دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ابعاد سازمان

ابعاد سازمان 9 سال 8 ماه ago #98927

  • الهه صفری
  • الهه صفری's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 55
  • Thank you received: 10
باسلام و احترام

ابعاد سازمان را مختصرا بیان کنید؟

ساختاری: شامل ویژگی های درون سازمانی است و سازمانها را به وسیله آن می توان مقایسه کرد. (شرح وظایف و سطوح سازمان)
محتوایی: مصرف کل سازمان است. (بزرگی، تکنولوژی و محیط)
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

ابعاد سازمان 9 سال 8 ماه ago #99054

با تقدیم احترام

ابعاد سازمان چيست؟

براي درك بهتر سازمان بايد به ابعاد آن توجه شود كه بيانگر ويژگي هاي دروني يك سازمان هستند. اين ابعاد به همان صورت سازمان را تشريح مي كنند كه شخصيت و ويژگي هاي فيزيكي معرف افراد هستند. ابعاد سازماني به دو گروه تقسيم مي شوند:

الف: ابعاد ساختاري، كه بيانگر ويژگي هاي دروني سازمان هستند و مبنايي را به دست مي آورند كه مي توان بدان وسيله سازمانها را اندازه گيري و با هم مقايسه نمود. شامل تخصصي بودن و داشتن استاندارد، سلسله مراتب، متمركز بودن و ....

ب: ابعاد محتوايي، که معرف كل سازمان هستند مانند اندازه يا بزرگي سازمان، نوع تكنولوژي، هدفها و استراتژي ها، فرهنگ و ... كه بر ابعاد ساختاري اثر ميگذارند. ابعاد محتوايي ميتوانند مبهم باشند زيرا آنها نشان دهنده سازمان و محيطي هستند كه ابعاد ساختاري در درون آن قرار مي گيرند. براي ارزيابي و درك سازمان، توجه به هر دو بعد ساختاري و محتوايي ضروريست.

مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

ابعاد سازمان 9 سال 8 ماه ago #99090

سلام و متشکرم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

ابعاد سازمان 9 سال 8 ماه ago #99274

ابعاد سازمانی بدو صورت ساختاری و محتوایی است
ساختاری-1رسمی بودن: اسناد و مدارک موجود در سازمان نشان دهنده اعتبار سازمان است
2- تخصصی بودن: تقسیم کار به وظایف و فعالیتها
3- سلسله مراتب اختیارات:
- هرفرد گزارش خود را برای چه کسی بیان می کند.
- حیطه نظارت هر مدیر چیست ؟
4- داشتن استاندارد:داشتن روش یکسان و مناسب
- پیچیدگی : تعداد کارها و سیستم های فرعی که شامل :
1- عمودی : تعداد سطوح درسلسله مراتب
2- افقی: تعداد اشخاص که به صوردت افقی کار می کنند.و زیر مجموعه یک بخش می باشند.
3- فضایی: محلها و مناطقی که سازمان در آنجا شعبه دارد.
5- متمرکز بودن: تصمیمات چگونه اتخاذ می شود.
6- حرفه ای بودن : تخصص – تحصیلات و تجربه افراد
7- نسبت های پرسنلی: به کارگیری افراد برای وظایف مختلف
محتوایی -1- اندازه سازمان : بزرگی سازمان که از طریق تعداد افراد و کارکنان مشخص میشود
2- تکنولوژی سازمان: عملیات و روشهای تولید کالا و خدمات
3- محیط سازمانی: عوامل داخلی و خارجی که برسازمان اثر می گذارند.
4- استراتژی سازمان: هدف و شیوه های رقابتی سازمان که باعث جدایی یک سازمان از سازمانهای دیگر می گردد.
5- فرهنگ: مجموعه ای ازارزشها و بایدها و نبایدها و تفاهم هایی که افراد سازمان آنها را قبول کرده اند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مژگان خسروی رستمی