چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403

 



موضوع: امامزاده یحیی

امامزاده یحیی 9 سال 7 ماه ago #102049

امامزاده یحیی‌بن جعفر(ع) در کمر زیارت گناباد را بیشتر بشناسیم
مزار امامزاده یحیی‌بن موسی‌بن جعفر(ع) در بالای کوهی به‌نام چاه‌مزار در 42 کیلومتری شمال غرب گناباد واقع شده که محل زیارت بسیاری از محبان و شیعیان اهل بیت(ع) قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،امام جماعت مسجد جامع شهر یونسی از توابع شهرستان بجستان که مقطعی به‌عنوان عضو هیئت امنای بقعه امامزاده مذکور خدمت کرده است در معرفی این امامزاده، گفت: جمعی از علویان و در راس آنها برادران حضرت ثامن‌الحجج(ع) امام رضا(ع)، در زمان مامون قیام کردند و مامون لشکر فرستاد و سران علویان را دستگیر و به مرو آوردند و زندانی کردند ولی بعد از شهادت حضرت امام رضا(ع)، سلطان محمد عابد(ع) و برادرش زید و سایر برادران از زندان گریختند و تصمیم گرفتند به بصره بروند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام عباسعلی ذاکری افزود: هنگامی که شیعیان و موالیان از حرکت‌شان مطلع شدند سلاح برداشته و خودشان را به ایشان رساندند، مامون نیز از قضیه آگاه شد، عده‌ای را در تعقیب آنان فرستاد و جنگ سختی اتفاق افتاد، بسیاری از شیعیان شهید شدند و بقیه عقب‌نشینی کردند ولی محمد‌بن موسی بن جعفرو برادرانش زید و عبدالله و یحیی و حمزه و ابراهیم ( علیهم‌السلام) گریختند و از کوه‌های کوه سرخ به ترشیز (کاشمر) وارد شدند.

این روحانی ادامه داد: چون مامون از اینها ترسان و نگران بود به حکام شهرهای مسیر راه نامه ‌نوشت که این علویان را دستگیر و یا به‌قتل برسانند از جمله جناب حمزه موسی‌بن جعفر را در سوسفید ترشیز(سوبد معروف به باغ‌مزار کاشمر) به‌ شهادت ‌رساندند.

ذاکری خاطرنشان کرد: دیگر برادران حضرت نیز از کاشمر به طرف کوه‌های جنابد(گناباد) متواری و یحیی‌بن جعفر(ع) و به روایتی ابراهیم‌بن موسی‌بن جعفر(ع) در کوه‌های آبادی جیج(کمر زیارت) و سلطان محمد عابد(ع) در کاخک گناباد و جناب زید در قریه افرز و جناب عبدالله در کارشک به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه زیارتگاه‌های مذکور مورد توجه خاص و عام قرار گرفته است، اضافه کرد: محیط بقعه به شکل مربع مستطیل بوده و ضریح زیبای آن که به همت مومنان و افراد خیر در قله کوه با تلاش و زحمت زیادی ساخته شده و اینک زیارتگاه زائران قرار گرفته است.

وی افزود: خیلی از مشتاقان و محبان و حاجتمندان از راه‌های دور به این جایگاه مرتفع مشرف می‌شوند و نذورات زیادی در آنجا دارند و حوائج خود را می‌طلبند و نتیجه مثبت می‌گیرند.
نکته جالب در این زیارتگاه بالا رفتن از تعداد زیادی پله برای رفتن به دور ضریح امامزاده است و اکثر افراد اون منطقه چشمانی ناقص دارند که نقل قول است که اهالی این منطقه در همان موقع با اشاره چشم محل این امامزاده را که نشان میداده چشمانش همون حالت مانده.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: فوزیه خالدی