شنبه, 12 خرداد 1403

 



موضوع: `پاسخ سوالات

`پاسخ سوالات 9 سال 9 ماه ago #100944

تعریف مدیریت :مدیریت مجموعه تصمیم ها و اقدامات مدیریتی است که عملکرد بلند مدت یک شرکت را تعیین می کند.
مدیریت عبارت است از بررسی محیطی (هم محیط خارجی و هم محیط داخلی) تدوین استراتژی، اجرای استراتژی، ارزیابی و کنترل. بنابراین مدیریت بر نظارت و ارزیابی بر فرصت ها و تهدیدهای خارجی در سایه توجه به نقاط قوت و ضعف یک شرکت تأکید دارد.
ابعاد سازمان عبارتنداز:
در طرح‌ریزی ساختار سازمانی سه رکن مورد توجه قرار می‌گیرد:
1. ساختار سازمانی، تعیین‌کننده روابط رسمی و گزارش‌گیری در سازمان است و نشان‌دهنده سطوحی است که در سلسله مراتب اداری وجود دارد و حیطه کنترل مدیران را نیز مشخص می‌نماید.
2. ساختار سازمانی، تعیین‌کننده جایگاه افرادی است که به‌‌صورت گروهی در یک واحد کار می‌کنند و به گروه‌بندی یا تقسیم‌بندی واحدهایی که در کل سازمان وجود دارد، می‌پردازد.
3. ساختار سازمانی، دربرگیرنده طرح سیستم‌هایی است که به‌وسیله آن‌ها همه واحدها هماهنگ و یکپارچه می‌شوند. در نتیجه، ارتباط مؤثر در سازمان تضمین خواهد شد.[3
تعریف سازمان :
سازمان یك رابطه اجتماعی است كه طبق مقررات به افراد خارجی اجازه ورود نمی‌دهد. دستورات برای عملیات به وسیله افراد خاصی كه عهده‌دار این وظیفه هستند و در رأس سازمان قرار می‌گیرند اعمال می‌شوند و معمولا یك ستاد اداری و اجرایی دارد.
البته نکته ای که نباید درموضوع سازمان از ان غفلت کرد این است که انجام فعالیت ها قطعا وقاعدتا می بایست دریک چارچوب مشخصی انجام شود لذا عده ای نیز سازمان را با فرایندی دانستن ان منوط به انجام فرایند هایی که دریک سازمان صورت میگیرد تعریف نموده اند .
وگفته اند كه سازمان عبارت است از فرآیندی نظامیافته از روابط متقابل افراد برای دست یافتن به هدف های معینكه داراي عناصرذيل است
الف) سازمان همیشه از افراد تشکیل می شود
ب) این افراد به طریقی با یکدیگر ارتباط دارند
ج) این روابط متقابل را می توان نظام بخشید
د) کلیه افراد در سازمان دارای هدف های مشخص هستند
ه) این روابط متقابل همچنین نیل به هدف های مشترک سازمانی را میسر می کند
وعده اي ذينفع يا همان مشتري را به عنوان مركز ثقل سازمان مد نظر قرارداده وگفته اند كه سازمان بنا به يك تعریف رسمی عبارت است از مجموعه ای از افراد که برای دستیابی به یک هدف مشترک با یکدیگر کار می کنند تا خدمات یا کالاهایی را تولید یا عرضه کنند و نیازهای مشتریان یا ارباب رجوع را برآورده سازند
وعده اي ديگر سازمان را مجموعه هدفمندی دانسته اند که پیرو یک نظام است، و دارای مرزها و حدودی است که آن را از محیط خود جدا می‌سازد.
وعده اي نيزبا نگاهي تشكيلات محور وبروكراتيك سازمان راتشكيلاتى دانسته اند كه تحت نظر يك مجموعه ديگر و براى تأمين اهداف آن فعاليت مى‏ كند
وعده اي نيز سازمان را با داشتن جايگاه وفضاي فيزيكي تطبيق نموده وبه تعريف زيرقائل اند كه سازمان داراي هيئت مديره، بنا، جايگاه، سلسله مراتب، تقسيم‌بندى وظايف، ارتباطات، هماهنگى است که همه براى رسيدن به هدف معيني، به‌طور قانونى گرد هم آمده‌اند. به عبارت ديگر، سازمان برخلاف 'نهاد' ، داراى محل خاص است و حال آنکه نهاد در سراسر جامعهٔ معينى پراکنده است.
با تشکر اززحمات شما استادارجمند
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

`پاسخ سوالات 9 سال 8 ماه ago #101162

سلام
و
از شما متشکرم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مژگان خسروی رستمی