یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نواع تاکتیک های خبری

نواع تاکتیک های خبری 9 سال 6 ماه ago #104034

انواع تاکتیک های خبری
تاکتیک سابقه نویسی: دردنیای روزنامه نگاری سابقه نویسی یکی از روش های معمول در تهیه خبرو
برای جریان سازی ، مسیر دهی به اخبار کمک شایانی به روزنامه نگار می کند. دراین تکنیک روزنامه
نگار با بسط وربط مسائل گذشته که در ذهن مردم باقی مانده است پیام و نظر خود را به مخاطب
القاء می کند .
سه اصل اساسی در سابقه نویسی
-1 تسلط روزنامه نگار به اخبار پیشین
-2 قدرت ارتباط دادن سریع موضوع خبر فعلی به اخبار پیشین
-3 شناخت ابزار هاو وسایل ارتباطی
تاکتیک اطلاعات سری
اخبار به صورت طبقه بندی ذخیره می شود تا در صورت نیاز یک رده مرحله به مرحله در اختیار ان
طبقه یا رده قرار گیرد .
تاکتیک نشت هدایت شونده
بعضی از اخبار با اهداف از قبل تعیین شده و زمان بندی مناسب به هدف های مدنظر اصابت می کند
و بعضی دیگر حفظ می شوند.
مثل ماجرای واتر گیت
تاکتیک ماساژ پیام
تعداد زیادی از فریب وخود بینی در انبوه داده و اطلاعات هر روز از اطاق فکردولت به بیرون جریان
می یابدکه به ماساژپیام گفته می شود.
انواع تاکتیک های ماساژپیام
-1 تاکتیک حذف:قسمت های از خبر به دلایل واهداف از پیش تعین شده حذف می گردد تا شرایط
انتشار شایعه مهیا شود .
-2 تاکتیک کلی بافی :جزئیاتی که ممکن است مخالفت اداری یا سیاسی را برانگیزد را با لعابی از
مطالب غیر واقعی می پوشانند در این تاکتیک بدون توجه به مطالب اصلی وعمقی سعی می شود
مخاطب را در سطح نگه دارند .
تاکتیک زمان بندی
انقدر خبر دیر پخش می شود تا مخاطب توان عکس العمل را نداشته باشد.
تاکتیک قطره چکانی
داده واطلاعات بجای ارائه یکجا به مخاطب در زمان های گوناگون وبه مقدار بسیار کم ارائه می شود
دراین تاکتیک مخاطب یه رسانه اعتمادواعتیاد پیدا می کند .
تاکتیک موجی
دراین تاکتیک وقتی مخاطبان در خصوص موضوعی بی اطلاع نگه داشته شوند وشکایتی صورت گیرد
،دراین صورت برای جبران ان انچنان مخاطب را غرق در اخبار می کنند تاقدرت مانور نداشته باشد .
مثل ازادی شهرام جزایری
تاکتیک تبخیر
بخشی از خبر همراه با شایعات براساس واقعیت های در جامعه پخش می شود تا مخاطبان نتوانند
انهارا از هم تشخیص دهند .
تاکتیک بازگشتی
در این تاکتیک با انتشار خبری عکس العمل مخاطبان رادر جامعه می سنجند . مثل شایعه کردن
کشته شدن صدام در حمله موشکی امریکا
تاکتیک دروغ بزرگ
این تاکتیک قدیمی در رسانه ها زیاد استفاده می شود وبیان خبری است که به هیچ وجه صحت
ندارد وبیشتر برای مرعوب کردن دشمنان یا تهییج افکار عمومی بکار می رود .
فوریت بخشیدن ساختگی به خبر
تاکید برانتقال سریع ولحظه به لحظه پیام وافزایش کمیت ، یکی دیگر از روشهای مطبوعاتی است
،که هدف ان ایجاد نوعی طوفان مغزی در مخاطب وهمچنین القاء برتری مطبوعه خود به مخاطب
است .
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن گل احمدي