، به جای انتقاد از آن، به توسعه و بهبود آن فکر کنیم، یک جو مناسب برای تولید ایدههای غیرمعمول فراهم میشود؛ و همچنین باعث باز شدن فکر افرادمی شود و استفاده از این متد سبب ایجاد دامنه زیادی از راه حلهای باورنکردنی میشود. استقبال از ایدههای غیرمعمول ممکن است ایدههای غیرمعمول رویکردهای جدیدی را به مسأله فراهم کنند و منجر به راهحلهای بهتری نسبت به ایدههای معمول شوند. ترکیب و بهبود ایدهها میتوان با ترکیب دو ایدهٔ خوب، به ایدهای بهتر رسید که از هر دو ایدهٔ قبلی کاملتر باشد. کاربرد و اهداف طوفان ذهنی 1-توانمندسازی نیروی انسانی و آموزش 2-اولویتبندی مسائل و مشکلات (افزایش تولید، کاهش هزینهها، افزایش کیفیت، انگیزه، فروش و...) 3-انتخاب بهترین راه حل 4-افزایش قدرت ابتکار و خلاقیت در نیروی انسانی 5-افزایش انگیزه در کارکنان 6-ایجاد کار تیمی و مدیریت مشارکتی 7-بدست آوردن ایدههای بزرگ نحوه انجام طوفان ذهنی 1-ثبت موضوع مورد نظر بر روی تخته و توضیح در مورد آن برای افراد (بهتر است این موضوع چند روز زودتر به اطلاع افراد برسد) 2-یادآوری قواعد و اصول اجرای کار برای شرکتکنندگان توسط تسهیلکننده 3-ارائه ایدهها و نظرات بصورت گردشی: در هر نوبت فقط یک ایده باید بیان گردد و در صورت عدم وجود ایدهای با گفتن واژه «بعدی» نوبت به دیگری واگذار میشود. 4-ثبت کلیه ایدهها توسط دبیر جلسه 5-اتمام مرحله ثبت عقاید در صورت گفتن کلمه «بعدی» توسط تمام افراد 6-دسته بندی و جمعبندی نتایج نقدها از مزایای این روش تقویت روحیهٔ کار گروهیست و انتقاد عمدهای که به آن وارد میشود وقتگیر بودنش است. با تشکر – مریم راخ |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|