یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سیاست خبری جلسه ششم 93/8/28

سیاست خبری جلسه ششم 93/8/28 9 سال 5 ماه ago #104212

درس سیاست خبری جلسه ششم 93/8/28

سیاستگذاران چه کسانی هستند.؟ دنیای رسانه ی من و شما را می سازند.
خبر در زندگی انسانها نقش پر رنگی دارد و همانطور که افکار عمومی را شکل می دهد با رعایت کردن آن، عوامل درون سازمانی یا برون سازمانی هم شکل می گیرد و در آن می تواند دخالت داشته باشد .
عواملی که می تواند در شکل گیری یک خبر موثر باشد 5 مورد است.
1- فرهنگ : مجموعه در هم بافته ای از پاداب و رسوم تمام فعالیتهایی که انسان انجام می دهد و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.
سازمان های خبری برای کار کردن به صورتی که منافع آن ها لحاظ شود بسیار بومی عمل می کنند ، یعنی آنها بر این اساس که خود بخشی از فضای فرهنگی هستند و ویژگی های آن را می دانند حرکت می کنند و به ندرت بر خلاف جهت آب شنا می کنند.
و رسانه به عنوان شاخصه تأثیرگذار یک فرهنگ برای ما اطلاعات می دهد و باید فرهنگ ما را درست تعریف کنند زیرا رسانه های خبری در همه جای جهان به خوبی از خطرات قرار گرفتن رو در روی فرهنگ و تاریخ خود آگاه هستند. و باید یاد آور شویم که سازمان های رسانه ای همیشه در کشاکش با دولت بوده اند و در رسانه نمی شود فرهنگ را حذف کرد و بعد از فرهنگ با نهاد در ارتباط هستیم.
2- نهاد : یک سطح پایین تر از سطح فرهنگ ، سطح نهاد قرار دارد . رسانه های خبری پیش از هر چیز یکی از نهادهای جامعه را تشکیل می دهند و تابع مقررات و رویه های حاکم بر آن نظام هستند .
فرهنگ قومیت و ملیت یک جامعه است اما نهاد جزئیات یک جامعه است.
در رسانه موقع مجوز گرفتن می گویند باید بی طرف باشی و.... اما رسانه امکان ندارد نظر کسی، شخصی یا نهادی را در نظر نگیرد ولی رسانه بی طرف وجود ندارد باید بتواند مخاطب خودش را نگه دارد.
3- سازمان : مدیران سازمان نقطه اتصال روزنامه نگاران منتقد و ظریف با صاحبان محافظه کار رسانه ها هستند. شما در نظام خود از یک رسانه ملی استفاده می کنید رسانه خصوصی نداریم رسانه در خدمت نظام است و برای کمک به سه قوه دیگر به مخاطبین القا می کنند می گویند اگر می خواهید حرف بزنم باید مرا ساپورت کنید.
4- گروه : پیچیده ترین سطح فرهنگ در این مرحله وجود دارد. فرهنگ یک مساله انفرادی نیست و ماهیت گروهی دارد . افراد ، توانایی ها ، نیات ، تخصص ها ، تجربیات و.... زمینه های فرهنگی و اجتماعی متفاوتی دارند گروه های خبری دائماً سعی می کنند با پس راندن خطوط قرمز میدان عمل بیشتری برای خود فراهم کنند .
مثل کلمه بختیار که اگر به یک نفر چیزی بگوئید خودش هم می خندد اما اگر در گروه قرار بگیرد اصلاً قبول نمی کنند که بپذیرند ماهیتشان از بین برود.
5- فرد : فرد نفراتی هستند که در رسانه کار می کنند گزارش های خبری و تصویری معمولا امضا دارند و اخبار تلویزیونی به وسیله گوینده خبر اعلام می شود اما واقعیت این است که در برخی از این موارد تحویل دهنده خبر هر چند بخشی از فرهنگ خبر محسوب می شود اما عاملیت ضعیفی دارد و هر چقدر که گزارشگر خبره تر و مسلط تر باشد خلاقیت و اختیار او در وفاداری به حقیقت بیشتر است .
سیاستگذاری، کی و چه وقت؟
نمی توا نی برنامه دیروز را امروز بسازی و برای تأثیرگذاری بر مخاطب با محصول خاص خود می توان کار کرد و با تعیین محصول و رابطه آن با زمان. جدول برنامه خبری و توجه به عنصر زمان داشته باشیم.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي