دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مرواریدی در خشکی توسط نیلوفر محبی

مرواریدی در خشکی توسط نیلوفر محبی 9 سال 3 ماه ago #111115

مرواریدی در خشکی
آب های نیلگون خلیج پارس ، مرواریدهای ناشناخته ای را در دل خویش پنهان ساخته است که کشف آن ها ماجراجویی های افسانه ای را می طلبد ، ما نیز به دنبال مروارید بودیم ،‌ اما نه در اعماق آب ،‌ بلکه کیلومتر ها دورتر از ساحل بندر عباس ودر خشکی مطلق ،‌آنچه ما به دنبالش بودیم شهرکی مسکونی در پالایشگاه نفت بندرعباس با نام "مروارید" بود . دورتر از بندرعباس در 18 کیلومتری این شهر به سمت شمال و در مسیر جاده بندر عباس - سیرجان ، در یک صبح گرم پاییزی! ،‌ شهرک زیبایی از پس جاده ای فرعی و اختصاصی که می گویند مربوط به پالایشگاه است خودنمایی می کند ،در این مسیر که تا چشم کار می کند خالی از آب و آبادانی است ، پدیدار شدن شهرکی مسکونی همچون سرابی در ذهن ما متبادر می شود در سرسرای شهرک نام مروارید به همراه نشان آشنای شرکت نفت نمایان می شود. محله‌های بلوک بندی شده ،‌شهرک و بازارچه کوچک آن‌که شامل یک مغازه میوه فروشی، دکان توزیع خواربار و یکی دو مغازه دیگر برای عرضه پوشاک و اغذیه به همراه جاذبه‌هایی همچون فرهنگسرا ، سینما، ‌باشگاه های ورزشی ، پارک بازی برای کودکان و دست آخر باغ مینو که تفرجگاه کارکنان پالایشگاه به همراه خانواده هایشان است در وحله ورود به این شهرک توجه مارا به خود جلب می کند . دیدن برخی ساکنان شهرک و کودکانی که در محله‌های کوچک و بلوک بندی شده آن در حال دوچرخه سواری هستند بیانگر جاری‌بودن زندگی در شهرک مروارید است. عبور از شهرک مروارید حال و هوای دیگری دارد. شهرک مروارید، محل زندگی عمده کارکنان شرکت پالایش نفت بندر عباس است که به‌کار در این پالایشگاه مبادرت دارند. منازل این شهرک نیز که همگی ویلایی هستند ، کانون گرم خانواده را در ذهن بیننده یادآوری می کند. مسجد شهرک هم با گنبدی افراشته و بنای منحصر به فرد اش زیبایی صد چندانی به محیط داده است. به گفته رییس روابط عمومی پالایشگاه ، بیشتر ساکنان شهرک مروارید از اهالی شهرهای شیراز ، ‌تبریز و مشهد هستند وحضور افراد بومی در این منطقه کمتر به چشم می خورد. سری به برخی از مکان های دیدنی این شهرک زدیم و با برخی از اهالی این شهرک گپ و گفتی داشتیم که ماحصل آن را در ادامه می خوانید.
کانون فرهنگی
افسردگی، کم تحرکی ، افزایش بزه و مشکلات اخلاقی و... پیامدهای کمبود نشاط اجتماعی در جامعه است، به خصوص در میان قشر نوجوان و جوان که دارای انرژی زیادی هستند، وجود شادی و نشاط در چارچوب نظام اسلامی ضروری است. امروزه براساس بحث ها و مباحث روان شناسی اجتماعی، جامعه ای دارای نشاط اجتماعی است که افراد آن جامعه از زندگی خود لذت برده و زندگی برای آن ها معنا داشته و هدفمند باشند و از بیم و هراس به دور باشند و این مستلزم داشتن یک روحیه با نشاط و شاداب در میان افراد جامعه است. روابط عمومی پالایشگاه بندر عباس نیز پیرو ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی دربین کارکنان و خانواده هایشان اقدام به تاسیس کانون فرهنگی و هنری در شهرک مروارید کرده است که شامل بخش ها و کارگاه های متنوع و گوناگون هنری ،‌اجتماعی و فرهنگی می شود . خانم مهین ربیعی ، مسئول این کانون و از فعالان برپایی مراسم و آیین های سنتی و مذهبی در این شهرک است . او از برگزاری کارگاه های متعدد فرش و گلیم بافی ، خوشنویسی ، نقاشی ، خیاطی ، گلدوزی ، آشپزی و شیرینی پزی در این کانون می گوید و بانوان این شهرک را مستعد و علاقه مند به فراگیری هنر می داند.
وی در خصوص برپایی آیین های مذهبی در این شهرک می افزاید: برپایی جشن هایی به مناسبت های متعدد مانند :
روز جهانی کودک ، اعیاد مذهبی ، و آیین های سنتی مثل نوروز و یلدا از جمله برنامه هایی هستند که این کانون با همکاری روابط عمومی پالایشگاه برای کارکنان و خانواده ها اجرا می کند .
به گفته این مسئول فرهنگی ،‌ برگزاری نمایشگاه های متعدد برای عرضه هنر بانوان شهرک از دیگر اقدامات است .
کانون ، به مناسبت اعیاد بزرگی همچون هفته وحدت ، روز زن و... اقدام به برپایی نمایشگاه هایی از آثار هنرمندان استانی در فرهنگسرای الغدیر می کند .
خانم ربیعی ، ارج نهادن به هنر بانوان و معرفی و تعالی ارزش های مقام زن درعرصه هنر را یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه ها می داند و می گوید: بانوان شهرک مروارید تا کنون آثار خود را در زمینه های مختلف از جمله طراحی ، سیاه قلم ، رنگ روغن ، مداد رنگی ، اوریگامی ، و گلیم باقی به نمایش گذاشته اند . همچنین برگزاری برنامه های جانبی از جمله ، مسابقات نقاشی ،کاردستی ، ماکت سازی ، بازی های مارو پله ،کتابخوانی در این نمایشگاه ها برگزار شده است .

حوض نقاشی
کلاس نقاشی کانون ، محلی است که در آن کودکان ، گردهم می آیند تا ساعتی را به خلق آثاری کودکانه اختصاص دهند.
خانم لاله شکور سایه خان ، مربی ای است که با حوصله و شکیبایی فراوان به آنان تعلیم نقاشی می دهد. وی که اصالتا اهل شیراز است ، پس از ازدواج با آقای علی اکبر نقی زاده ، افسر ایمنی پالایشگاه ،در این شهرک ساکن شده است راستی حرف از شیراز شد،
بله شاید این خاصیت شهر حافظ و سعدی است که اهالی آن اغلب شاعر و هنرمند می شوند . خانم شکور ، علاوه بر تدریس نقاشی به شعر و شاعری و نویسندگی نیز علاقه وافری دارد و این تعجبی ندارد چون خاصیت شیرازی ها پروراندن ذوق و هنر است . وی درباره خود می گوید :از سن 14 سالگی متوجه شدم که به سرودن شعر علاقه فراوانی دارم و از همان زمان اشعار گوناگونی را سرودم و در کنار شعر به نوشتن داستان هایی برای کودکان پرداختم .در حال حاضر نیز کتابی متشکل از مجموعه داستان هایی برای کودکان با عنوان" 4 داستان عبرت آموز "منتشر کرده ام .
این نویسنده کتاب کودک می گوید: هر 4 داستان کتاب ، رازی را فاش می کند تا به ما یادآور شود آفریدگار ما در هر آفرینشی زیبایی و کمالاتی قرار داده است و هیچ کس نمی تواند دیگری را به خاطر زیبایی و حسن های خودش مسخره کند ، چون ممکن است روزی گره مشکلاتش ، فقط به دست همان شخص باز شود .
پالایشگاهی باتولید محصولات لبنی
آیا می دانستید پالایشگاه بندرعباس تنها تولید کننده محصولات لبنی در استان هرمزگان است . شاید کنجکاو شده اید که پالایشگاه چه ارتباطی با تولید محصولات لبنی دارد ؟!...خوب راستش را بخواهید چند وقت پیش ، یکی از کارکنان خوش ذوق پالایشگاه ،‌ پی به این نیاز اساسی مردم در این منطقه برد و با حمایت و همکاری مسئولان پالایشگاه اقدام به راه اندازی این واحد تولیدی کرد .
آقای مصطفی ابو طالبی ،‌کارمند واحد آزمایشگاه و تولید کننده این محصولات در شهرک مروارید پالایشگاه بندرعباس است که انگیزه این کار را تنها بهره مندی ساکنان شهرک و حتی مردم خارج از شهرک از لبنیات طبیعی و عدم مصرف محصولات صنعتی و کارخانه ای می داند . ابوطالبی معتقد است ، برای تامین مواد غذایی بدن ،‌نباید از محصولات صنعتی که این روزها با انواع مواد افزودنی و نگهدارنده به مشتریان ارائه می شود استفاده کرد .
این تولید کننده محصولات لبنی ، در حال حاضر با تولید ماست ،‌کره ، پنیر، دوغ و عرضه شیر صددر صد طبیعی ، مهم ترین هدف خود را خدمت به همکاران و خانواده هایشان ،برای تامین وعده های غذایی سالم و طبیعی ،‌بدون در نظر گرفتن انگیزه های تجاری
می داند و می گوید: اگر چه در این زمینه به هیچ وجه تجربه نداشتم ،‌اما با توکل به خدا ، پشتکار و حمایت مسئولان ، توانستم جای خالی چنین محصولات مهمی را برای کودکان و نوجوانان و به طور کلی ساکنان شهرک پر کنم و امروز با وجود تمام سختی ها بسیار راضی و خوشحالم .
وی محصولات لبنیاتی خود را با نام بیکا (برگرفته از نام روستایی در هرمزگان)عرضه می کند و معتقد است ،‌مهم ترین و پرطرفدارترین محصولش،‌ ماست طبیعی است . در حال حاضر نیز 30 نوع ماست ،‌ مناسب با ذائقه های متفاوت برای مشتریان تولید و عرضه می کند .
فلافل آتشین با مامور آتش نشانی
شهرک مروارید یک شهر پر رونق است ،‌اما بعضی نقاط آن از رونق بیشتری برخوردار است فلافل فروشی خانم بسیه مشعلی یکی از این موارد است ، یک اغذیه فروشی کوچک با انواع فست فودهایی به سبک آبادانی - خانم مشعلی،‌ همسر آقای داوود راضی پور ،‌ آتش نشان این پالایشگاه،‌ از 7 سال پیش با کمک و همکاری همسرش ،‌ مبادرت به ایجاد این واحد کرد .خانم مشعلی و همسرش اصالتا آبادانی هستند و طبیعی است که فست فودهایی به سبک آبادانی و بسیار خوشمزه به مشتریان ارائه دهند.
خانم مشعلی می گوید : مهم ترین غذاهای ما شامل : فلافل ، سمبوسه و همبرگر دست ساز است . هرچند که مشتریان تقاضای غذاهای خانگی و محلی از ما دارند اما ما فقط امکان تهیه فست فود های محلی آبادان را داریم .
اوکه صاحب 5 فرزند است ، کودکان را از پرطرفدارترین مشتریان این اغذیه فروشی می داند و به همین خاطر تمام توان خود را به کار
می گیرد تا غذایی با کیفیت بالا به مشتریانش ارائه کند.
همکاران محترم اگر روزی به شهرک مروارید رفتید ،‌حتما سری به این اغذیه فروشی بزنید ولی طعم تند و آتشین فلافل آبادانی شما را نترساند چون صاحب اغذیه فروشی یک آتش نشان ماهر است که در کوتاه ترین زمان می تواند به کمک شما بشتابد و شما را از سوختن نجات دهد.!
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محمد احمدی