خوش آمديد,
مهمان
|
|
سلام از توجه و پاسخ شما متشکرم
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
ابعاد سازمانی بدو صورت ساختاری و محتوایی است
ساختاری-1رسمی بودن: اسناد و مدارک موجود در سازمان نشان دهنده اعتبار سازمان است 2- تخصصی بودن: تقسیم کار به وظایف و فعالیتها 3- سلسله مراتب اختیارات: - هرفرد گزارش خود را برای چه کسی بیان می کند. - حیطه نظارت هر مدیر چیست ؟ 4- داشتن استاندارد:داشتن روش یکسان و مناسب - پیچیدگی : تعداد کارها و سیستم های فرعی که شامل : 1- عمودی : تعداد سطوح درسلسله مراتب 2- افقی: تعداد اشخاص که به صوردت افقی کار می کنند.و زیر مجموعه یک بخش می باشند. 3- فضایی: محلها و مناطقی که سازمان در آنجا شعبه دارد. 5- متمرکز بودن: تصمیمات چگونه اتخاذ می شود. 6- حرفه ای بودن : تخصص – تحصیلات و تجربه افراد 7- نسبت های پرسنلی: به کارگیری افراد برای وظایف مختلف محتوایی -1- اندازه سازمان : بزرگی سازمان که از طریق تعداد افراد و کارکنان مشخص میشود 2- تکنولوژی سازمان: عملیات و روشهای تولید کالا و خدمات 3- محیط سازمانی: عوامل داخلی و خارجی که برسازمان اثر می گذارند. 4- استراتژی سازمان: هدف و شیوه های رقابتی سازمان که باعث جدایی یک سازمان از سازمانهای دیگر می گردد. 5- فرهنگ: مجموعه ای ازارزشها و بایدها و نبایدها و تفاهم هایی که افراد سازمان آنها را قبول کرده اند. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
سلام و متشکرم
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
ابعاد سازماني به دو گروه تقسيم مي شوند: الف: ابعاد ساختاري كه بيانگر ويژگي هاي دروني سازمان هستند و مبنايي را به دست مي آورند كه مي توان بدان وسيله سازمانها را اندازه گيري و با هم مقايسه نمود. شامل تخصصي بودن و داشتن استاندارد، سلسله مراتب، متمركز بودن و .... ب: ابعاد محتوايي که معرف كل سازمان هستند مانند اندازه يا بزرگي سازمان، نوع تكنولوژي، هدفها و استراتژي ها، فرهنگ و ... كه بر ابعاد ساختاري اثر ميگذارند. ابعاد محتوايي ميتوانند مبهم باشند زيرا آنها نشان دهنده سازمان و محيطي هستند كه ابعاد ساختاري در درون آن قرار مي گيرند. براي ارزيابي و درك سازمان، توجه به هر دو بعد ساختاري و محتوايي ضروريست. به قول آلوين تافلر نويسنده بزرگ معاصر، امروز سازمانها به ساختارهايي نيازمندند كه بر ستون محكم ادارت تخصصي استوار باشند و مانند اهرام مصر باشند و از جهتي در برابر تغييرات و پويايي محيطي مانند آويزه هاي كالدر باشند. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
سلام و متشکرم
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
با عرض سلام و ادب و احترام محضر استاد ارجمند
پاسخ به سوال ابعاد سازمانی: الف )ساختاری: بیان کننده ویژگی های درونی یک سازمان ب) محتوایی: معرف کل سازمان هستند . مثل اندازه یا بزرگی سازمان نوع تکنولوژی - محیط و غیره.... الف) ابعاد ساختاری: 1- رسمی بودن : به اسناد و مدارکی گفته می شود که در سازمان وجود دارد . بطور کلی منظور آیین نامه ها می باشند. و نشان دهنده اعتبار آن سازمان است. 2- تخصصی بودن : تخصصی بودن یک سازمان یعنی اینکه سازمان تا چه اندازه کارها و فعالیت خود را به وظایف جداگانه و تخصصی تقسیم کرده است (تخصصی کردن کارها را تقسیم کار گویند.) 3- داشتن استاندارد :یعنی بسیاری از کارها با روشی یکسان و همانند در سطح مشابه انجام شوند. 4- سلسله مراتب اختیارات :مقصود مشخص کردن این موضوع است که هر یک افراد باید گزارش کار خو را به چه کسی بدهد . همچنین حیطه نظارت هر یک از مدیران مشخص شود. 5 - پیچیدگی : منظور از پیچیدگی تعداد کارها یا سیستم های فرعی است که درون یک سازمان انجام می شود. پیچیدگی را می توان در سه بعد بررسی کرد 1- عمودی 2-افقی 3-فضایی الف- پیچیدگی عمودی : مقصود تعداد سطوحی است که در سلسله مراتب سازمانی وجود دارد . ب- پیچیدگی افقی : مقصود تعداد شخص یا دوایری است که بصورت افقی در سراسر سازمان وجود دارد . ج- فضایی: به محل ها و مناطق جغرافیایی بنا به ماموریت سازمان اطلاق می شود . بعضی از سازمانها شعب دارند. 6-متمرکز بودن : اتخاذ تصمیمات توسط مدیران واجرای این تصمیمات توسط افراد سطوح پایین. 7 حرفه ای بودن : به سطح تحصیلات رسمی و آموزشی و تجربه ی کارکنان گفته می شود. 8 نسبت های پرسنلی :این نسبت ها بیان کننده بکار گیری افراد برای وظایف مختلف در سطح سازمان است. ب) ابعاد محتوایی سازمان: 1- اندازه سازمان2- تکنولوژی سازمان 3- محیط سازمان 4- استراتژی سازمان 5- فرهنگ 1-اندازه : اندازه سازمان عبارت است از بزرگی آن که بصورت تعداد افراد یا کارکنان مشخص می شود . 2 - تکنولوژی سازمان : عبارتند از عملیات و روش های فرایند تولید کالا و خدمات 3 - محیط : شامل عواملی می شود که در خارج از مرز سازمان وجود دارد. مانند دولت و ذینفعان 4- استراتژی سازمان : منظور، هدف و شیوه های رقابتی سازمان است که آنرا از سایر سازمانها متمایز می کند. 5- فرهنگ : فرهنگ سازمان نشان دهنده مجموعه ای را از ارزشها باورها هنجارها و تفاهم هایی است که سازمان وکارکنان آنها را قبول کرده،در آنها وجوه مشترک دارد . |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|