شنبه, 22 ارديبهشت 1403

 



موضوع: استراتژی های بازاریابی مایکل پورتر

استراتژی های بازاریابی مایکل پورتر 9 سال 4 ماه ago #110780

استراتژی های بازاریابی مایکل پورتر
آذر شهبازی

مقدمه:
برای موفقیت باید استراتژی مناسب داشته باشید تا بتوانید در مقابل فشارهای که در بازار موجود است مقاومت کنید. مایکل پورتر به استراتژی که می توان در جهت ایجاد مزیت رقابتی از آنها استفاده نمود پرداخته است.
استراتژی رهبری قیمت:
در این استراتژی عرضه کنندگان کالا و یا تولید کنندگان کالا کالای خود را با پایین ترین قیمت به مصرف کنندگان عرضه می کنند و از این طریق سهم قابل قبولی از بازار را برای خود ایجاد می کنند. در این استراتژی با رهبری قیمت، خود بخود هزینه تولید با افزایش تولید و تقاضای بالا کاهش پیدا می کند، رقبای ضعیف حذف می شوند، امکان ورود رقبای جدید کاهش پیدا می کند، نفوذ در بازارهای دیگر افزایش پیدا می کند.
با توجه به مزیتهای که از رهبری قیمت ایجاد می کند هر کسب و کاری به راحتی نمی تواند رهبری قیمت را به عهده بگیرد این استراتژی زمانی با حداقل ریسک همراه است که شرکت توان مالی خوبی داشته باشد مجهز به تکنولوژی جدید باشد و قدرت توزیع گسترده ای داشته باشد و بتواند مواد اولیه ارزان تهیه نماید.
استراتژی تمرکز دومین استراتژی مورد بحث ما می باشد در این استراتژی عرضه کننده کالا یا تولید کنندگان روی بخشی از بازار تمرکز می کنند. مثلاً روی قشر خاصی از جامعه و با شناخت نیازها و خواسته های آنان می توانند خواسته های این قشر را شناسایی کنند و کالا با خواسته آنان تولید قیمت گذاری و عرضه نمایند در این استراتژی چون روی قشر خاص تمرکز شده، تقاضا افزایش یافته می توان فروش قابل قبولی داشت البته در این استراتژی بازار محدود می شود ولی هزینه تبلیغات کاهش می یابد و هزینه توزیع نیز کاهش می یابد.
استراتژی سوم، استراتژی متمایز سازی است در این استراتژی تولید کنندگان کالا را متمایز با دیگر تولید کنندگان رقیب تولید می کنند و این متمایز سازی می تواند کیفیت کالا باشد در نتیجه بالاترین قیمت را روی کالا می گذارند و معتقد هستند بالاترین کیفیت باعث بوجود آمدن قشر خاصی از مصرف کنندگان می شود و اغلب برای این قشر، قیمت مهم نیست بلکه کیفیت کالا است که در درجه اول اهمیت می باشد. این استراتژی باعث می شود بازار محدود به قشر خاصی از جامعه شود و عرضه آن نیز محدود شود و هدف افزایش سود از طریق متمایزسازی است.
جمع بندی
بکار گیری هر کدام از استراتژی های فوق، مزیت ها و مشکلات و محدودیت هایی را ایجاد می کند ولی تجربه نشان داده است بکارگیری حتی یکی از این استراتژی ها فشارهای موجود را کاهش داده و می توان مزیت رقابتی برای کسب و کار ایجاد کند و بکارگیری دو استراتژی بطور همزمان نیز امکان پذیر می باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علي رضا آل قيس