یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ‌ دلیل پایین بودن میزان مطالعه کتاب بین دانشجویان

‌ دلیل پایین بودن میزان مطالعه کتاب بین دانشجویان 9 سال 3 ماه ago #112873

  • شادی دیاب
  • شادی دیاب's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 14
  • Thank you received: 3
مقدمه:
امروزه بسيار می شنويم و می خوانيم كه سرانه مطالعه در جهان سوم و کشورهای خاورمیانه و از جمله ایران پايين تر از جاهی دیگر است و فرهنگ مطالعه در بين مردم همه گير نشده است و مطالعه به صورت عادت روزمره در كنار فعاليت هايی كه معمولاً مردم در طول يك شبانه روز انجام مي دهند در نيامده است و يا به قولی مطالعه در سبد امور روزمره اقشار مختلف قرار نگرفته است. این تحقیق به بررسی عوامل نبودن رغبت به مطالعه و پایین بودن آمار خواندن کتاب های غیر درسی بین دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی – واحد 13.
عنوان تحقیق:
‌ دلیل پایین بودن میزان مطالعه کتاب بین دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی – واحد 13
بیان مساله تحقیق:‌
مطالعه و تفکر در آثار دانشمندان، هنرمندان و سایر افراد اهل قلم جزء نیازهای اساسی و ویژگی های منحصر به فرد پژوهشگران است. دانشجویان به عنوان قشر تحصیلکرده و نخبه جامعه بیش از سایر اقشار نیازمند مطالعه غیر درسی هستند. از آنجایی که مطالعه درسی بیشتر حالت اجبار وانگیزه و علاقه شخصی خیلی در آن تاثیر ندارد، در پرورش فکری،‌روحی و تعالی شخصیت افراد نش کم رنگ تری دارد. برای رسیدن به فرهنگ مناسب و پر کردن بهینه اوقات فراغت وارضای حس کنجکاوی باید منابع غیر درسی خوب و با کیفیت در دسترس دانشجویان وجود داشته باشد. برای رسیدن به این مهم نیازمند انجام تحقیقی در مورد کشف نیازهای مطالعاتی دانشجویان وشناسایی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیر درسی هستیم. با تقویت عوامل مشوق و از میان برداشتن موانع موچود بر سر راه مطالعه غیر درسی دانشجویان، از یک سو معضل اجتماعی عدم گرایش به مطالعه وکتاب خوانی در بین دانشجویان مرتفع می گردد، و از سوی دیگر موجبات رشد و پیشرفت و سلامتی جسمی و روحی آن ها فراهم می آورد.
اهداف تحقیق:‌
بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیر درسی در بین دانشجویان دانشگاه جامع علمی کابردی – واحد سیزده وهمچنین سنجش میزان مطالعه غیر درسی آنان.

سوالات:
1- میزان مطالعه غیر درسی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی واحد 13 چقدر است؟
2- عوامل موثر بر میزان مطالعه از دیدگاه دانشجویان چیست؟
3- عوامل مشوق مطالعه کدامند؟
4- آیا دسترسی به منابع غیر درسی در کتابخانه واحد 13 مهیاست؟
5- آیا در مورد یافته های جدید کتابخانه دانشگاه اطلاع رسانی به عمل می انجامد؟‌


فرضیه ها:
- به طور عام بنا به دلایل عدم رغبت، تنبلی و کم حوصلگی،‌ شرایط حاکم در خانواده، گرانی کتاب‌ها، کیفیت پایین آثار و یا عدم داشتن وقت کافی به دلیل مشغول بودن به کارهای تامین معاش و زندگی، عوامل مربوط به دانشجویان شاغل در سازمان های دولتی یا غیر دولتی میزان مطالعه غیر درسی بین دانشجویان مرکز 13 پایین است.


روش تحقیق:
روش پیمایشی است وبرای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده می شود. در تحقیق نیز از روش های آماری توصیفی و تحلیل داده ها در صورت امکان استفاده خواهد شد. برای پاسخ به سوالات از آمار توصیفی مانند فراوانی، در صد و میانگین وبرای آزمودن فرضیه ها پیشنهاد می گردد از آمار استنباطی استفاده شود.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.