دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سازماندهی در مدیریت

سازماندهی در مدیریت 9 سال 8 ماه ago #101653

سازماندهی
عمل بازآرایی اجزاء است که بر اساس یک یا چند قاعده صورت می‌گیرد.
درمدیریت،سازماندهی را فرایندی می‌دانند که طی آن باتقسیم کارمیان افراد و گروه‌های کاری و ایجاد هماهنگی میان آنها، برای کسب اهداف تلاش می‌شود<ref>رضاییان، مبانی سازمان و مدیریت .سازماندهی در حکم فرایندی است که به صورت پیوسته و مستمر ادامه دارد و حیات سازمانی به اطمینان از وجود ساختاری که اثربخشی و کارایی را حاصل گرداند، بستگی خواهد داشت. مرکز توسعه ی نبوغ مالی در واقع سازماندهی شامل وظایفی است که باید اجرا شود، تشخیص کسانی است که باید اجرا کنند، چگونگی گروه‌بندی وظایف و تعیین کسانی است که باید گزارش دهند یا گزارش بگیرندفیضی، مبانی سازمان و مدیریت،.
باتوجه به تعریف فوق، این فرایند شامل سه مرحلهٔ زیر است:
- طراحی و تعریف کارها و فعالیت‌های ضروری
- دسته‌بندی فعالیت‌ها بر حسب مشاغل و منصب‌های سازمانی تعریف شده
- برقراری رابطه میان مشاغل و منصب‌های سازمانی، برای کسب اهداف مشترک، مبانی سازمان و مدیریت،
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سازماندهی در مدیریت 9 سال 8 ماه ago #101817

تعریف برنامه ریزی



برنامه ریزی عبارتست از فرایندی دارای مراحل مشخص و بهم پیوسته برای تولید یک خروجی منسجم در قالب سیستمی هماهنگ از تصمیمات. برنامه ریزی فکر کردن راجع به آینده یا کنترل آن نیست بلکه فرایندی است که می‌تواند در انجام این امور مورد استفاده قرار گیرد. برنامه ریزی، تصمیم‌گیری در شکل معمول آن نیست بلکه از طریق فرایند برنامه ریزی، مجموعه‌ای از تصمیمات هماهنگ اتخاذ می‌شود. برنامه ریزی می‌تواند برای زمان حال یا آینده انجام شود.

بر طبق این تعریف، تصمیم‌گیری‌های مقطعی و ناپیوسته و اتخاذ سیاستها برای پیشبرد سازمان در زمان حال یا آینده برنامه ریزی نیستند. برنامه ریزی متکی بر انتخاب و مرتبط ساختن حقایق است. حقایق مفاهیم واقعی، قابل آزمون و اندازه‌گیری هستند. دیدگاهها، عقاید، احساسات و ارزشها به عنوان حقایقی تلقی می‌شوند که فرایند برنامه ریزی بر اساس آنها سازمان داده می‌شود. همانطور که اشاره شد برنامه ریزی صرفاً یک فرایند تصمیم‌گیری نیست بلکه فرایندی شامل روشن ساختن و تعریف حقایق و تشخیص تفاوت بین آنهاست یا به عبارتی گونه‌ای فرایند ارزیابی است که در پایان آن، در انتخاب حقایق ارزیابی شده تصمیم‌گیری می‌شود.
سازمان رسمی، ساختاری برنامه‌ریزی‌شده از نقش­ها است؛ كه به‌صورت رسمی سامان یافته است.[1] به‌عبارت دیگر، سازمان رسمی، عبارت است از سیستم یا شبكه­ای از ارتباطات و اختیار، كه افراد و گروه‌هایی كه وظایف مهمی انجام می­دهند، را به‌هم مرتبط می­سازد. در ورای هر سازمان رسمی، معمولا یك سازمان غیر رسمی(مجموعه‌ای از روابط كاری غیر رسمی در میان اعضای سازمان) وجود دارد؛ در حالیكه سازمان رسمی تعیین می­كند، چه فردی به چه كسی، گزارش می­دهد؛ سازمان غیر رسمی براین مبنا استوار است، كه چه كسی، عملا با چه كسی، به تعامل می­پردازد.
در صورت پیشنهاد هر کدام از مدیریت ها کدام مدیریت را خواهم پذیرفت با توجه به نوع سازمان این انتخاب را خواهم کرد. اما به هر حال تصور من بر این است که مدیران میانی می توانند نقش خوبی در یک سازمان ایفا کنند زیرا از یک سو با بالاترین مقام تصمیم گیرنده سازمان در ارتباط هستند و می توانند مشکل اجرایی را به ایشان انتقال داده و برای تصمیمات بعدی او راه روشن تری برایش نشان بدهند و از سوی دیگر با کارکنان اجرایی که خواسته هایشان را به مدیریت عالی انتقال دهد و این تعامل اگر به شکل مناسب انجام گیرد نتیجه آن پیشرفت سازمان و سرعت گرفتن تغییرات و نوآوری ها در آن سازمان خواهد شد




سازماندهی را تعریف کنید
سازماندهی، عمل بازآرایی اجزاء است که بر اساس یک یا چند قاعده صورت می‌گیرد. در مدیریت، سازماندهی را فرآیندی می‌دانند که طی آن با تقسیم کار میان افراد و گروه‌های کاری و ایجاد هماهنگی میان آنها، برای کسب اهداف تلاش می‌شود.سازماندهی در حکم فرایندی است که به صورت پیوسته و مستمر ادامه دارد و حیات سازمانی به اطمینان از وجود ساختاری که اثربخشی و کارایی را حاصل گرداند، بستگی خواهد داشت. در واقع سازماندهی شامل وظایفی است که باید اجرا شود، تشخیص کسانی است که باید اجرا کنند، چگونگی گروه‌بندی وظایف و تعیین کسانی است که باید گزارش دهند یا گزارش بگیرند. باتوجه به تعریف فوق، این فرآیند شامل سه مرحلهٔ زیر است:
طراحی و تعریف کارها و فعالیت‌های ضروری
دسته‌بندی فعالیت‌ها بر حسب مشاغل و منصب‌های سازمانی تعریف شده
برقراری رابطه میان مشاغل و منصب‌های سازمانی، برای کسب اهداف مشترک
همچنین، سازماندهی در دین اسلام، مورد توجه بسیار بوده است. تا آنجا که علی بن ابیطالب می فرماید:

اگاه باش که جامعه تحت نظارت تو به طبقات مختلفی تقسیم شده اند و کار هیچ گروهی جز با گروه دیگر به کمال نمی‌رسد و هیچ دسته‌ای از دسته‌ای دیگر بی نیاز نیست.

انواع سازمان:
سازمانها به دو دسته بزرگ رسم و غیر رسمی تقسیم می شوند
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

سازماندهی در مدیریت 9 سال 8 ماه ago #101864

سلام متشکرم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مژگان خسروی رستمی