یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ادامه خلاصه فصل 5

ادامه خلاصه فصل 5 9 سال 1 هفته ago #115255

بنام خدا
تاکتیک های خبری
جنگ روانی:
جنگ روانی عبارت از مجموعه اقدامات تبلیغی _ روانی یک کشور یا گروه به منظور اثر گذاری و نفوذ بر عقاید ورفتار دولت ها و مردم در جهت مطلوب.
اهداف جنگ روانی:
اهداف جنگ روانی عبارت از
1- از بین بردن امید نزد مخاطبان .کشور و یا جناح مقابل
2- بی اعتمادی نسبت به رهبران کشور یا جناح مقابل
3-شکاف در بین جامعه مخاطب
مهمترین ابزارهای جنگ روانی:
1- تلویزیون
2- رادیو ها
3- خبرگزاری ها
4- مطبوعات
5- سایت های خبری
موتور های جست و جوگر
پست الکترونیک فیلتر شکن ها و هک کردن
مهمترین مخاطبان جنگ روانی نیز عبارت از : مردو احزاب سیاستمداران گروه ها سازمان ها و نهاد های دولتی و غیر دولتی دولت ها سازمان های بین المللی
برخی از مهمترین تاکتیک های جنگ روانی
__ سانسور:
سانسور عبارت از حذف عمدی موادی از جریان عبور آگاهی ها به منظور شکل دادن عقاید و اعمال دیگران است این حذف عمدی می تواند به دو شکل صورت پذیرد
سانسور در ساده ترین معنی اش رسیدگی و آزمایش پیام های کثیر الانتشار توسط اولیای امور
سانسور در شکل گسترده تر می تواند در بر گیرنده هر نوع تلاشی جهت تضعیف یا جلوگیری از انتشار مواد نا مطلوب از نظر بعض از اولیای امور
__ نشان دادن سانسور به شکل غیر مستقیم
اخبار جنجالی که همیشه مورد علاقه مخاطبین هستند اما ممنوعیت انتشار دارند با زدن تیتر هیجانیسفید باقی می گذارند
__ اخبار کنترل شده
شکل خفیفی از سانسور نیز که اخبار شده نام گرفته وجود دارد در اخبار کنترل شده توزیع اطلاعات به طریقی است که حافظ حداکثر منافع توزیع کننده باشد
__ سانسو برون قانونی
سوری است که خارج از کنترل قانون یا قدرت قانونی باشد چنین سانسوری می تواند داوطلبانه باشد
__ دست چین کردن پیام
روزانه هزار خبر به رسانه ها منتقل می شود که هر رسانه به تیغ سیاست خود فقط قادر است کوچکی از آنها را به مخاطبان خود منتقل کند
رسانه ها دو راهکار عمده در انتخاب خبر پیش می گیرند. اول بر اساس سیاست های خبر مداری سخت خبر را به شکلی که کاملا خالص و بر اساس درجه بندی تقسیم نموده .نوع دوم انتخاب اخبار آن است که ابتدا سیاست های کلان رسانه ها تعریف نموده
__ درشت نمایی پیام
استخراج یک پیام از میان پیام یا به عبارتی دیگر از میان عبارت های یک پیام و بزرگ نمایی در حالی که اخبار دیگر کوچک و کم اهمیت جلوه کند
__تحریف
یکی از رایج ترین شیوه های پوشش خبری و مطبوعاتی تغییر متن پیام به شیوه های مختلف از طریق دستکاری خبر است .در مساله تحریف سه پدیده به چشم می خوردکه عبارت از : تعدیل .شاخو برگ دادن و جذب
__ ساختن یک یا چند دشمن فرضی
این یکی از شیوه های قدیمی سیاسیون کهنه کار است که قدرت را در اختیار دارند و برای یقا و ماندگاری در حکومت از آن استفاده می کنند
__ پاره حقیقت گویی
از دید روزنامه نگاران یک خبر هنگامی کامل است که عناصر خبری در آن به شکل کلی مطرح شود.اما چنانچه یکی از عناصر خبری:( چگونه؟ کجا؟ کی؟ چه کسی؟ چه چیزی؟ چرا؟ ) در خبر بیان نگردد خبر ناقص است
__محک زدن
یکی از شیوه هخای جنگ روانی است اما امروزه در بازار های تبلیغاتی و انتخابی نبز مورد استفاده قرار می گیرد در سیستم های نظر سنجی نیز استفاده از افکار عمومی نوعی محک زدن است
__ ادعا به جای واقعیت
رسانه های خبری برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود گاهی ادعا هایی علیه افراد گروه های مختلف و رسانه های رقیب مطرح میکنند و آنان را مجبور به پاسخگویی می نمایند. بنام خدا
تاکتیک های خبری
جنگ روانی:
جنگ روانی عبارت از مجموعه اقدامات تبلیغی _ روانی یک کشور یا گروه به منظور اثر گذاری و نفوذ بر عقاید ورفتار دولت ها و مردم در جهت مطلوب.
اهداف جنگ روانی:
اهداف جنگ روانی عبارت از
1- از بین بردن امید نزد مخاطبان .کشور و یا جناح مقابل
2- بی اعتمادی نسبت به رهبران کشور یا جناح مقابل
3-شکاف در بین جامعه مخاطب
مهمترین ابزارهای جنگ روانی:
1- تلویزیون
2- رادیو ها
3- خبرگزاری ها
4- مطبوعات
5- سایت های خبری
موتور های جست و جوگر
پست الکترونیک فیلتر شکن ها و هک کردن
مهمترین مخاطبان جنگ روانی نیز عبارت از : مردو احزاب سیاستمداران گروه ها سازمان ها و نهاد های دولتی و غیر دولتی دولت ها سازمان های بین المللی
برخی از مهمترین تاکتیک های جنگ روانی
__ سانسور:
سانسور عبارت از حذف عمدی موادی از جریان عبور آگاهی ها به منظور شکل دادن عقاید و اعمال دیگران است این حذف عمدی می تواند به دو شکل صورت پذیرد
سانسور در ساده ترین معنی اش رسیدگی و آزمایش پیام های کثیر الانتشار توسط اولیای امور
سانسور در شکل گسترده تر می تواند در بر گیرنده هر نوع تلاشی جهت تضعیف یا جلوگیری از انتشار مواد نا مطلوب از نظر بعض از اولیای امور
__ نشان دادن سانسور به شکل غیر مستقیم
اخبار جنجالی که همیشه مورد علاقه مخاطبین هستند اما ممنوعیت انتشار دارند با زدن تیتر هیجانیسفید باقی می گذارند
__ اخبار کنترل شده
شکل خفیفی از سانسور نیز که اخبار شده نام گرفته وجود دارد در اخبار کنترل شده توزیع اطلاعات به طریقی است که حافظ حداکثر منافع توزیع کننده باشد
__ سانسو برون قانونی
سوری است که خارج از کنترل قانون یا قدرت قانونی باشد چنین سانسوری می تواند داوطلبانه باشد
__ دست چین کردن پیام
روزانه هزار خبر به رسانه ها منتقل می شود که هر رسانه به تیغ سیاست خود فقط قادر است کوچکی از آنها را به مخاطبان خود منتقل کند
رسانه ها دو راهکار عمده در انتخاب خبر پیش می گیرند. اول بر اساس سیاست های خبر مداری سخت خبر را به شکلی که کاملا خالص و بر اساس درجه بندی تقسیم نموده .نوع دوم انتخاب اخبار آن است که ابتدا سیاست های کلان رسانه ها تعریف نموده
__ درشت نمایی پیام
استخراج یک پیام از میان پیام یا به عبارتی دیگر از میان عبارت های یک پیام و بزرگ نمایی در حالی که اخبار دیگر کوچک و کم اهمیت جلوه کند
__تحریف
یکی از رایج ترین شیوه های پوشش خبری و مطبوعاتی تغییر متن پیام به شیوه های مختلف از طریق دستکاری خبر است .در مساله تحریف سه پدیده به چشم می خوردکه عبارت از : تعدیل .شاخو برگ دادن و جذب
__ ساختن یک یا چند دشمن فرضی
این یکی از شیوه های قدیمی سیاسیون کهنه کار است که قدرت را در اختیار دارند و برای یقا و ماندگاری در حکومت از آن استفاده می کنند
__ پاره حقیقت گویی
از دید روزنامه نگاران یک خبر هنگامی کامل است که عناصر خبری در آن به شکل کلی مطرح شود.اما چنانچه یکی از عناصر خبری:( چگونه؟ کجا؟ کی؟ چه کسی؟ چه چیزی؟ چرا؟ ) در خبر بیان نگردد خبر ناقص است
__محک زدن
یکی از شیوه هخای جنگ روانی است اما امروزه در بازار های تبلیغاتی و انتخابی نبز مورد استفاده قرار می گیرد در سیستم های نظر سنجی نیز استفاده از افکار عمومی نوعی محک زدن است
__ ادعا به جای واقعیت
رسانه های خبری برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود گاهی ادعا هایی علیه افراد گروه های مختلف و رسانه های رقیب مطرح میکنند و آنان را مجبور به پاسخگویی می نمایند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي