خوش آمديد,
مهمان
|
|
تعریف استراتژی و مدیریت استراتژیک
تعاریف مختلف و گاه ناسازگاری از استراتژی و مدیریت استراتژیک ارائه شده است. به تعبیر یکی از متخصصان مدیریت این عبارات مانند« هنر» است که وقتی آنها را میبینیم تشخیص دادن آنها آسان است اما وقتی در پی تعریف کردن و توضیح دادن آنیم خیلی مشکل به نظر میرسد. مديريت استراتژيك، هنر و دانش تبين و تدوين، اجرا و ارزيابي تصميمات وظيفه اي چندگانه مي باشد كه سازمان را قادر به دستيابي به اهداف بلند مدت خودش مي سازد. استراتژی الگویی بنیادی از اهداف فعلی و برنامهریزی شده، بهره برداری و تخصیص منابع و تعاملات یک سازمان با بازارها، رقبا و دیگر عوامل محیطی است. طبق این تعریف یک استراتژی باید سه چیز را مشخص کند : 1- چه اهدافی باید محقق گردد. 2- روی کدام صنایع، بازارها و محصولها باید تمرکز کرد. 3- چگونه برای بهره برداری از فرصتهای محیطی و مواجهه با تهدیدهای محیطی به منظور کسب یک مزیت رقابتی منابع تخصیص یابد و چه فعالیتهایی انجام گیرد. مدیریت استراتژیک تصمیمات و فعالیتهای یکپارچه در جهت توسعه استراتژی های مؤثر، اجرا و کنترل نتایج آنهاست. بنابراین مدیریت استراتژیک فعالیتهای مربوط به بررسی، ارزشیابی و انتخاب استراتژیها، اتخاذ هر گونه تدابیر درون و بیرون سازمانی برای اجرای این استراتژیها و در نهایت کنترل فعالیتهای انجام شده را در برمیگیرد.
پيوست:
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|