دوشنبه, 07 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه فصل دوم درس اصول سرپرستی

خلاصه فصل دوم درس اصول سرپرستی 9 سال 1 ماه ago #113952

با سلام و ادب امیدوارم مطالب ارسالی مورد تایید شما استاد گرامی قرار بگیرد .
بنام خدا
تقسیم کار در سازمان
کلیه فعالیتهای امروزی جهان از طریق گروه های منسجم یافته صورت می پذیرد و فرد به تنهایی قادر به انجام آنها نیست.این گروه ها از افراد متخصص و متعهد تشکیل شده که در کنار هم وظایف خود را به خوبی انجام می دهند و این افراد هر چقدر به وظایف و نقش خود آگاه تر باشند مفیدتر کار می کنند . این کارگروهی و تقسیم کارها اهمیت شناخت دقیق مسئولیت و اختیار و متعهد بودن به آن را نشان می دهد و نشان می دهد که هرکاری را چه کسی باید انجام دهد . و چه زمانی انجام دهد . زیر نظر چه کسی انجام دهد و چه اختیاراتی به وی واگذار می شود . حال به تعریف دو واژه مسئولیت و اختیار پرداخته می شود .
اختیار
قدرت و حق قانونی که سازمان به هنگام احراز پست به فرد می دهد تا با اتکا به آن قدرت و حقوق دستورات لازم در جهت انجام امور را صادر نمایند را اختیار می گویند و مرئوسان ملزم به اجرای آن هستند اهم اختیارات در محیط کار شامل : دادن دستور کار ، تقسیم کار، نظارت ، تشویق ، تنبیه و مواردی از این قبیل هستند .
مسئولیت
الزام به انجام کار و پاسخگویی در مقابل حاصل از آن رامسئولیت گویند . به عبارت دیگر یعنی مورد مسئول و بازخواست قرار گرفتن در مقابل اختیاراتیکه به فرد واگذار شده است .
هر فرد در مقابل زیر دستان سایر مسئولان و بالادستان سایر مسئولان کار و محیط کار مسئولیت دارد و این مسئولیت می تواند مسئولیت کاری و اخلاقی یا اجتماعی باشد .

حیطه نظارت
حیطه نطارت ( کنترل ) که به آن حیطه مدیریت نیز می گویند عبارت است از تعداد افراد و زیردستانی که یک سرپرست می تواند آنها را به طور موثر و کارا هدایت نماید و آنها مستقیما به وی گزارش می دهند . این حیطه ممکن است محدود یا نامحدود باشد . اما تعداد افراد تحت نظارت توافقی بوده ونوعا به کمتر از شش نفر را حیطه محدود وبیشتر را حیطه وسیع یا نامحدود می گویند .
با تشکر
میترا حرمشرقی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سید جواد رضوی