یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: چالش های برنامه ریزی در رسانه

چالش های برنامه ریزی در رسانه 9 سال 5 ماه ago #104395

با سلام.چالش های برنامه ریزی در رسانه
رسانه ها در دنیای امروز ، انعکاس لحظه ها هستند و این بزرگترین چالش برنامه ریزی در رسانه است شاید بتوان مهمترین امتیاز رسانه ها در دنیای امروز را" سرعت در انتقال پیام " دانست و این ویژگی سبب شده تا رسانه ها تمام تلاش خود را بکار گیرند تا در انتقال پیام "اولین" باشند. از سوی دیگر، این ویژگی، چالشی بزرگ در امر برنامه ریزی در رسانه ها ایجاد کرده است زیرا برنامه ریزان رسانه باید دائما آخرین اطلاعات و اخبار دنیا را در موضوع کار خود رصد کنند و خود را با نیازها و تمایلات متعدد و متنوع مخاطبان منطبق نمایند تا بتوانند همراهی و مشارکت آنها را داشته باشند. این مسأله به ویژه در رسانه های خصوصی که " همراهی مخاطبان " شرط بقا و دوام آنهاست ،از اهمیت بیشتری برخوردار است.همچنین برنامه ریزان رسانه برای جلب نظر و همراهی مخاطبان، باید همواره یک گام جلوتر از آنها حرکت نمایند تا بتوانند آنها را به دنبال خود بکشند لذا چالش بزرگ این شغل ، تنها پاسخگویی به نیازها و خواسته های امروز مخاطبان نیست بلکه باید خواسته های فردای آنان را نیز پیش بینی نمایند و برای آنها برنامه ریزی کنند. این چالش وقتی به خوبی خودنمایی می کند که شما خواسته ها و تمایلات متعدد و متنوع مخاطبان یک رسانه را در تعداد مخاطبان آنها ضرب نمایید و بخواهید حداقل به خواسته های اکثریت انها پاسخ مثبت بدهید.
از سوی دیگر مخاطبان،تنها یکی از ذینفعان رسانه شما هستند و علاوه بر آنها سیاستها و خط مشی ها ی حاکم بر رسانه (با توجه به نوع مالکیت رسانه) و همچنین انتظارات زیردستان (کارکنان) وفرا دستان و محدودیتهای منابع مالی،مادی و انسانی در دسترس نیز محدودیتهای خاصی را برای شما در برنامه ریزی ایجاد خواهد کرد که توان پاسخگویی به همه نیازها و خواسته های مخاطبان را ازشما سلب می نماید و شما را مجبور می سازد که با توجه به امکانات و محدودیت های موجود ، برنامه ریزی نمایید. اینجاست که اگر رقبای شما از نظر امکانات و منابع در وضعیت بهتری باشند، گوی سبقت را ربوده ، با به روز سازی مداوم خود و جذب مخاطبان بیشتر ، موجودیت رسانه شما را به مخاطره می افکنند.
یکی دیگر از چالشهای بزرگ برنامه ریزی در رسانه ها ، پویایی محیط آنهاست.این پویایی در دو زمینه قابل بررسی است :
1- تغییرات فناورانه در حوزه تولید وپخش پیام

2- تغییرات اطلاعاتی در حوزه دانش بشری
امروزه،پیشرفتهای عظیم فناورانه در حوزه تولید و پخش برنامه ها و تبدیل سیستم های انالوگ به دیجیتال،چالشهای فراوانی در امر برنامه ریزی منابع انسانی در رسانه ها بوجود آورده است .بسیاری از برنامه سازان در برابر این تغییرات مقاومت می کنند و حاضر به پذیرش آنها نیستند و کسانی هم که پذیرای تغییرات تکنولوژیک می شوند ، باید اموزشهای مختلف نظری و عملی را برای کار با نرم افزارهای متعدد برنامه سازی و سیستم های دیجیتال پخش برنامه فرا گیرند که این امر مستلزم صرف هزینه های فراوان مادی و معنوی ، فرهنگسازی و برنامه ریزیهای آموزشی ویژه ای می باشد.
همچنین،دانش و معلومات بشری هر لحظه در حال تکامل و تعالی است و نقش اطلاع رسانی رسانه ها اقتضا می کند که اولا دست اندر کاران آنها از این دانش و معلومات، اگاهی حاصل کنند و ثانیا انها را با استفاده از شیوه های جذاب هنری و خبری در اختیار مخاطبان خود قرار دهند و این امر باید با نهایت دقت و سرعت انجام شود چون در هر لحظه،اطلاعات جدیدی به دست می آید و اطلاعات قبلی،کهنه و قدیمی می شوند .به قول مک فارلند:" در رادیو هیچ چیز ، نهایی نیست؛ هر چه هست فقط برای امروز درست است .نظرهای امروز برای فردا کهنه شده است و دنیا به گردش خود ادامه می دهد و مخاطبان در انتظار چیزهای تازه به سر می برند". ۲
این مساله وظیفه برنامه ریزان رسانه ای را بسیار سنگین می کند و آنها را ملزم می نماید برای بقا و دوام رسانه خویش مرتبا استراتژیهای خود را مورد باز نگری قرار داده ،با این محیط بسیار پویا ، منطبق نمایند زیرا در غیر اینصورت از سوی رقبا تهدید گشته،از گردونه ی فعالیت و سپهر رسانه ای خارج خواهند شد و افول آنها اجتناب ناپذیر است.
از دیگر چالشهای برنامه ریزی در رسانه ها ( به ویژه در کشورهای جهان سوم) می توان به تغییرات پی در پی و متعدد مدیریتی در رسانه ها ، تغییر در خط مشی ها و سیاستهای رسانه ای ، نداشتن افق روشن و چشم انداز مناسب رسانه ای، عدم مخاطب شناسی درست و فقدان مراکز سنجش افکار عمومی و همچنین ضعف برنامه ریزی و عدم آشنایی برنامه ریزان با تکنیکهای نوین برنامه ریزی رسانه ای اشاره نمود

با تشکر.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی