دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه فصل 2

خلاصه فصل 2 8 سال 11 ماه ago #115332

در فصل اول در خصوص تعریف سرپرست و جایگاه او و وظایف سرپرست و همچنین ویژگیهای یک سرپرست ایده آل صحبت شده اما در فصل دوم که عنوان آن مسئولیت و اختیارات شامل سازماندهی و تقسیم کار در سازمان اصول سرپرستی مبتنی بر اختیلر اصول سرپرستی و اصول واسپاری و همچنین تفویض اختیار عبارتست از واگذاری بخشی از اختیارات سرپرستان به زیردستان برای تحقق اهداف سازمان و مدیریت است و سرپرست ها نسبت به توانایی کارکنان در انجام کارها در سطحی بالا ابراز اعتماد میکنند ودر جاهایی که تفویض اختیار رخ داده عملکرد سازمان بهبود یافته و نتیجه آن کارکنان خلاقیت بیشتر و پشتکار بیشتر در تعقیب اهداف سازمانی از خودنشان میدهند.
مراحل تفویض اختیار: پس از تعیین فرد مناسب باید پیشنهادها بصورت روشن به او منتقل شود و باید این عمل در یک جلسه رو در رو تکالیف تشریح شود که این عمل باعث ارتباط و اعتماد بین هر دو بوجود می آید که بحثهایی را دربرمیگیرد
1- وظیفه، پروژه یا کارویژه را به روشنی تشریح کنیم. 2- مسئولیتهای کارمند را مرور کنیم
3- درصورت به کارگیری افراد دیگر تعیین و نقش آنها را توصیف نمائیم. 4- در ملاکها و عملکرد آنها به توافق برسیم. 5- اگر آموزس یا مربیگری خاصی نیاز بود در مورد نحوه ارائه بحث کنیم.
6- در مورد تاریخ معینی برای مرور پیشرفت به توافق برسیم.
اصول واسپاری، شامل اصل همبستگی- اصل استثناء- اصل وجدت و فرماندهی را اصل سلسله مراتب و اصل حیطه کنترل می باشد.
1- اصل همبستگی : بیان میدارد که اختیار و مسئولیت باید همزمان باشد سرپرست باید به کارکنان اختیار لازم بدهند و از آنها انتظار داشت که مسئولیت قبول کنند که در رابطه با آنها اختیار دارند.
اصل استثناء که ارتباط نزدیکی با اصل همبستگی دارد بیان دارد که سرپرستان می باید تلاشهای خود را روی مسائلی مطرح کنند که معمول و عادی نیستند و بگذارند که کارکنانشان روی مسائل روزمره و معمولی تمرکز و کار کنند.
اصل فرماندهی: بیان می دارد که هر کارمند باید تنها یک رئیس مستقیم داشته باشد و تنها به یک سرپرست گزارش بدهد.
اصل سلسله مراتب: بیان می دراد که جریان اختیار در یک زمان از یک مسیر ارتباطی شخص از بالای سازمان به پایین جریان می یابد که زنجیره فرماندهی نیز می نامند که اگر چند مسیر فرعی ارتباطی ایجاد گردد و این اصل نقض می شود.
اصل حیطه کنترل: که در اصل حیطه مدیریت می نامند به تعداد کارکنانی که یک سرپرست به نحوی موثر میتواند مدیریت کند بر میگردد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سید جواد رضوی