دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ( معامله فضولی و سکوت مالک حین معامله فضولی)

( معامله فضولی و سکوت مالک حین معامله فضولی) 9 سال 3 ماه ago #112532

( به نام خدا )
معامله فضولی به این معنا است که شخصی برای دیگری یا با مال دیگری، معامله کند بدون این که نماینده یا مأذون (دارای اجازه) از طرف او باشد. این نوع معامله پیش از آنکه از طرف مالک، تنفیذ یا رد شود، باطل نیست اما صحیح و معتبر نیز نیست، بلکه یک عقد غیر نافذ است. اگر معامله به مال غير بدون اجازه و رضایت مالک مال باشد، نافذ نيست که به چنین معامله‌ای، فضولی گفته می‌شود.
هنگامی که گفته می‌شود معامله فضولی نافذ نیست، به این معنا است که برای اینکه معامله صحیح باشد، باید مالک یا قائم‌مقام او (در صورت فوت مالک، وراث او و در صورت انتقال مال به دیگری، مالک بعدی مال قائم‌مقام محسوب می‌شود) پس از وقوع معامله به آن رضایت دهد. این اعلام رضایت می‌تواند به لفظ يا فعل باشد.
سکوت مالک حین معامله فضولی:
اگر مالک حین معامله فضولی در مجلس عقد حضور داشته باشد و سكوت کند، سکوت او به معنای اعلام رضایت نیست و پس از عقد باید رضایت او را جلب کرد.اگر مالک پس از معامله فضولی عقد را رد کند، معامله منتفی است و مالک نمی‌تواند پس از آن عقد را به طور مجدد اجازه دهد. اجازه به معنای اعلام موافقت با معامله فضولی و رد به معنای اعلام مخالفت با معامله فضولی است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: صبا سادات حسینی

( معامله فضولی و سکوت مالک حین معامله فضولی) 9 سال 3 ماه ago #112535

آقای لووینه سلام. دقتتان در انتخاب عناوین و مطالب بسیار عالی بود. بعنوان مثال اکثر دانشجویان به بحث معامله فضولی پرداختند اما شما در میان توضیحاتتان به بحث قائم مقام و اقسام آن هم پرداختید. همچنین بطور خاص مرز بین معانی عبارت "عدم نفوذ معامله" که در نص مواد قانونی می باشد را مشخص کردید. از فعالیتتان متشکرم.
آخرين ويرايش: 9 سال 3 ماه ago توسط صبا سادات حسینی.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: صبا سادات حسینی