سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403

 



موضوع: فرآیند خلاق حل مسئله

فرآیند خلاق حل مسئله 8 سال 11 ماه ago #116832

فرایند حل خلاق مسئله
حل مسئله بخش جدایی ناپذیر زندگی سازمانی است. هر بار که مدیر یا رهبر افراد را در تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت راهبری می کند حل مسئله روی میدهد و تصمیم گیری صورت می گیرد. و هر بار که عضوی از سازمان به روش جدیدی می اندیشد حل مسئله روی میدهد.

اما اینکه این حل مسئله امر واقعا خلاقی است جای بررسی دارد. برای افراد توسعه مهارت حل مسئله یک ضرورت است نه یک امر تشریفاتی و برای سازمانها نیز توسعه این مهارت در افرادشان یک ضرورت است و نواورترین افراد و سازمانها کسانی هستند که ماندگاری و کامیابی خود را با درجه اطمینان بالایی حفظ کرده اند.

در این بخش به شما نشان خواهیم داد که چگونه حل مسئله به صورت خلاق ار آغاز کنید. یا از فرصاها به صورت خلاقانه استفاده کنید چه در کار و چه در زندگی شخصیتان.

حل خلاق مسئله
تا چند سال اخیر حل خلاق مسئله را یک امر استدلالی و عقلایی تعریف می کردند و دانشمندان برای تجزیه و تحلیل به عوامل کیفی توجه داشتند. اما اکنون پی بردند که یک یک روش کاملا استدلالی و عقلایی تمام ابعاد حل مسئله را در بر نمی گیرد و خلاقیت در این فرایند ضروری است. بنابرای از این فرایند به عنوان فرایند حل خلاق مسئله نام (cps)نام برد .
در فرایند حل خلاق مسئله هشت مرحله وجود دارد که عبارتند از تحلیل محیط، تشخیص مسئله، شناخت مسئله، فرضیه سازی، ارائه راهکارها، انتخاب راهکار، اجرای راهکار و کنترل. این فرایند در نماب رشماره 2-1 نشان داده شده است.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

فرآیند خلاق حل مسئله 8 سال 11 ماه ago #117022

بنام خدا

با سلام ملاحظه شد متشکرم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: فریبا کشاورزیان