یکشنبه, 13 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه درس روزنامه نگاري روز جمعه مورخ93/9/15

خلاصه درس روزنامه نگاري روز جمعه مورخ93/9/15 9 سال 5 ماه ago #105699

در اين مبحث در خصوص ويراستار و اينكه ويراستار تا چه حد مي‌تواند در خبر نقش بسيار مهمي دارد . يك ويراستار دراي قدرت علمي بالايي است و مثل يك قلب تپنده در خبر نقش ايفا مي‌كند . و شخص قدرتمند رسانه محسوب مي‌گردد.
ويرايش به دو صورت مي‌باشد. 1- ويرايش صوري 2- ويرايش محتوايي
ويرايش صورتي روي كلمات، جملات، تركيب كلي خبر و ساختار تنظيم آن صورت مي گيرد.
چهار نكته در خبر نيز بيان شد. نكته: اگر خبر از روي تلكس خبرگزاري‌ها دريافت شده است، مطالب زايد ابتدا و انتهاي پيام را حذف مي‌شود. نكته دوم: مبدا و منبع خبر را بايد حتماً در ابتداي خبر (ليد) و يا بلافاصله پس از ليد خبر مثال( تهران – خبرگزاري فرانسه)
نكته سوم: در صورتي كه خبري اختصاصاً توسط يك گروه تهيه شود نام آن گروه در ابتداي ليد آورده مي‌شود. و نكته چهارم: نكته ديگري كه در اين ارتباط لازم است مورد توجه قرار گيرد به كارگيري نشانه‌ها و علامت‌ها در ارايه مبدا و منبع خبر است كه اغلب نشريات در به كارگيري آن حتي در درون نشريه خود به يك جمع‌بندي اصولي نرسيده است.
در خصوص منبع خبر. يك خبر را چه از مردم و چه از رسانه‌هاي عمومي در همه حال مي‌خواهيم بدانيم منبع خبر كيست و كجاست؟ منبع خبر در آغاز هر خبر مي‌ايد . به عبارتي خبر بدون منبع سنديت ندارد و اهميت منبع به حدي است كه پيوسته سطر اول خبر را به آن اختصاص مي‌دهند. منابع روزنامه‌ها را خبرنگاران و نويسندگان و در مرحله بعد خبرگزاري‌ها اصلي‌ترين منابع خبري روزنامه‌ها را تشكيل مي‌دهند. و هميچنين در خصوص حوزه خبري هم يادآوري شد كه روزنامه‌ها براي آنكه بيشترين بهره را از منابع خبري ببرند به برخي از منابع خبري به طرزي پيوسته رجوع مي‌كنند. اين منابع خبري كه به دليل خبرساز بودن مورد توجه پيوسته خبرنگاران قرار دارند. حوزه خبري ناميده مي‌شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي