یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس روز جمعه 07/09/93

خلاصه درس روز جمعه 07/09/93 9 سال 5 ماه ago #104700

بسمه تعالی

خلاصه درس روز جمعه 07/09/93
موارد مورد تدریس
گزارش نویسی، ویژگی های گزارشگر ، تنوع درگزاش نویسی، گزارش ازمکان، گزارش های خبری، گزارش ازشخص، گزارش تحقیقی، گزارش مصور، سفر نامه ، سفرنامه مطبوعاتی یا گزارش ازسفر ، شیوه نگارش گزارش و آگهی
تعریف گزارش
گزارش یک خبر توصیفی و تصویری است
گزارش توضیح، تشریح و توصیف خبر است.
گزارش توصیح تو توصیف خبری است که اتفاق افتاده است
هر یک از این تعاریف بازگوکننده یک جنبه از کار گزارش نویسی است.
تنوع در گزارش نویسی
گزارش از نظر موضوع و همچنین فاصله رویداد تا تهیه گزارش، تنوع عنوان، می یابد.
گزارش از مکان
توصیف و تشریح یک ساختمان، یک مکان تاریخی یا تفریحی، بنائی در حال احداث یا تازه تأسیس و حتی یک اتاق می توان باشد. از دو بعد باید به توصیف و تشریخ مکان پرداخت 1 – بعد جغرافیایی 2 – بعد معنوی مکان
گزارش های خبری
روزانه میلیون ها کلمه و سطر خبر از منابع خبری پخش می شود همچنان که باری درج خبر گزینش صورت می گیرد برای تهیه گزارش از انی مجموعه کلان خبر نیز، گزینش و انتخاب صورت می گیرد که مبنای این گزینش اهمیت خبر، تازگی رویداد در نوع خود سلیقه خواننده و جذابیت آن است که مورد توجه قرار می گیرد
بنابراین تهیه گزارش خبری به عوامل مختفی بستگی دارد که مهمرین آنها آگاهی گزارشگر و شناخت وی از مخاطبان او را می توان برشمرد.
گزارش از شخص
در نگارش گزارش از شخص شناخت گزارشگر هم از صفات طاهر و هم از صفات باطنی ضروری است.درزمینه شناخت ظاهری شخص مورد کزارش، ذکر مشخصات طاهری چون صورت، اندام، طرز لباس پوشیدن، حرکات دست و پا، راه رفتن، نشستن، سخن گفتن و حتی لهجه شخص مورد گزارش به گزارشگر کمک می کند تا با ذکر آنها در جای خود، خواننده را با او بیشتر آشنا کند.
گزارش تحقیقی
نوعی از گزارش است که دامنه وسیع تهیه آن و موضوع های گوناگون نظیر مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را در بر می گیرد که موضوع گزارش تحقیقی می تواند حول سوء استفاده های مالی، اختلاس و استفاده نامشروع از قدرت از سوی یک مسئول دولتی یا بخش خصوصی باشد. و هم می تواند ریشه یابی ناهنجاری های اجتماعی و پیچیدگی های مسائل مبتلا به جامعه و یا تقلب در انتخابات باشد.
گزارش مصور
جایی که تصویر جای واژه ها می نشیند گزارش مصور شکل می گیرد و یا گزارشی است که در آن عکس رکن اصلی را دارد و با شرح عکس و صفحه آرائی تکمیل می شود.
پیوستگی وانسجام تصاویر و ایجاد رابطه بین عکس ها، به طوری که در هنگام قرار گرفتن در کنار هم بتواند یک رویداد را به تصویر بکشد مهمترین ویژگی گزارش مصور است.
سفرنامه مطبوعاتی یا گزارش از سفر
سفرنامه مطبوعاتی یا گزارش از سفر مانند دیگر مقاله های تحریری روزنامه نگاری ویژگی های ایجاز و کوتاهی را باید دارا باشد. گزارش از سفر هر چند که شرح سفر است و گزارش دیدنی ها و شنیدنی ها و نکات برجسته و گاه عجبیب و شرح اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین آداب مردم است در واقع ترکیبی از گزارش های خبری وگزارش از مکان است که با توصیف و تشریح شکل می گیرد.
شیوه نگارش گزارش
نثر گزارش باید از ویژگی نزدیک به نثر داستان برخوردار باشد با مشحصه های روشن و دقیق آن . گزارش داستان نیست اما روی مرز قصه نویسی حرکت بدون آنکه ویژگی اخباری و ژورنالیستی خود را از دست بدهد.
آگهی ها
آگهی ها از منابع مالی مهم هر نشریه و روزنامه به شمار می روند و در جذابیت و شکل دادن به روزنامه نیز مؤثر واقع می شوند که به دونوع دولتی و غیر دولتی تقسیم می شود.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي