دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: پاسخ سوالات مطرح شده توسط سركارعالي

پاسخ سوالات مطرح شده توسط سركارعالي 9 سال 8 ماه ago #99348

1 – تعريف برنامه ريزي ؟
در صورتي كه بخواهيم تعريفي كلي از برنامه ريزي داشته باشيم, مي بايستي برنامه ريزي را عبارت از كوششي در جهت انتخاب بهترين برنامه ها در جهت رسيدن به هدف هاي مشخص بدانيم كه ممكن است اين كوشش ها و برنامه ها, تا مرحله ي نهايي هدف نيز پيش نرود, بلكه گام هايي در جهت رسيدن به آن باشد.
برنامه ريزي به معناي انديشيدن و تنظيم پيشاپيش امور, قبل از بروز وقايع و رويدادهاست تا در اموري همچون بهداشت, سلامت, رفاه, آسايش و خوشبختي افراد جامعه, نتايج مطلوبي بدست آيد. بديهي است, با برنامه ريزي دقيق مي توانيم اشتباهات گذشته را جبران كنيم و نسبت به آينده هوشيارتر عمل كنيم.
همچنين برنامه ريزي را مي توان به صورت ديگري تعريف كرد و آن عبارت است از: كوشش هاي انديشمندانه ي آدمي براي يافتن راه هايي كه به اتخاذ بهترين تصميمات براي تامين رفاه و ايجاد ترقي او منجر مي شود.

2 - اگربه شما یک پست مدیریتی پیشنهاد شود کدام سطح را انتخاب می کنید عالی ، میانی یا فنی لطفا دلیل خود را بیان کنید؟
مدیران عالی، مسئولیت بررسی و ایجاد هماهنگی با محیط‌های خارجی و دیگر سازمان‌ها را برعهده داشته و باید از فرصت‌های محیط بیرون استفاده نمایند. از این مدیران، انتظار می‌رود نسبت به مسائل با دیدی ژرف‌ و عمیق برخورد کرده و فرایند تصمیم‌گیری استراتژیک مؤسسه را فعّال نموده تا نسبت به تغییرات بی‌شمار محیطی عکس‌العمل مناسب نشان داده شود.
این مدیران، غالبا در جامعه در معاملات تجاری و در مذاکرات با دولت، نماینده سازمان خود هستند. آنان، بیشتر وقت خود را صرف صحبت با مدیران عالی سایر مؤسسات و افراد خارج از سازمان می‌کنند. مدیری که در نقش‌های عملیاتی و میانی موفق بوده، معمولا می‌تواند به مدیریت عالی راه یابد. بخش اعظم کار مدیران عالی، از نظر پویایی و مشغله، نظیر کار مدیران عملیاتی است؛ با این تفاوت که اینان برنامه‌ریزی‌های جامع و بلندمدت‌تری را در حوزه فعالیت گسترده‌تر و عوامل وضعی متنوع‌تری، طرّاحی یا مورد بررسی قرار می‌دهند.
مدیران میانی ؛ مدیران میانی، یک رده پایین‌تر از مدیران عالی هستند، به‌طور مستقیم به مدیریت رده بالا گزارش می‌دهند و پل ارتباطی بین مدیریت عالی و مدیریت عملیاتی سازمان را تشکیل می‌دهند. کار مدیران میانی، مدیریت سرپرستان است. آنها راهبردها و خط مشی‌های ارایه‌شده توسط مدیران را به هدف‌های ویژه و برنامه‌ها تبدیل می‌کنند و برای اجرا در اختیار مدیران عملیاتی قرار می‌دهند. این مدیران، بیشتر وقت خود را صرف حضور در جلسه‌ها و تهیه گزارش‌ها می‌نمایند. این مدیران، برنامه‌ریزی میان‌مدت می‌کنند و برای اظهار نظر مدیران عالی برنامه‌های جامع‌تر و بلند‌مدت آماده می‌کنند. و آمادگی آنان را برای ارتقاء، تعیین می‌کنند و به مدیران رده پایین درباره تولید، پرسنل و سایر مسائل، خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کنند.
با توجه به تعاريف فوق ، مديريت مياني را انتخاب مي كنم چرا كه اگر در هر مرحله اي از كار سلسله مراتب اداري رعايت شود بازدهي بهتر مي شود . با توجه به اينكه كارمند اداره هستم بهتر است كه از پايه شروع كرده و در جهت اهداف سازمان برنامه ريزي و تلاش شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

پاسخ سوالات مطرح شده توسط سركارعالي 9 سال 8 ماه ago #99513

سلام از اینکه پاسخ سوالات را با هم ارسال نموده اید متشکرم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مژگان خسروی رستمی