یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس سیاست خبری 30/08/93

خلاصه درس سیاست خبری 30/08/93 9 سال 5 ماه ago #104615

بسمه تعالی
خلاصه درس سیاست خبری ................ جمعه مورخ 30/08/93
در خصوص انواع مدل های تصمیم گیری بحث و گفتگو شد.
مدل های تصمیم گیری عبارتنداز:
1 – مدل عقلائی
2 – مدل رضایت بخش
3 – مدل فزاینده
4 – مدل بینش فوق العاده
5 – مدل مختلط
• مدل عقلائی: در این مدل تصمیم گیرندگان باید از اطلاعات قابل ملاحظه ای در مورد ارزشها، منافع ، اهداف و اولویت های هدف های گوناگون برخوردار بوده بتوانند رفتارهای احتمالی آینده را پیش بینی کنند.
عفلائی مدلی پرهزینه و وقت گیر است و به لحاظ محدودیت های که در مهارتها و اطلاعات و انگیزه ها وجود دارد تصمیم گیرندگان در اتخاذ تصمیم های عقلائی با دشواری های زیادی مواجه هستند.
• مدل رضایت بخش: در این مدل سیاستگزاران تنها به رضایت بخش بودن تصمیم ها توجه دارند.
مشکل این مدل در این است که تصمیم های گرفته شده ممکن است از نظر گروهی از تصمیم گیرندگان رضایت بخش و از نظر گروهی دیگر غیر رضایت بخش باشد.
• مدل فزاینده: این روش محافظه کارانه است و تصمیم گیرندگان درصدد تغییرات بنیادی و اساسی در تصمیم های قبلی نیستند.
در این مدل اول به نظر مخاطب اهمیت داده و طبق دلخواه او عمل می کنند سپس به مرور زمان برنامه ها و سیاست های خود را اجرائی می کنند.
• مدل بینش فوق العاده: در این مدل عقیده بر آن است که تصمیم گیرندگانی که از بینش فوق العاده برخوردار هستنند عناصر کلیدی سیاستگذاری محسوب می شوند.
• مدل مختلط: دراین مدل سعی می شود به نوعی نارسائیهای موجود در مدلهای فزاینده و عقلائی به حداقل ممکن کاهش یابد.و تصمیم گیرندگان به طور همزمان جنبه ها و دیدگاههای خرد و کلان را درسیاستگذاری مورد توجه قرار دهند.
• مورد دوم که بحث شد؛ در خصوص سطوح مختلف تصمیم گیری در رسانه بود.
به طور کلی تصمیم گیری در رسانه ها در و سطح انجام می گیرد.
الف - سطوح بالای سازمان به اتخاذ تصمیماتی ارزشی می پردازد که طی آن خط مشی های کلی و استراتژی ها تعیین می گردد.
ب – تصمیم های مربوط به امور اجرائی و به طور کلی تصمیماتی که از درجه اهمیت کمتری برخوردارند در سطح پایین اتخاذ می شوند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی