یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس روز جمعه 14/09/93

خلاصه درس روز جمعه 14/09/93 9 سال 5 ماه ago #105629

بسمه تعالي
خلاصه درس 14/09/93
موارد تدريس شده :
ويراستاري ، نكات مهم ويراستاري ، اندازه تيترها،‌ منبع و حوزه خبري
‌روزنامه ها اساساً‌ خبر از چه منابعي براي كسب خبر استفاده مي كنند؟
نوشتن يك جمله درست،‌سخت ترين كار دنياست.
خبرنگار نخستين ويراستار است
عمليات ويرايش روي خبر از دو بعد انجام مي شود.
1 - ويرايش صوري 2 – ويرايش محتوايي
ويرايش صوري: وقتي مطالبي مقابل روي ما قرار مي گيرد براي انجام عمليات ويرايش از صدر تا ذيل آن را بايد مطالع كنيم. ويرايش صوري روي كلمات،‌جملات،‌تركيب كلي خبر و ساختار تنظيم آن صورت مي گيرد.
نكته اول : اگر خبر از روي تلكس خبرگزاري ها دريافت شده است مطالب زائد ابتدا و انتهاي پيام را حذف كنيم.
نكته دوم: مبدأ‌ و منبع خبر را بايد حتماً در ابتداي خبر(ليد) و يا بلافاصله پس از ليد خبر ذكر شود.
نكته سوم: در صورتي كه خبري اختصاصاً‌ توسط يك گروه تهيه شود نام آن گروه در ابتداي ليد آورده شود. گروه سياسي – گروه بين المللي
نكته چهارم: نكته ديگري كه در اين ارتباط لازم است مورد توجه قرار گيرد به كارگيري نشانه ها علامت ها در ارائه مبدأ و منبع خبر است كه اغلب نشريات در به كارگيري آن حتي در درون نشريه خود به يك جمع بندي اصولي نرسيده اند.
اندازه تيترها:
تيترها را به پوينت اندازه مي گيرند و معمولاً‌ به 12،14،18،24،30،36،42،48،54،60،72،84 پوينت محدود است.البته امروزه كامپيوتر مي تواند تيترهايي با هر اندازه بسازد اما بيشتر سردبيران به همان سنت هنوز اندازه ها را رعايت مي كنند.
منبع: يك اصل حرفه اي به زورنامه نگار حكم مي كند كه منبع خبر را در آغاز خبر ذكر نمايد. طبق سنن و آداب روزنامه نگاري خبر بدون منبع سنديت ندارد و اهميت منبع به حدي است كه پيوسته سطر اول خبر را به آن اختصاص مي دهند.اين نخستين سطر حاوي دو عنصر مهم است: مكان رويداد و ارسال كننده خبر.
حوزه خبري:
روزنامه ها براي آنكه بيشترين بهره را از منابع خبري ببرند به برخي از منابع خبري، به طرزي پيوسته رجوع مي كنند. اين منابع خبري كه به دليل خبر ساز بودن مورد توجه پيوسته روزنامه نگاران قرار دارند حوزه خبري ناميده مي شوند.
روزنامه ها اساساً از چه منابعي براي كسب خبر استفاده مي كنند؟
در مرحله اول خبرنگاران و نويسندگان و در مرحله بعد خبرگزاري ها،‌ اصلي ترين منابع خبري روزنامه را تشكيل مي دهند.روابط عمومي ها نيز منبع خبري هميشگي ديگري براي روزنامه ها هستند. دولت ها و ارگان هاي وابسته به آنها نيز از منابع خبري تمام نشدني روزنامه ها به شمار مي آيند........
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي