یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس جمع 14/09/93

خلاصه درس جمع 14/09/93 9 سال 5 ماه ago #106656

بسعه تعالی
خلاصه درس روز جمعه مورخ 14/09/93
در ادامه بحث، عوامل مؤثر بر شکل گیری خبر در مورد نهاد – گروه و فرد بحث شد.
نهاد:
یک سطح پایین تر از سطح فرهنگ سطح نهاد قرار دارد. رسانه های خبری بیش از هر چیز یکی ازنهاد های جامعه را تشکیل می دهند و تابع مقررات و رویه های حاکم بر آن نطام هستند.
دو نگرش موجود در نهاد را می توان 1- موضع لیبرال تکثر گرا در برابر موضوع اقتصاد سیاسی نام برد.
چرا یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده فرهنگ رسانه است؟
نوع نظام کلی یک کشورکه نهاد رسانه هم به عنوان یک زیر مجموعه در آن فعالیت می کند یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده این فرهنگ است.این که نظام قانونی یک کشور مبتنی بر پیشگیری یا تنبیه است یا چه اشخاصی مجازند رسانه داشته باشند یا اینکه رسانه با چه منابعی اداره می شوند اموری است که تا حد بالایی فرهنگ خبر را تعیین می کنند.
سازمان:
سومین سطح از فرهنگ خبر را می توان در سطح سازمانی در نظر گرفت. راینجاست که دستورالعمل ها رفته رفته شکل سازمان یافته تر و آشکارتری به خود می گیرند. مدیران سازمان نقطه اتصال روزنامه نگاران منتفد و ظریف با صاحبان محافظه کار رسانه ها هستند.
گروه:
پیچیده ترین سطح فرهنگ خبر در این مرحله وجود دارد. فرهنگ یک مسئله انفرادی نیست و ماهیت گروهی دارد.
نقش خط فاصله دارها در رسانه:
کسانی که بعنوان خبرنگار- گزارشگر یا خبرنگار – سردبیر و یا گوینده- مفسر درسازمان های رسانه ای کار می کنند را می توان از این دسته دانست.
نقش گروههای خبری در فرهنگ رسانه؟
گروههای خبری دائماً سعی می کنند با پس راندن خطوط قرمز میدان عمل بیشتری برای خود فراهم کنند.
فرد:
نهایی ترین سطح فرهنگ فرد است که نقطه اتصال همه سطوح مورد اشاره در بالا به همگان است.
افراد منفردی که در نهایت خبر را پرورده می کنند و به تحویل دهندگان منتقل می کنند را باید با نگاه انتقادی تری مورد توجه قرار داد هر چقدر که گزارشگر خبره تر و مسلط تر باشد خلاقیت و اختیاراو در وفاداری به حقیقت بیشتر است و البته این بستگی به این دارد که خود خواهان وفادار ماندن به حقیقت باشد.
در نهایت به رویکرد اجتماعی – شناختی ون دایک رسیدیم.
در این مدل حرکت از ایدئولوژی صاحبان رسانه تا نوشته ی روزنامه یا خبر تلویزیون را ترسیم می کند. این ایدئولوژی ها نگرش های خاص گروهها را سازماندهی می کنند این نگرش ها می توانند یه شکل نظرات شخصی در مدل ها بازنمائی شوند و این نظرات شخصی در نهایت می توانند در متون تصویر بیان شوند.
بدین ترتیب خبرنگاران هم عضوی از سازمان متبوع خود هستند و در جهت چرخیدن چرخ این نظام کار می کنند و هم عقاید شخصی خود را بازتاب می دهند....
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی