خوش آمديد,
مهمان
|
|
ابعاد سازمان
ابعاد سازمانی به دو گروه طبقه بندی می شوند : الف) ابعاد ساختاری ب) ابعاد محتوایی الف ) ابعاد ساختاری :بیان کننده ویژگی های درونی یک سازمان هستند . مبنایی بدست می دهند که می توان بوسیله آن سازمانها را با هم مقایسه کرد . ب) ابعاد محتوایی : معرف کل سازمان هستند . مثل اندازه یا بزرگی سازمان نوع تکنولوژی - محیط و غیره.... برای ارزیابی و در ک سازمان شناخت هر دو بعد نیاز است. الف ) ابعاد ساختاری 1- رسمی بودن : به اسناد و مدارکی گفته می شود که در سازمان وجود دارد . در این روشها شرح وظایف مقررات و سیاستهای را که سازمان باید اجراء کند نوشته شده است .این موضوع نشان دهنده میزان رسمی بودن یک سازمان از طریق شماره تعداد صفحه های اسناد موجود در سازمان است . بطور کلی منظور آیین نامه ها می باشند. و نشان دهنده اعتبار آن سازمان است. 2- تخصصی بودن : تخصصی بودن یک سازمان یعنی اینکه سازمان تا چه اندازه کارها و فعالیت خود را به وظایف جداگانه و تخصصی تقسیم کرده است (تخصصی کردن کارها را تقسیم کار گویند.) 3- داشتن استاندارد :یعنی بسیاری از کارها با روشی یکسان و همانند در سطح مشابه انجام شوند. 4- سلسله مراتب اختیارات :مقصود مشخص کردن این موضوع است که هر یک افراد باید گزارش کار خو را به چه کسی بدهد . همچنین حیطه نظارت هر یک از مدیران مشخص شود. 5 - پیچیدگی : منظور از پیچیدگی تعداد کارها یا سیستم های فرعی است که درون یک سازمان انجام می شود. پیچیدگی را می توان در سه بعد بررسی کرد 1- عمودی 2-افقی 3-فضایی الف- پیچیدگی عمودی : مقصود تعداد سطوحی است که در سلسله مراتب سازمانی وجود دارد . ب- پیچیدگی افقی : مقصود تعداد شخص یا دوایری است که بصورت افقی در سراسر سازمان وجود دارد . ج- فضایی: به محل ها و مناطق جغرافیایی بنا به ماموریت سازمان اطلاق می شود . بعضی از سازمانها شعب دارند. 6-متمرکز بودن : اتخاذ تصمیمات توسط مدیران واجرای این تصمیمات توسط افراد سطوح پایین. 7 حرفه ای بودن : به سطح تحصیلات رسمی و آموزشی و تجربه ی کارکنان گفته می شود. 8 نسبت های پرسنلی :این نسبت ها بیان کننده بکار گیری افراد برای وظایف مختلف در سطح سازمان است. ب) ابعاد محتوایی : 1 اندازه : اندازه سازمان عبارت است از بزرگی آن که بصورت تعداد افراد یا کارکنان مشخص می شود . 2 - تکنولوژی سازمان : عبارتند از عملیات و روش های فرایند تولید کالا و خدمات 3 - محیط : شامل عواملی می شود که در خارج از مرز سازمان وجود دارد. مانند دولت و ذینفعان 4- استراتژی سازمان : منظور، هدف و شیوه های رقابتی سازمان است که آنرا از سایر سازمانها متمایز می کند. 5- فرهنگ : فرهنگ سازمان نشان دهنده مجموعه ای را از ارزشها باورها هنجارها و تفاهم هایی است که سازمان وکارکنان آنها را قبول کرده،در آنها وجوه مشترک دارد . |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
سلام پاسخ شما مشاهده شد متشکرم
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|