دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: فرهنگ

فرهنگ 8 سال 11 ماه ago #115511

با سلام و احترام خدمت استاد محترم ،

اول دفتر به نام ایزد دانا صانع پروردگار حی توانا
اکبر و اعظم خدای عالم و آدم صورت خوب آفرید و سیرت زیبا
هر که نداند سپاس نعمت امروز حیف خورد بر نصیب رحمت فردا
بارخدایا مهیمنی و مدبر وز همه عیبی مقدسی و مبرا
ما نتوانیم حق حمد تو گفتن با همه کروبیان عالم بالا
دلبسته به فرهنگ وسنت ايراني ، مرزهاي جغرافيايي تنها يك خط كش براي جدايي است وهيچ مرزي فراتر از فرهنگ وبينش يك جامعه نمي تواند ،آن جامعه را ساير جوامع جداسازد.
دردنياي امروز نياز به قدرت نظامي براي اثبات خود نداريم. با گسترش فرهنگ وانديشه هاي خود به سايرجوامع ،بدون جنگ سخت افزاري مي توانيم بر دلهاي مردم جهان حكومت كنيم.
حكومتي كه ماندگاري،ثبات وبقاي آن بيشتر ومحكم تر خواهد بود.
پس از آفرينش عاشورا توسط شهيدان كربلا و تبديل آن به يك فرهنگ توسط اهل‏ بيت(ع) اين فرهنگ عظيم انسانى و اين درخت برومند كه سايه‏ هاى آن نه تنها بر زندگى شيعيان ومسلمانان، بلكه بر آفاق حيات بشريّت سايه خود را گسترانيده است و چهره‏ هاى بزرگ ظلم‏ ستيزى چون گاندى را به تواضع دربرابر آن واداشته است، نيازمند صيانت و حفاظت بوده و هست؛صيانت در برابر امواج بنيان كن جهالت ها و عداوت ها، حفاظت ازآسيب‏ هاى دوستان نادان و دشمنان دانا، تلاش و مجاهدت دربرابر فراموشى عاشورا يا اهداف آن، مقاومت در برابر تحريفات گوناگون لفظى و معنوى. اكنون سؤالات مهمّى در ارتباط باپاسدارى از فرهنگ عاشورا مطرح است.
عاشورا، فرهنگى به جامعيّت اسلام دارد و ابعاد گوناگون فردى - اجتماعى و معنوى - سياسى كه دركليّت اسلام شاهديم، در فرهنگ عاشورا نيز متجلّى است. غفلت از ابعاد چند وجهى اين فرهنگ،خسارات جبران ناپذيرى به بار مى‏آورد. چندوجهىِ فرهنگ عاشورا است كه در بحث آسيب ‏شناسى آن مورد توجّه جدّى است. عاشورا تبلور سياست دينى است و اين كليّت و اين تركيب، در بحث آسيب ‏شناسى بايد مورد بررسى قرار گيرد.
با توجه‌ به‌ دشواریها و مشکلات‌ اقتصادی‌ و سیاسی، ضرورت‌ توجه‌ و پرداختن‌ به‌ برنامه‌ریزی‌ فرهنگی‌ چیست؟
َ‌ برای‌ این‌ که‌ در مورد ضرورت‌ برنامه‌ریزی‌ فرهنگی‌ صحبت‌ کنیم، قبلاً‌ لازم‌ است‌ بدانیم‌ که‌ منظور از برنامه‌ریزی‌ (در سطح‌ کلان) چیست، تا بتوانیم‌ در مورد ضرورت‌ آن‌ اظهار نظر کنیم. لذا لازم‌ است‌ قبل‌ از هرچیز کوشش‌ شود تا یک‌تعریف‌ مفهومی‌ از مفهوم‌ برنامه‌ریزی‌ و مفهوم‌ فرهنگ‌ ارایه‌ شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: فوزیه خالدی
مدیران انجمن: فوزیه خالدی