شنبه, 12 خرداد 1403

 



موضوع: ضرورت تشکیلات و سازماندهی از دیدگاه شهید بهشتی

ضرورت تشکیلات و سازماندهی از دیدگاه شهید بهشتی 9 سال 9 ماه ago #99406

  • الهه صفری
  • الهه صفری's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 55
  • Thank you received: 10
شهید بهشتی را باید جزء آن دسته از معدود اندیشمندان و روحانیونی به شمار آورد که فعالیتها و مبارزات فکری، فرهنگی و سیاسی خود را از همان ابتدا در قالب سازمانها، تشکلها و کانونهای مختلف شروع کرد و تا آخر هم، همچنان به فکر ایجاد تشکیلات و سازمانهای مختلف فکری و سیاسی بود. چرا که او معتقد بود بدون در نظر گرفتن تشکیلات و سازماندهی هیچ فعالیتی به هدف کامل و نهایی خود نمی رسد. به همین دلیل هم در طول سه دهه فعالیت خود تشکلها، سازمانها و کانونهای مختلفی را، یا خود به راه انداخت و یا در تشکیل آنها همکاری نمود. برخی از این موسسات عبارتند از: تشکل هجده نفره تبلیغی در سال 1326، دبیرستان دین و دانش قم، مدرسه حقانی در قم، مدرسه رفاه در تهران، مدرسه کمال در تهران، کانون دانش آموزان در قم، اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان گروه فارسی زبان در هامبورگ، هیئتهای موتلفه اسلامی، گروه صف، سازمان فجر اسلام، جامعه روحانیت مبارز تهران، حزب جمهوری اسلامی و راه اندازی یا همکاری با تعداد زیادی از نشریات.

در مبارزات و جنبشهای تاریخ معاصر ایران، روحانیون همواره نقش موثر و تعیین کننده ای داشتند. بطوری که در اغلب موارد رهبری این جنبشها یا به دست خود روحانیون بود و یا نقش موثر و هم طراز با دیگران ایفا نموده اند. برای نمونه می توان از جنبش تنباکو، انقلاب مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران نام برد که قشر روحانی در همه اینها از رهبران اصلی حرکت به شمار می رفتند.
اما در انقلاب اسلامی 1357 ش روحانیون رهبری اصلی مبارزه را به هدایت امام خمینی در دست گرفتند و پر رنگتر و موثرتر از دفعات قبل حاضر شدند. شهید بهشتی نمونه ای از یک روحانی برجسته و متفکر بود که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران سهمی بسزا داشت. وی از شخصیتی آگاه و ممتاز برخوردار بود که با هوش سرشار و طبع کنجکاو خود به خوبی این نکته را دریافته بود که یکی از علل ناکامی حرکتهای گذشته، فقدان تشکیلات و سازماندهی بوده است. از همین رو از ابتدای جوانی، در فعالیتهای فکری، فرهنگی و سیاسی خود بر لزوم ایجاد تشکل، سازماندهی و برنامه ریزی اصرار می ورزیدند. در واقع یکی از دلایل اصلی موفقیت او هم در اغلب فعالیتهایش، بهره برداری از نوعی تشکل و سازمان بوده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

ضرورت تشکیلات و سازماندهی از دیدگاه شهید بهشتی 9 سال 9 ماه ago #99511

سلام از شما متشکرم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مژگان خسروی رستمی