خوش آمديد,
مهمان
|
|
تعریف آموزش و پرورش:
فعالیتی مداوم، جامع، و برای همه برای رشد و تکامل انسان و غنای فرهنگ و تعالی جامع. مفاهیم آموزش و پرورش: 1) مداوم: آموزش و پرورش مخصوص دوره و زمان خاصی از زندگی انسان نیست و محدوه زمانی ندارد. انسان از بدو تولد تا آخر عمر می آموزد و کامل می شود. 2)جامع: تمام ملازمات رسیدن به کمال فردی و جمعی را شامل می شود. جامعیت یعنی توجه به نیازهای آموزشی و پرورشی از ابعاد مختلف و توجه به آموزش جهت رفاه و آسایش مادی و همچنین توجه به پرورش بینش ها، ارزش ها و .... جهت امنیت اجتماعی و خلاقیت و غنای معنوی و فرهنگی . به عبارتی، هدف آموزش و پروش انسان کامل است نه انسان تک بعدی یعنی محدوده معرفتی ندارد. 3)همه: تمام افراد جامعه را در بر می گیرد. آموزش و پرورش حق تمام افراد است و نمی تواند در انحصار مدرسه ای یا طبقه و قشر خاصی باشد. بنابراین محدوده مکانی و طبقاتی ندارد. نیازهای آموزش و پرورش: 1)نیازهای فردی: پرورش توانایی ها، بینش ها، خلاقیت ، خودآگاهی و خویشتن یابی. 2)نیازهای اجتماعی: پرورش دگرآگاهی، تعاون، تشریک مساعی، کمک و همیاری برای ساختن محیط اجتماعی زیست. 3)نیازهای اقتصادی: پرورش بهره وری و کارایی نیروی انسانی در تامین رفاه و آسایش زندگی و ساختن محیط مادی زیست. 4)نیازهای فرهنگی: گسترش و جلو بردن مرزهای دانش، معرفت، فن و هنر برای ساخت محیط فرهنگی زیست. اختتام کلام این که: آموزش و پرورش هم نیازی مستقل است یعنی هدف است که باعث رشد و تکامل فرد و غنای فرهنگی جامعه می شود و هم نیازی وابسته است یعنی وسیله ای است برای رسیدن به خواسته ها و نیازهای اجتماعی و اقتصادی و ... |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|