یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقش عوامل خانوادگي در بزهكاري نوجوانان

نقش عوامل خانوادگي در بزهكاري نوجوانان 9 سال 4 ماه ago #105619

  • طیبه زارع
  • طیبه زارع's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 63
  • Thank you received: 20
به نام خدا

دانشجو: طبیه زارع

موضوع : نقش عوامل خانوادگي در بزهكاري نوجوانان

1. بيان مسئله:
غرض از بزهكاري رفتاري نابهنجار و اغلب داراي جنبه ضد اجتماعي است بزهكاري به ارتكائ جرم هايي اطلاق مي شود كه كمتر از سن معيني به وقوع پيوسته است. تعيين ميزان اين سن با قانون است و برحسب جوامع مختلف متفاوت است. خانواده ها اغلب اينگونه مسائل را به گردن تعليم و تربيت يا جامعه مي اندازند. در حالي كه 75% از شخصيت كودك در هنگام ورود به مدرسه شكل گرفته و تاثير خانوادگي تقريباً 3 باربر تاثير آموزشگاهي است.

2. هدف تحقيق:
شناخت عواملي است كه در محيط خانواده موجب بزهكاري مي شود. شناخت هر يك از اين عوامل به خانواده ها كمك مي كند كه هر يك در مورد آينده فرزندان خود تصميم مثبت بگيرند.

3. ضرورت تحقيق:
شناخت عواملي است كه در محيط خانواده موجب بزهكاري مي شود. شناخت هر يك از اين عوامل به خانواده ها كمك مي كند كه هر يك در مورد آينده فرزندان خود تصميم مثبت بگيرند

4. فرضيه هاي تحقيق:
الف. عتياد والدين به مواد مخدر با بزهكاري فرزندانشان رابطه دارد.
ب . بيسوادي والدين با بزهكاري فرزندانشان رابطه دارد.
ج. جدايي (طلاق) والدين با بزهكاري فرزندانشان رابطه دارد.

5. جامعه تحقيق:
گروهي از نوجوانان بزهكاري در كانون اصلاح و تربيت تهران گروهي از نوجوانان بزهكاري و غيربزهكار در پارك ملت و گروهي از نوجوانان بزهكار و غير بزهكار واقع در كوه توچال در سال 1387.

6. نمونه تحقيق:
تعداد 50 نفر از نوجوانان كه به صورت تصادفي ساده انتخاب شده اند.




7. ابزار تحقيق:
پرسشنامه محقق ساخته است داراي 20 سوال مي باشد. تعدادي از سوالات مستقيماً به متغيرهاي تحقيق مربوط مي شوند. بقيه سوالات براي تحليل نتايج طرح شده اند ودر واقع مربوط مي شوند به هويت شخصي افراد.

8. متغيرها:
با اين كه معمولا در تحقيقات هم بستگي متغير وابسته و مستقل معرفي نمي كند اما چون متغير تاثيرپذير و مورد نظر ما بزهكاري نوجوان است لذا بزهكاري نوجوانان متغير وابسته مي باشد متغيرهاي تعداد فرزندان. تحصيلات، شغل والدين، وضعيت محل سكونت ميزان درآمد والدين تعداد خانوار، جدائي والدين، اعتياد والدين، فساد اجتماعي، آسيب هاي رواني و بدني، عوامل اقتصادي، فوت والدين متغيرهاي مستقل به حساب مي آيند.

9. تعريف عملياتي:
• شرايط زيستي: وجود محروميت ها و عدم استفاده از بعضي تغذيه ها باعث بروز حالات و خلق و خوهايي در افراد مي گردد.
•عوامل عاطفي: اصولاً آنهايي كه در كودكي از جهت امنيت، خرباني و عواطف برخوردار شده‌اند و نسبت به آنها ارضاء نشده اند ممكن است از ناسازگاري سر درآورند. عواملي مانند حسادت، انتقام، تعصب به عنوان ريشه هاي انحرافي مي باشد.
•عوامل رواني: احساس گناه زمينه ساز بيقراري در كودك است و او دست به كارهايي مي زند تا خود را تبرئه كند. (كينه توزي، عقده و حقارت، ناآگاهي و محروميت).
•شرايطي تربيتي: بزهكاري و انحراف به ميزان بسيار زياد ناشي از عدم تربيت صحيح خانواده ها نسبت به فرزندان است. نامناسب بودن محيط خانواده باعث ايجاد بي اعمادي در كودك مي گردد. بعضي از عوامل عبارتند از: حمايت هاي بيش از حد، لوس كردنها، تحسين بيش از حد، كشمكش بين والدين. شرايط اخلاقي خانواده.
•علل انضباطي: گاهي انحرافات كودكان در مسائل انضباطي بيش از حد بروز مي كند كه مهمترين آنها عبارتند از‍: والدين خشن؟ مربيان سختگير، عصباني شدن و كتك زدن كودكان، ضعف و عدم كنترل در محيط خانه.
•علل اجتماعي: اجتماع و محيطي كه فرد در آن زندگي مي كند و با گروهي كه برخورد دارد نقش اساساسي در تربيت ويدارند. بعضي از عوامل اجتماعي موثر در بزهكاري عبارتند از: خانواده هاي نابسامان، احتياط و انحراف، جدايي پدر و مادر از يكديگر زندگي كودك در محيط منحرف، زندگي در محيط پر از جرم و فساد.



•شرايط اقتصادي: در بسياري از موارد فقرها، تنگدستي ها و محروميت هاي اقتصادي سبب مي شود كه كودك ناسازگار شود.
•علل فرهنگي: برخي از عوامل فرهنگي در بزهكاري عبارتند از عدم آگاهي از وظايف و مسئوليت ها، برنامه هاي راديو و تلويزيون و فيلم و سينما، ضرب المثل ها و آداب و رسوم هاي غلط.
•وراثت: بزهكاري و جرم مانند يك ژن و وراثتي نيست كه قابل انتقال و سرايت باشد. انحراف و خلافكاري هاي وي را دليل بر ارثي بودن بدانيم كه چون پدر و مادر چنين رفتارها يا كردارهاي ناپسند داشته اند يا دارند. بنابراين فرزندان آنها نيز به چنين راهي كشيده مي شوند و حالات و رفتار والدين را در خود آشكار مي كنند و اين حالت به به چنين راهي كشيده مي شوند و حالات و رفتار والدين را در خود آشكار مي كنند. اين حالت به عنوان انتقال و وراثت نيست بلكه جنبه انتقال فرهنگي و اجتماعي دارد. منظور از وراثت اين بسياري از جنبه هاي اخلاقي و رفتار والدين كه حالت و بي بند و بار است اين خصلت به احتمال زياد در فرزند هم وجود خواهد داشت.

10. ادبيات موجود ( پيشينه تحقيق (
بررسی متون نگارش شده توسط محققان و پژوهشگران کشور درباره نقش عوامل خانوادگي در بزهكاري نوجوانان.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نقش عوامل خانوادگي در بزهكاري نوجوانان 9 سال 4 ماه ago #107157

با سلام؛
نمونه خوبی است. لطفا پرسشنامه تحقیق را در جلسه بعد همراه داشته باشید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.