خوش آمديد,
مهمان
|
|
سوال اول: ابعاد سازماني را مختصر بنويسيد؟
شامل ساختاری و محتوایی است ساختاری: بيان كننده ويژگي هاي درون يك سازمان شامل: 1=رسمی بودن: اسناد و مدارک موجود در سازمان نشان دهنده اعتبار سازمان است 2-تخصصی بودن: تقسیم کار به وظایف و فعالیتها 3-سلسله مراتب اختیارات: - هرفرد گزارش خود را برای چه کسی بیان می کند. - حیطه نظارت هر مدیر چیست ؟ 4- داشتن استاندارد: داشتن روش یکسان و مناسب 5- پیچیدگی: تعداد کارها و سیستم های فرعی که شامل: الف - عمودی : تعداد سطوح درسلسله مراتب ب- افقی: تعداد اشخاص که به صوردت افقی کار می کنند.و زیر مجموعه یک بخش می باشند. ج- فضایی: محلها و مناطقی که سازمان در آنجا شعبه دارد. 6- متمرکز بودن: تصمیمات چگونه اتخاذ می شود. 7- حرفه ای بودن : تخصص – تحصیلات و تجربه افراد 8- نسبت های پرسنلی: به کارگیری افراد برای وظایف مختلف محتوایی : 1- اندازه سازمان : بزرگی سازمان که از طریق تعداد افراد و کارکنان مشخص میشود 2- تکنولوژی سازمان: عملیات و روشهای تولید کالا و خدمات 3-محیط سازمانی: عوامل داخلی و خارجی که برسازمان اثر می گذارند. 4-استراتژی سازمان: هدف و شیوه های رقابتی سازمان که باعث جدایی یک سازمان از سازمانهای دیگر می گردد. 5-- فرهنگ: مجموعه ای ازارزشها و بایدها و نبایدها و تفاهم هایی که افراد سازمان آنها را قبول کرده اند. سوال دوم: اگر به شما يك پست مديريتي پيشنهاد شود كدام سطح را انتخاب مي كنيد؟ عالي، مياني، فني ؟ دليل خود را بيان كنيد؟ پست مديريتي داراي مشكلات خاص خود است و هرچه به سطح بالاتر برويم مسئوليت سخت تر است به نظر من در رده هاي پايين تر مسئوليت كمتري متوجه انسان است. سوال سوم. انواع سازمان و ویژگی آن 1.سازمان رسمی 2. سازمان غیر رسمی سازمان رسمی : - ساختار از قبل وبصورت آگاهانه و بر اساس اهداف بوجود آمده - روابط خشک و بی روح بوده که همگی بر پایه اصول و قواعد کلی بنیان گذاری گردیده است. ویژگی های سازمان رسمی : 1.فعاليتهاي سازماني جهت رسیدن به اهداف سازمان كاملاً مشخص و مُعيّن ميگردد . 2.پست هاي سازماني مُعيّن میباشد 3.فعاليتها واحدها، قسمت ، دايره و غيره مشخص ميباشد . 4. انتخاب و استخدام افراد طبق ضوابط و معيارهايي خاص صورت میگیرد 5.تقسيم كار و شرح وظايف كليه اعضاء تدوين شده است 6.تعيين حدود اختيارات و اقتدار ، حيطه و قلمروي هر فرد مُعيّن و مُشخص ميباشد. سازمانهاي غير رسمي : براساس صفات وویژگی های مشترک عده ای بوجود ممممی آید واز قبل برنامه ریزی نشده در سازمان غير رسمي عضوهاي سازماني تنها بعنوان همكارنه ، بلكه بعنوان دوست و رفيق در كنار يكديگر ، خدماتي را انجام ميدهند ويژگيهاي سازمانهاي غير رسمي : 1.اهداف سازمانهاي غير رسمي براساس خواسته هاي اعضاي سازمان شكل ميگيرد . 2.اهداف سازمانهاي غير رسمي كوتاه مُدّت ميباشد . 3. سلسله مراتب اداري و اقتدار سازماني ، درسازمانهاي غير رسمي جايي ندارد . 4.اختيارات بصورت امتياز به رهبران داده میشود . 5.اختياراتِ رهبرانِ سازمانهايِ غير رسمي ، ناشي از مقام و مقرّرات نبوده ، بلكه بصورت امتيازي به رهبران تفويض ميگردد . 6.سازمانهاي غير رسمي كوچك ميباشد. (( استاد گرامي سوال برنامهريزي قبلاً پاسخ داده شده است. )) |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
سلام
پاسخ های شما مشاهده شد سپاس |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|