یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه فصل 5

خلاصه فصل 5 9 سال 3 هفته ago #114472

بنام خدا
تاکتیک های خبری
انواع تاکتیک های خبری:
1- تاکتیک سابقه نویسی( پیشینه نویسی)
در این تاکتیک روزنامه نگار با تکیه به مسائل گذشته اتفاق افتاده و خاطره آن همچنان که در اذهان عمومی باقی مانده است آن را به موضوع جدید ربط میدهد تا پیام مورد نظر خود را به مخاطب القائ کند
سه اصل اساسی در سابقه نویسی:
- تسلط روزنامه نگار به اخبار پیشین و اخباری که قبلا اتفاق افتاده
-قدرت ارتباط دادن سریع موضوع خبر فعلی به اخبارری که در گذشته واقع شده
- شناخت ابزارهایی که در جریان خبر سازی می تواند مورد استفاده روزنامه نگار قرار گیرد
2- تاکتیک اطلاعات سری
در این تاکتیک از ارائه خبر برای افکار عمومی جلوگیری شده و سعی می شود اخبار به گونه ای طبقه بندی شود تا چنانچه رده های مختلف نیاز به این اطلاعات داشته باشد مرحله به مرحله یا طبقه به طبقه در اختیار آنها قرار گیرد
3- تاکتیک نشست هدایت شونده
در این تاکتیک برخی از اخبار و اسرار حفظ می شود و برخی دیگر با اهداف از قبل تعیین شده به گونه ای زمانبندی می گردند که هر یک از آنان به هدفی که مد نظر قرار می دهند اصابت کنند
4- تاکتیک ماساژ پیام
انواع بیشماری از فریب و خودبینی در انبوه داده ها و اطلاعات که هر روز از کارخانه کار فکری دولت به بیرون جریان می یابد دیده شده است که به ماساژ پیام معروف است
انواع تاکتیک ماساژ پیام
- تاکتیک حذف
قسمت های مهم از خبر به دلایلی که از پیش طراحی شده و شکلی هدفمند صورت گرفته است حذف می گردد
- تاکتیک کلی بافی
جزئیاتی که ممکن است مخالفت اداری یا سیاسی را برانگیزد را با لعابی از مطالب غیر واقعی می پوشاند
- تاکتیک زمانبندی
تآخیر در پخش خبر می باشد به نحوی که دیگر پیام گیر نتواند کاری بکند
- تاکتیک قطره چکانی
در این تاکتیک دسته بندی شده ودر زمان های گوناگون و به مقداره بسیار کم ارائه می شود تا مخاطب نسبت به منبع خبر هم اعتماد و اعتیاد پیدا کند
- تاکتیک موجی
وقتی از طرف مخاطبان شکایتی بشود که از موضوعی بی اطلاع نگاه داشته شده است رسانه ها تا جایی که می تواند مطلب و خبر را بر سر او می ریزند تا آنچنان غرق اطلاعات شود که دیگر نتواند واقعیت های اساسی را دریابد
- تاکتیک تبخیر
بیان بخشی از خبر برای ایجاد شایعه در جامعه می باشد
-تاکتیک بازگشتی
در این تاکتیک به منظور جلب واکنش هایی است که از جامعه به سوی منبع خبر باز خورد دارد و در واقع موسسه خبری با انتشار آن خبر مخاطب و علائق وی را می سنجد
تاکتیک دروغ بزرگ
در این روش پیامی را که به هیچ وجه صحت ندارند بیان می کند.
فوریت بخشیدن ساختگی به خبر
هدف از این شیوه ایجاد نوعی طوفان مغزی برای مخاطب نسبت به سوژه مورد نظر و ایجاد نوعی ایزوله کردن خبری مخاطب نسبت به دیگر منابع خبری از طریق ایجاد این اطمینان در مخاطب است.
خشونت مطبوعاتی:
بسیاری از مطبوعات با شیوه های روانی و تبلیغی جنگی را راه می اندازند که هیچ لشگر و سپاه و نظامی نمی تواند آنچنان خاک و خون به پا کند.
تکرار و تاکید پیام:
گاهی برای زنده نگه داشتن یک موضوع با تکرار زمان بندی شده آن سعی می کنند این موضوع را تا زمانی که هست زنده بماند. از این تاکتیک زمانی استفاده می شود که حساسیت جامعه نسبت به موضوعی بالا باشد.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي