جمعه, 07 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نگرش دختران یک مدرسه به فرهنگ بیگانه

نگرش دختران یک مدرسه به فرهنگ بیگانه 9 سال 4 ماه ago #107498

چگونه نگرش دانش آموزان را نسبت به فرهنگ بيگانه و پديده «مدگرايي« تغيير دهم؟
بيان مسأله:
پژوهش مورد نظر در پايه ي سوم تجربي روي 40 نفر از دانش آموزان دبيرستان دخترانه x، ناحيه ي يك آموزش و پرورش تهران انجام گرفته است. دانش آموزان معمولا داراي والديني تحصيل كرده و از نظر اقتصادي كمتر دچار مشكل هستند. اغلب اوليا به مسائل درسي فرزندشان بسيار حساسند و براي پيگيري و رفع ضعف درسي آنان زياد به مدرسه مراجعه مي كنند، در همين مراجعات گاهي شاهد ظاهر نامناسب برخي از مادران بودم كه البته نمود اين مدگرايي در ظاهر و رفتار برخي دانش آموزان نيز مشهود بود. از اين رو بر آن شدم تا با شناخت «مد» و «مدپرستي» و «جستجوي آن دسته از عوامل اجتماعي كه در گرايش جوانان به مد و زمينه هاي ايجاد تهاجم فرهنگي تأثيردارد» قدمي هرچند كوتاه درجهت تغييرنگرش دانش آموزانم ايجاد كنم.
ارائه اطلاعات( شواهد يك):
به مد راه رفتن پديده اي است كه در جامعه ي ما وجود دارد و همه يا بيشتر نوجوانان و جوانان علاقه دارند مطابق مد راه بروند و يا حداقل از قافله مد عقب نمانند و بتوانند به روز باشند براي مثال وقتي وارد كلاس مي شدم تعدادي از دانش آموزان با موهاي ژل زده و گاهي آرايش خفيف در صورت در مقابلم مي نشستند و در هنگام تدريس مدام خود را در آينه برانداز مي كردند.در خارج از مدرسه نيز همين دانش آموزان را با پوشش نامناسب ( ديده شدن مو- آرايش صورت- پوشش جلف- ژل زدن موها همراه با مدل هاي مغاير شئونات دانش آموزي- گاهي شلوار تنگ و كوتاه و بدون جوراب- كفش قرمز) و در نهايت با چادرهاي ملي تنگ و باريك يا چادر هاي بدن نما بسيار مشاهده مي كردم.
راه حل هاي پيشنهادي:
مـقابله با تهاجم فرهنگي , نظارت عمومي است ,كه دين آن را امر به معروف و نهي از مـنـكـر نـاميده است. تشكيل جلسات مذهب در مساجد, پايگاه هاي مقاومت و تكايا و آشنا كردن جوانان با قرآن , معارف اسـلامـي , تـاريـخ انـبـيا و امامان مي تواند عامل مهمي در مقابل با تـهـاجـم فـرهنگي به حساب آيد. از ديـگـر راه هـاي مـقابله با تهاجم فرهنگي استفاده از هنر مخصوصا فيلم و تئاتر است . از آن جا كه نماز نقش بسيار مهمي در دوري انسان از فساد و تباهي دارد, مي تواند يكي از راه هاي مـقـابـله با تهاجم فرهنگي به حساب آيد .
اجراي راه حل ها:
ارائه ديدگاهي مثبت از حجاب متاثر از نظرات مراجع تقليد ، خاصه حضرت امام(ره) و شهيد والا مقام آيت الله مطهري اين فعاليت در قالب مسابقات كتابخواني ، مطالعه و تحقيق با عنوان پوشش برتر ارائه گرديد تا تواند آگاهي و دانسته هاي دانش آموزان را تحت تاثير قرار داده و ارتقا دهد . درجلسات پرسش و پاسخ كه در مدارس برگزار مي گرديد ، فلسفه حجاب ، دلايل مد گرائي و چگونگي ايجاد مد ، اهميت مد ، فلسفه پوشش وچگونگي پوشش توضيح داده مي شد و شبهات دانش آموزان مورد توجه و اصلاح قرار مي گرفت و به سئوالات آنان در محيطي عاطفي و صميمي پاسخ داده مي شد . در جلسات آموزشي و توجيهي مديران و مربيان پرورشي به توجه در ارائه الگو ها، نحوة برخورد و تبيين مسائل بدون هر گونه برخورد منفي و زننده تذكر داده مي شد و از آنان بعنوان ياوران اين طرح درخواست ساعدت ميگرديد.در برخوردهاي فردي نيز ، صاحبان پوشش نامناسب در محيطي امن و صميمي به چرائي رفتار و تاثيرات نامناسب پوشش ناقص خود ، واقف مي شدند و براي گسترش اين فرهنگ به مدد ما مي آمدند . البته اين تذكرات و توجيهات با برنامه ريزي قبلي و پس از ايجاد صميميت و تعاملات عاطفي صورت مي گرفت.
ارائه اطلاعات( شواهد دو):
توجه و دقت دانش آموزان به درس در كلاس بيشتر شده و با علاقه ي بيشتري به مطالعه دروس مي پردازند و سطح نمرات آنها افزايش يافته بود. باشنيدن صداي زنگ نماز اكثر دانش آموزان به نمازخانه مي رفتند و حتي گاهي براي انجام اين فريضه اشتياق زيادي نشان مي دادند و قبل از زنگ نماز براي مقدمات اين فريضه اجازه مي خواستند. در اواخر ساعت حضور در مدرسه تعداد دانش آموزاني كه به تغيير در ظاهر خود فكر مي كردند كمتر شده بود و بيشتر از هد بند هاي ساده اي كه از طرف مدرسه به عنوان هديه دريافت كرده بودند، استفاده مي كردند. در خارج از مدرسه نيز رعايت شئونات و اخلاقيات اسلامي بين دانش آموزان بيشتر به نظر مي رسيد و رفتارهاي جلف كمتر ديده مي شد.

کار گروهی:سمیرا اطهری نژاد-سیمین طوسی-راحله صادقی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

نگرش دختران یک مدرسه به فرهنگ بیگانه 9 سال 4 ماه ago #107702

با سلام؛
خانم اطهری نژاد، خلاصه مختصر و مفیدی از یک اقدام پژوهی بارگذاری نموده اید، اما انجام پروژه کلاسی می بایست متناسب با شرایط و چارچوب های تشریح شده در کلاس، انجام شود.
آخرين ويرايش: 9 سال 4 ماه ago توسط محمد احمدی.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محمد احمدی